خیالپردازی کافی نیست




عنوان مجموعه اشعار : سپید
شاعر : امیررضا خانلاری


عنوان شعر اول : ...
عشق کفشدوزکی است
نشسته
روی برگ آخر کتاب
تمام شده
داستان تمام شده
داستان عاشق ها
می گوید کفشدوزک
ای مسافر
کفش هایت را دوختم
منتظر است شاید
کسی برای تو
برو
گفتم که کجا؟
از کدام راه؟
گفت هر راهی به جز زمین
این کفش ها روی زمین
زود پاره می شوند








عنوان شعر دوم : ...
...

عنوان شعر سوم : ...
...
نقد این شعر از : امیرعلی سلیمانی
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به یک اثر کوتاه از دوست شاعر جوان جناب امیر رضا خانلاری، از سوابق پرونده شاعر چنین به نظر می‌آید که در ابتدای راه قرار دارد، همین‌جا به شاعر عزیز توصیه می‌کنم فرصت یادگیری ابتدایی و درک مقدمات شعری را جدی بگیرد، زیرا در ادامه راه به شدت راهگشای مسیر خواهد بود، اگر شاعر این فرصت را از دست بدهد، رعایت اصول و قواعد شعری در ادامه مسیر بسیار دشوار خواهد بود. نخستین قدم درک معنای شعر است، ابدا نمی‌خواهم شاعر را به سمت مسیری برای تعریف شعر هدایت کنم، این‌که شعر چه تعریفی دارد نه مهم است و نه مشخص، اما دوست هنرمند ما که ادعای شاعری کرده باید درک کاملی نسبت به بیان شاعرانه و صد البته عناصر سازنده شعر داشته باشد. شاعر تا وقتی که به درک جامعی از زبان و کاربرد زبان در شعر، موسیقی، تخیل شاعرانه، بیان و استفاده از صنایع لفظی و معنوی و پرداخت‌ شعری نرسد طبعا اثر کاملی نیز خلق نخواهد کرد.
حال با این توضیحات به شاعر توصیه می‌کنم چند کتاب تئوری را بخواند، ابتدا کتاب "روزنه" از دکتر محمدکاظم کاظمی که برای درک مقدمات بسیار مفید است، کتاب‌های تئوری استاد شفیعی کدکنی مانند موسیقی شعر و مثلا کتاب ساختار و تاویل متن بابک احمدی، البته که این آثار دارای سطوح و گستره متفاوتی‌ست، ولی شاعر در ابتدای راه هر چه از لحاظ تئوری غنی‌تر باشد درک درست‌تری نسبت به چیزی که می‌نویسد و می‌خواند خواهد داشت.
توصیه بعدی من به شاعر عزیز این است که به شدت شعر بخواند، مثلا اگر به شعر آزاد علاقه‌مند است می‌تواند کتاب‌های مختلف از شاعران دوره‌های مختلف شعر آزاد بسیار مفید خواهد بود. خواندن شعر علاوه بر افزایش تسلط شاعر منجر به انگیزه‌های ذوقی برای خلق آثار عاطفی‌تر هم دارد.
صحبت زیادی در خصوص اثر شما ندارم، اثر شما خیال انگیز است و سعی در ترسیم فضایی شاعرانه دارد، این‌ها نقاط برجسته اثر شماست و بابت خلق این لحظات به شما تبریک می‌گویم، اما شعر در جنبه‌های دیگر چندان توفیقی به دست نیاورده است. زبان ابتدایی و تا حدودی ناشیانه، تقطیع نه چندان خوب سطر، اما پایان بندی امیدوار کننده است. نکته مهم دیگر این است که ایجاد موسیقی در شعر آزاد یا سپید صرفا با جابجایی کلمات ایجاد نمی‌شود، زیرا این روش ممکن است زبان را از ساحت طبیعی و استاندارد خود به سوی فضایی تصنعی پیش ببرد. فراموش نکنید تمام عناصر دارای ارتباطی عمیق با هم برای ساخت یک اثرند.

امیدوارم به زودی در این پایگاه آثار درخشان‌تری از شما بخوانم.

منتقد : امیرعلی سلیمانی

شاعر، منتقد و ترانه‌سرا/ متولد 14 آذر 1370/ دانشجوی دکتری زبان شناسی/ متولد صحنه/ مدیر مسئول نشر نزدیک‌تر



دیدگاه ها - ۱
امیررضا خانلاری » چهارشنبه 21 آبان 1399
سلام و عرض ادب از نقد و راهنمایی تان سپاسگزارم

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.