واجب‌ترین کار یادگیری اصول اولیه است



عنوان مجموعه اشعار : شرح شیدای وطن
عنوان شعر اول : در وطنم در به درم
دریا به چشمم قطره ای است
اشک دو چشم سوگوار ات سیلِ اب
ای مادرم ای بی وطن دریا توئی جسمت سراب
تا کی ببافم خواب را تا کی بدوزم پلک را
زخم ات شراب کهنه ای است در باور  زندان بان
فریاد خاموشی بس است جرم است درنگ بی عتاب
هر گوشه ای اتشگه ای است با ناله های بی حساب
درد ات شکوه قبله ای است در باور اندوه من
شعر ات مثال غنچه ای شب ها درونم می شکفد
دشمن قسم خورده است به جانت روزگاریست
شعله بیفکن در جهان پرواز کن









عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : امیرعلی سلیمانی
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به اثری از دوست شاعر جوان جناب آرمان دلیری، ابتدا از شما تشکر می‌کنم که شعر خود را برای پایگاه نقد شعر ارسال کرده‌اید و از شما تقاضا می‌کنم این روند را حفظ کنید، چرا که بی‌شک با توجه به سن و سال و شما و همجنین استعدادی که دارید به کمک نقد‌ها مسیر ترقی را سریع‌تر طی خواهید کرد.
من سایر شعرهای شما در پایگاه را هم با دقت مطالعه کردم، عنصر مشترک در همه‌ی این کارها کم تجربگی در استفاده از عناصر شاعرانه است، شما باید ابتدا این عناصر را بشناسید، بعد سعی کنید از مولفه‌های شاخص شعری در اثرتان بهره ببرید، البته شما امروز یک پله عقب‌تر ایستاده‌اید، پله مقدمات، تا وقتی از این پله به سلامت عبور نکنید نمی‌شود به نتیجه موفق چندان امیدوار بود. مقدمات یعنی شناخت قالب، و بعد قواعد اولیه قالب انتخابی برای سرودن، این‌ها اصول ابتدایی سرودن شعر است، در اثر شما با عنوان "در وطنم در به درم" ما عملا با قالب مشخصی مواجه نیستیم، اگر بخواهم بگویم به کدام قالب بیشترین نزدیکی را دارد قطعا شعر نیمایی‌ست، اما یک شعر نیمایی کامل هم نیست، وزن در دو سطر از دست رفته است و شکل قافیه اندیشی‌ها این‌گونه تداعی می‌کند قصد داشته‌اید این شعر را در قالب‌های کلاسیک مثل مثنوی بنویسید، هر قالبی قواعد مشخصی دارد و با مولفه‌های موسیقایی ویژه‌ای از نظر جای قافیه شناخته می‌شود.
اینجای کار به شما توصیه می‌کنم برای شناخت کامل قالب‌های شعری کتاب "روزنه" اثر "دکتر محمدکاظم کاظمی را مطالعه کنید و بعد با خواندن شعر از خودتان آزمون بگیرید و ردیف و قافیه و قالب و وزن را حدس بزنید، اگر این توانمندی را سریعتر در خودتان ایجاد کنید قدم گذاشتن به پله بعدی آسان‌تر خواهد بود. مرحله بعدی رسیدن به درک صحیحی از زبان است، اینکه ما با چه زبانی شعر می‌نویسیم واقعا چندان اهمیتی ندارد، حتی گاهی ما خودمان زبان را هم مانند وزن شعر خودمان انتخاب نمی‌کنیم، اما باید یکدستی زبان را در هر حال حفظ کنیم، حفظ انسجام زبانی اصل مهمی‌ست، این اصل می‌تواند تحت تاثیر تسلط بر وزن و گستردگی دایره واژگان به سمت تعالی پیش برود.
اصل سوم توجه به مفهوم خلق شده از منظر مخاطب است، شاید آزمون سختی باشد اما سعی کنید بعد از هر شعری که می‌نویسید یکبار به عنوان مخاطب متن را مطالعه کنید، این اتفاق کمک می‌کند به درک کامل‌تری نسبت به نوشته خود برسید.

به امید این‌که در همین پایگاه شعر‌های بهتری از شما بخوانم

منتقد : امیرعلی سلیمانی

شاعر، منتقد و ترانه‌سرا/ متولد 14 آذر 1370/ دانشجوی دکتری زبان شناسی/ متولد صحنه/ مدیر مسئول نشر نزدیک‌تر



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.