نقدها

در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل، از یکی از شاعران هم‌استانی من. اصفهان ما غیر از شهر اصفهان، دو قطب اصلی شعر دارد؛ یکی کاشان و یکی سِه‌ده (همایون‌شهر سابق و خمینی‌شهر کنونی). هرکدام از این دو ...
قاعده می‌گوید؛ هرقدر سوژه‌ای که می‌خواهیم به آن بپردازیم، بکرتر باشد و کمتر مورد توجه شاعران قرار گرفته باشد، بهتر و بکرتر و حتمن کاشفانه‌تر می‌شود از سرودن و ستودنش خارج شد، قاعده، هم‌چنین می‌گوید سوژه‌‌ای که ...
شعر اول جمله های شما در این شعر همه بر منطق نثر ساخته شده اند. همه چیز از نظر دستوری سر جای خودش است. این، کار را سخت می کند چون شما یکی از مهم ترین ابزارهای ایجاد شعریت در زبان شعر را پیشاپیش از خود سلب کرده اید. در شعر ...
سه غزل از این شاعر، که سابقۀ کم‌تر از یک سال را در شرح احوال خود ثبت کرده است، نشان از پیشرفت سریع و دقیق ایشان دارد. دیدن اشعار دیگرِ این شاعر که در همین پایگاه ثبت شده است این نکته را آشکار می‌کند که پشتکار و همت ایشان ...
‌‌با یک «سه‌گانه» مواجهیم؛ سه‌گانه‌ای که بنا به آنچه در شرح و عنوان اثر نوشته شده، «صندلی اول» از مجموعه‌ی «کسی صندلی‌ها را برداشته» به شمار می‌رود و بنا به همین شواهد، باید منتظر بقیه‌ی صندلی‌ها هم باشیم؛ ...
بلندی و کوتاهی خطوط که یکی از ویژگی‌های شعر سپید است این آزادی عمل را به شاعر می‌دهد که در حیطه‌ها و حالت‌های مختلف به‌ویژه برای استفاده از مکالمه یا ساختار نمایشی در شعر از این امکان استفاده کند. این اثر در نظر اوّل، ...
به دوست ارجمند سلام و امیدوارم در گفتگوهای این پایگاه به آن چه که شعر از او انتظار دارد دست بیابد. شعر «منیر ولی‌زاده» می‌تواند به همین اندازه که توانسته است میان پدیده‌های پیرامونی خود ارتباط برقرار کند و با ...
درود. یکی از مهم‌ترین ایرادهایی که به شعرشما وارد است نبود ضربه‌های پایانی قوی در پایان هر بند از شعر شماست. در واقع چارپاره دقیقاً مانند یک امتیازگیری والیبال است که در نیم مصرع ابتدایی خبر یا همان سرویس زده می‌شود. در ...
شاعر در یادداشت ضمیمۀ آثار خود اشاره کرده که نخستین تجربۀ شعر سپیدش است، و خواندن این یادداشت، راهنمای مفیدی برای منتقد است تا بتواند با توقعی کمتر از آنچه سروده شده، شاعر را به مطالعه در زمینه‌های مفیدتر، راهنمایی ...
آقای علیرضا وطن‌پرست سلام. قضاوت درباره روند کیفی و مسیر شعری شما در این سه سال [سابقه کار شما در این حوزه، مندرج در پروفایل] به گمانم دشوار باشد. در آثار پیشین هم [آن‌هایی که خواندم] عنوان «عطر لیمو» به عنوان «مجموعه ...
دوست عزیز سه اثر در قالب‌های متفاوت ارسال داشته‌اید که هر کدام در حال و هوایی است که این گونة گونی تا اندازه‌ای عجیب است. شعر اول که چارپاره‌ایست در وزنی کوتاه و دلنشین که ضعف‌هایی در آن دیده می‌شود که بهتر است ابتدا ...
اشعار ‌شاعر گرامی‌مان را خواندم. ایشان گویا 42 ساله‌اند و کمتر از یک سال است که به نوشتن شعر مشغول‌اند. به ایشان تبریک می‌گویم که در یک‌سال به چنین پیشرفت شگرفی رسیده‌اند که می‌توان گفت نه تنها از نظر موسیقی اشعار ...
از آقای حامد صمیمی، ۳۴ ساله، از اصفهان، که سابقه‌ی شاعری‌اش کمتر از یک سال است، شعری با عنوان «رنگارنگ» به دستم رسیده است که شعری سپید است. باید گفت با توجه به یک سال تجربه و سابقه‌ی شاعری که زمان قابل توجهی برای تجربه‌ی ...
امروز با نقد و بررسی سه اثر ارسالی از سمت شاعر عزیز و دوست نادیده‌ام سرکار خانم فاطمه عباسی درخدمتم و امیدوارم نکاتی که کدوار بیان می‌کنم بتواند برای او مفید باشند. وقتی شروع کردم به خواندن سه متن عباسی، در ابتدا چندان ...
آنچه فاصلۀ میان یک شعر خوب و شعر متوسط یا حتی سست را رقم می‌زند، بیش از همه دقت در ریزه کاری‌های زبانی و تصویری و سعی در ایجاد بنایی از کلمات است که در معماری آن، نه تنها پی و بنیان بنا کامل و دقیق است، در پرداخت هنرمندانۀ ...
دوست خوش‌قریحه و علاقه‌مند، آقای سید رضا محمود هاشمی، درود بر شما. خوشحالم که خواننده‌ی سروده‌های شما هستم. در مدت کوتاهی که با پایگاه نقد شعر مرتبط شده‌اید، بسیار فعال و پیگیر بوده‌اید و چندین نقد بر سروده‌های شما ...
سلام بر جناب قادری گرامی. از نوشته‌هایتان مشخص است که مقدمات شعر را در ذهن دارید و سعی می‌کنید آن‌ها را به بهترین شکل رعایت کنید. از نظر وزن و قافیه مشکلات خیلی خاصی دیده نمی‌شود، به جز جایی که احتمالاً می‌خواستید ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به غزلی از دوست شاعر احمد نارویی عزیز، نخست حضور شما را در پایگاه نقد شعر خوشامد گفته و امیدوارم در این پایگاه بر دانش ادبی شما افزوده شود، شعر شما از لحاظ اصول اولیه نسبتا سالم ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر چهار شعر؛ سه غزل و یک رباعی. شاعر از همشهریان من است و بیش از پنج سال سابقه‌ی شاعری دارد. این شعرها را اگر نمایاننده‌ی دقیقِ سطح امروزین کار شاعر فرض کنیم، باید گفت که ...
پیش از هر سخنی باید به این شاعر جوان که کمتر از دو سال است به دنیای سرودن شعر پا گذاشته، برای این غزل تبریک گفت. دو سال فرصت زیادی نیست تا شاعر در آن به تجربه‌های شگفتی برسد. پس در همین زمان اندک، به یافته‌های خوبی رسیده ...
رباعی نخست رباعی را از مصرع آخر شروع کنید: «کبریت کشم به ریشه کبر و ریا». چرا؟ چون کنشی در این مصرع هست و حرکتی. خواسته اید بین «کبر و ریا» و «کبریا» جناسی ایجاد کنید و نیز «کبریت» هم فی الجمله تجانسی با «کبر» دارد. [=جناس ...