نقدها

آن‌قدر که این سال‌ها تشبیهات به کار رفته در شعر، به ابتذال فراوان‌گویی درافتاده، دلم می‌گوید، کاش نبود صنعت تشبیه تا هیچ مشبه‌بهی به هیچ مشبه‌الیهی نیاز نداشته باشد، چه معتقدم حتما هیچ خللی در نوشتار شعر پارسی رخ ...
این پنجمین نوبتی‌ست که آثار همراه جوان و گرامی پایگاه محترم نقد شعر، خانم الهه افروزی روی میز مجازی ما به بررسی گذاشته می‌شود؛ همراه گرانقدری که فقط 20سال دارند و کمتر از چهار سال است که می‌سرایند. از بین سروده‌های ...
و حالا بر خلاف سری کوتاه نوشته‌های قبلی « علی محمودی » ، در اینجا تماما با هایکو روبروییم و نشانی از شعر کوتاه نمی‌یابیم. جلب توجه و به تامل واداشتن مخاطب بدون توجه به مفهوم و درونمایه و صرفا با بولد کردن یک لحظه‌ی خاص ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه شعر. می‌گویند جنگ اول از صلح آخر بهتر است. پس بگذارید همین اول به دوست شاعرم بگویم که شما خیلی شاعرید دوست من. در نگاه شما شعر جریان دارد و بلدید چطور پیرامون خودتان را، ...
شاعر دربرابر کشف‌‎های شاعرانه و بعضاً تصویریِ خود هیجان‌زده است، آن‌قدرکه به صرفِ اینکه «چشم ندارد امّا می‌بیند»، «موهای تو پریشان است و این پریشانی، حال من را خوب می‌کند» و «اتاق مثل موجودی زنده، قلب دارد، و نبودنِ ...
در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به غزل(مهربانی‌هایت) از جناب میرکاظم سیداکبری که پیش‌تر هم در خصوص غزل دیگری از ایشان مطلبی نوشته بودم. هم در آن غزل و هم غزل‌های دیگری که برای سایت ارسال کرده‌اید و همکاران عزیز نقد ...
درود به شاعر... خلق ادبی در چرخه‌ی زبان اتفاق می‌افتد و تا شاعر برای زبان‌ورزی تلاش نکند و نوشتاری متمایز و برجسته‌تر از حالت خودکار زبان ارائه ندهد، در مدار تولد ادبی وارد نشده است. ساده‌ترین شکل زبان ورزی در متن بر هم ...
یک توصیف زیبا از شهید که هم آغاز زیبایی دارد و هم پایان زیبایی و بهتر از همه این مخاطب متن است که خاص نیست و در نتیجه متن را استعاری می‌کند و مخاطب می‌تواند هر کس و حتی هر چیز باشد و این ویژگی متن استعاری است که ماهیت را ...
دوست خوب ما خانم آمنه قائدی، سه شعر کوتاه فرستاده‌اید. شعرهایی که نشان می‌دهد با یک نوجوان بااستعداد و خوش‌قریحه مواجه هستیم. نوجوانی که برای بیان احساسات و اندیشه‌های خود، زبان شعر را انتخاب کرده است و اگر استعداد خود ...
آقای امیررضا مفاخریان سلام. به رغم نوآمدگی و تجربه زیستیِ نسبتاً کم [واقعیت آن است که تجربه زیستی لازم برای کار هنری، بعد از 30 سالگی حاصل می‌شود. آیا تجربه زیستی، گزاره‌ای مهم در کار هنری‌ست؟ پاسخ، به شدت مثبت است! تجربه ...
سه غزل می‌خوانیم از خانم شاعری از دیار خراسان، یکی از مهمترین کانون‌های شعر و ادب فارسی در طول تاریخ که هنوز هم این مشعل را زنده و روشن نگاه داشته است. هر سه شعر از وزن عروضی درست برخوردار است، روان است و کم‌غلط (مواردی ...
شاید برای کسانی از دوستان منتقد که آشنایی کمتری با گرشاسب طاهری عزیز دارند، برخی یا حتی بسیاری از فراز و فرودها و حتی این در و آن در زدن‌های دوست جوان ما غریب و حتی عجیب باشد اما برای کسانی از آنان که می‌دانند نسبت دوست ...
شعر اول: این شعر با وزنی روان و البته تقریبا کم‌کاربردتر (سه بار مستفعلن) شعری‌ست که بر پایۀ عاطفه بنا شده است و حس و حال شاعر، ابیات را به پیش می‌برد. از مجموعۀ ابیات چنین دریافت می‌شود که شاعر کمتر دچار تصنع است هرچند ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه شعر؛ دو غزل و یک رباعی. در نگاه نخست، دلبستگی‌های شاعر را (چه از حیث مضمون و چه از جنس اجرای مضامین) دارای دو ویژگی می‌بینیم؛ اول، علاقه‌ی او به ژانر تعلیمی (گونه‌ای که ...
بسیار پیش می‌آید که شعری در خوانش نخست، مخاطب را غرق کند، اما بعدتر که همان شعر بازخوانی می‌شود، آن لذت قبلی، از آن بیرون نیاید و چه بسا طعم گس نارسیدگی و ناپختگیِ کار، تو را به عنوان مخاطب حرفه‌ای و یا منتقد درگیر کند. ...
به دوست تازه پیوسته به پایگاه درود می‌گویم و امیدوارم آن چه که در این گفتگوها رقم می‌خورد به حال و احوال شعر او کمک کند. «الهه یوسفی رامندی» به گواه تجربه‌ی دو ساله‌ای که در شناختنامه‌ی خویش قید کرده است، شعر را تازه ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به سه رباعی از شاعر عزیز مصطفی خلیلی، آن طور که در سوابق ایشان آمده، بیش از پنج سال سابقه شاعری دارند و این خود نشان دهنده‌ی آن است که می‌توان با جدیت بیشتر اثر ایشان را مورد نقد ...
با نقد رباعیات دیگری از آقای برخورداری روبرو هستیم.در نقد قبلی نکاتی درباره ۱.دقت در ارتباط جزء به جزء واژگان در هر مصرع ۲.ارتباط تنگاتنگ مصاریع باهم و درنتیجه ۳.انسجام کل رباعی و ضربه ی نهایی آن بحث کردیم. با نگاه به ...
آفرین به آقا شهریار! دیدید این نوشته با قبلی‌ها چقدر فرق کرد؟ قبلی‌ها هیچ معنی درست و درمانی نداشتند اما حالا یک تکان درست و حسابی خورده و معنی کلی نوشتۀ جدیدتان را می‌فهمیم. دلیل اصلی بی‌معنی بودن نوشته‌های قبلی، ...
نقد: کارهای شما متفاوت است هم در قالب و هم در محتوا و ماهیت البته با محتوا کاری ندارم که در دیدگاه من محتوا شعر به خواننده مربوط است و متنی که محتوایش عریان است شعر نیست که شعار است آثار ارسالی شما دو تا در قالب چارپاره و ...
مرگ‌اندیشی و پرداختن به مضمون مرگ در هنر، یکی از عمیق‌ترین حوزه‌های اندیشگانی است که با اینکه محوریتِ مشخصی دارد، اما از هر زاویه‌ای به آن پرداخته شود، به نتیجه و فرجامی عمیق و قابل‌توجه می‌رسد. به مرگ بسیار ...