نقدها

بخش عمده‌ای از تکیۀ شعر کلاسیک ما بر موسیقی شعر است. هرگاه این تکیه آن‌قدر باشد که سایر عناصر شعر در سایۀ آن رنگ ببازند، شعر دجار لغزش خواهد شد. مقصود از موسیقی شعر، وزن و ردیف و قافیه در مرتبه نخست و سایر هماهنگی‌های ...
آقای علی‌اصغر حسین‌زاده 45 ساله، از خراسان رضوی برای ما سه کار فرستادند، با نام‌های «در یاد تو»، «ماندن» و «عمر» نام؛ آثاری که اولی چهارپاره، دومی شعر نیمایی و سومی شعر سپید است. در وحله‌ی اول، باتوجه به قراین و شواهد و ...
پیش از نوشتن نظراتم درباره‌ی سروده‌ی پیش رو در این نوبت، شش سروده‌ی ارسالی خانم آرزو علی‌محمدی برای پایگاه نقد شعر در دو نوبت گذشته را مرور کردم؛ آثاری که همه‌ی آنها در پیکره‌ی غزل نوشته شده‌اند و با توجه به سن و ...
شعر شما شعری است با زبان محاوره و مضمونی عاشقانه. سعی کرده اید با استفاده از ظرفیتی که زبان محاوره به شما داده است، به شکلی حداکثر شعر را از نظر حسی و عاطفی ارتقا دهید. در این زمینه تلاش خوبی هم کرده اید و در برخی بخش های شعر ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر یک غزل. شاخص ترین ویژگی این غزل، قافیه ی ناآسان آن است. شعر، شعر خوبی ست و تازگی از سر و رویش می بارد. همین تقید به قدم زدن در فضاهای تازه و تجربه کردن حال و هوای امروزی به ...
امروز با نقد و بررسی دو اثر ارسالی از شاعر عزیز و دوست نادیده ام جناب اقای علی سلیقه زاده درخدمتم. دو شعری که به دستم رسید تا به نقد و بررسی آنها بپردازم دارای معایب مختلفی ست که سعی می کنم بتوانم به بعضی از آنها بپردازم و ...
یک نکته اساسی در ذیل این سه شعر بگویم که از همین ابتدای راه شاعری، دانستنش ضروری است. می گوییم «نثر» و می گوییم «شعر» اما بین نثر و شعر، چیزی هست به نام «نظم». نظم یعنی همین دو غزلی که شما نوشته اید. وزن و قافیه دارد و نظمی ...
گاهی یک شیوه و شگرد در سرودن شعر به برجسته‌سازی آن کمک می‌کند و عموما در حالتی که آن شیوه خلاقانه باشد، بیشترین جذابیت را در شعر ایجاد خواهد کرد چرا که هدف شاعر سخن گفتنِ موثر است. اثرگذاری شعر با آفرینش شگفتی‌ها در ...
علاوه بر سه اثر پیش رو، آثار قبلی همراه گرامی پایگاه نقد شعر، آقای حامد معماری را ـ در دو نوبت قبلی ـ هم مرور کردم؛ دوستی حدودا 24ساله که حدود سه سال سابقه‌ی سرودن دارند و بین آثارشان، غزل، بیشترین بسامد را دارد. در این ...
این‌بار روبه‌رو هستیم با سه غزل از آقای دکتر جلال شایق از آذربایجان شرقی؛ شاعری 42 ساله با بیش از 5 سال سابقه‌ی شاعری. در ابتدا معلوم نیست که آقای شایق باتوجه به 42 سال سن، چند سال است که شعر می‌گوید؛ 5، 10، 15 یا 20 سال؟ چون ...
امروز با نقد و بررسی سه اثر ارسالی از شاعر عزیز و دوست نادیده ام سرکار خانم زهره داوودی درخدمتم. رباعی به عنوان یکی از قدیمی ترین گونه های شعر فارسی همیشه یکی از امتحاناتی بوده که اکثر شاعران به سمتش گرایش داشته و سعی کردع ...
درود به شاعر جوان و امیدوارم در دومین گفتگوی شعری ما، امکان تبادل دانسته‌های بیشتری فراهم شود تا به بهبود و بارآوری جدی‌تر شعر مبینا قانع مبارکه منتهی شود. به اعتقاد من باید در تصورات ذهنی شاعر نسبت به شعر و دانسته‌های ...
طبعا توصیه من مثل هر منتقد دیگری به دوست نوجوان و نوسفر ما به سرزمین شعر این است که شعر شاهکار بخواند. روش خواندن درست هم این است که سعی کنید شعر را بفهمید یعنی جمله و عبارت و کلمه را معنی کنید و سپس به دنبال این بگردید که ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر دو مثنوی و یک غزل. شعر اول که مثنوی بودن قالبش را از روی چینش قوافی اش می توان فهمید، راجع به اوضاع ایام شیوع کروناویروس است. شعر دوم چنان که از اسمش پیداست، درباره ی ...
امروز با نقد و بررسی سه اثر ارسالی از شاعر عزیز و جوان و تازه قلم و دوست نادیده ام سرکار خانم نگار طالبی درخدمتم. یکی از مهم ترین چیزهایی که یک تازه قلم باید به آن توجه داشته باشد و آنرا رعایت کند این است که مقدمات شاعری را ...
دقت در انتخاب واژگان و ترکیب و تلفیق آن‌ها در محور جانشینی و نیز هم‌نشینی (چگونگی در کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها)، تناسب معنایی و لفظی در حرکت سراینده به‌سوی خلق شیء هنری مکتوب بسیار مهم است. نمونه‌ی عدم توجه به محور ...
چنان که سوابق نشان می‌دهد، دوست گرامی پایگاه نقد شعر، آقای مسعود اویسی، به نسبت سابقه‌ی سرودن و نیز مدت عضویت، یکی از پرکارترین و پیگیرترین اعضای پایگاه نقد شعر به شمار می‌آیند؛ چراکه تعداد قابل توجهی از آثارشان را در ...
دوست خوش ذوق ما آقاي امير كيوان شعباني، سه شعر سپيد كوتاه فرستاده اند. همان گونه كه در نقدهاي قبلي نيز به ايشان گفته شده، استعداد و قريحه ي شاعرانه در سروده هاي ايشان مشهود است. مي توان گفت آقاي شعباني به نقش كلمات و ضرورت ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. ویژگی هر سه غزل، توجه شاعر به برجستگی و امکاناتی ست که قافیه و ردیف می توانسته در اختیار او بگذارد. در غزل نخست، ردیف «چه کنم؟» که از تعابر زبانزد گفتار عامه است، ...
«چیزی را پشت در گذاشتن» کنایه است از این که آن را دیگر نمی خواهیم و گذاشته ایم پشت در تا آشغالی/سپور ببَرَد. پس «گذشته را پشت در گذاشته» کنایه است از این که دیگر نمی خواهد به گذشته فکر کند/می خواهد از نو آغاز کند. بلافاصله ...
به دوست تازه پیوسته به پایگاه درود و امیدوارم حاصلضرب این گفتگوها به بهبود شعر او بینجامد و در اشتیاق بخشی به او موثر باشد. این نخستین مواجهه ی من با شعر شاعری است که بنا به شناسنامه اش بیست و چهار سال سن دارد و بیش از پنج ...