نقدها

در این غزل زیبای مادرانه، شاعر تصاویر و شرحی از احوال خوش یک مادر را بیان کرده است و بخش عمده‌ای از خوشی این غزل وابسته به انتقال این حال خوش است. شاعر با شعر و فنون و پایه‌های بنیادین آن کاملا آشناست. سهل‌گذری و توجه ...
به دوست جوان درود می‌گویم و امیدوارم در فرصت‌های پیش رو در این پایگاه و به مدد گفتگوهای با منتقدان بتواند ناهمواری‌های پیش رو پشت سر بگذارد و به سرزمین شعر سلام کند. «سیدعادل» بنا به داشته‌های ذهنی و تجربیات اندک زیستی ...
هر دو شعر فضایی سورئال و فراواقعی دارند، و در فضاسازی‌های اینچنین، درواقع نباید توقعِ رعایتِ دقیق و بی‌ کم و کاستِ قوانین نحوی زبان را داشته باشیم، بلکه شاعر توانمند از برخی از شکست‌های زبانی، دست بردن در زمان فعل‌ها، ...
در بررسی سروده‌ی قبلی سراینده‌ی گرامی اثر پیش رو، به برخی نکات مهم درباره‌ی ترانه اشاره کردم و شاید بد نباشد با توجه به وجوه دیگری که در این اثر، برجسته‌تر هستند، کلیات دیگری را نیز یادآوری کنم که از دانسته‌های بنیانی ...
تجربه کردن، برای هر شاعری لازم است. بخصوص اگر شاعری هنوز در مسیر سرودن به مرحلۀ تثبیت نرسیده باشد. مرحلۀ تثبیت یعنی مرحله‌ای که در آن شاعر از نظر زبان، نگاه و تشخص شعری و ادبی شکل و فرم نهایی آنچه را باید باشد، به دست آورده ...
نقد: باز هم باید به شما توصیه کنم که ماهیت هنری شعر را بشناسید پیداست که انگیزه‌های بسیاری برای سرودن دارید فضاهای احساس شما که انگیزه‌ی سرودن هستند متفاوت و درخور توجهند اما شما همان فضاها را روایت می‌کنید دقت ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به غزل قصیده‌ای از دوست شاعر جوان جناب سیدحسین طباطبایی‌نژاد، ابتدا ورود شما را به پایگاه نقدشعر خوشامد می‌گویم و امیدوارم در این پایگاه از آموخته‌های یکدیگر استفاده کنیم، ...
درود به دوست ارجمند و خوشحالم که فرصت گفتگوی با یک هم‌خاک، پیرامون شعرش برایم اتفاق می‌افتد. در شروع این گفتگو با چند علامت سوال و چند چالش مواجه بودم: یکی این که نمی‌دانستم شاعر در چه سطحی از تجربه و تدارک شعری قرار ...
دوست گرانقدر و خوش‌ذوق خانم پروانه امانی، درود بر شما. دو سروده‌ی کوتاه شما را خواندم. باید بگویم این دو شعر برای شاعری که کمتر از یک سال است سرودن را آغاز کرده، نقطه‌ی روشن و نویدبخشی است و نشان می‌دهد اگر استعداد خود ...
با سلام نخستین ویژگی غزل کوتاه شما که قبل از هرچیز خواننده را همراه می کند موسیقی حاصل از وزن خاص شعر است . مفعول فاعلات مفاعیل و فاعلن بر بحر مضارع مثمن اخرب مکفوف. ریتم و ضرباهنگی که این بحر دارد خیلی فریبنده و جذاب و ...
فراوان دیده‌ام به ویژه در انجمن‌های ادبی و در جمع‌های کوچک، بزرگوارانی را که به مقوله‌های فرا ادبی، انسان‌مدارانه و هستی‌شناسی علاقمندی خود را نشان داده‌اند و در توبره‌شان یکی دو شعرواره نیز درباره موضوعات و ...
بیشترها و پیش‌ترها اینک در صفحه‌ی نقد، میزبان مهمان تازه‌ای‌ هستیم که گرچه برای پایگاه، دیریافته می‌نماید، اما برای من آشناست. سپهر حسن‌زاده با بیست سال سن در دو سال گذشته کارهای متعددی به رشته‌ی تحریر در آورده است، ...
دوست شاعرم سلام در مجال تنگی که بود، توانستم فقط به غزل اول شما بپردازم. باشد که سودمند بیفتد. شعرهایتان حس خوبی دارد و بر وزن و قافیه هم مسلط هستید. کشف های خوبی دارید مثلا من با این مصرع خیلی حال کردم: « بی تو قلبم فقط ...
دوست عزیز ما سه شعر کوتاه ارسال کرده‌اند. البته توقع از شاعری با بیش از پنج سال سابقه‌ی شاعری خیلی بیش از این‌هاست؛ چون این سه اثر بیشتر به «پیش‌شعر»(تعبیری از رضا براهنی) می‌مانند؛ به آثاری که شعر نیستند اما بیانی ...
به دوست ارجمند «الهه معصومی‌مقدم» درود می‌گویم. شاعر در متن پیش روی من که در ادامه‌ی دیگر تجربیات اوست در حال تدارک نوشتاری و تربیت ذهنی خود است و کوشش او در برابرسازی ذهن و اتفاقات متنی قابل ستایش است. در چنین شرایطی ...
دو شعر در دو قالب و دو فضای مختلف با درون‌مایه‌ای تقریبا نزدیک به هم، از شاعری که پیداست برای سرودن حرف‌هایی دارد و تجربۀ او در سرودن کمتر از یک سال است، خواندم. این شعرها حکایت از سری پرمشغله دارند و دلی پرشور. شاعر سخن ...
سلام، با خواند اثر ارسالی‌تان نکته‌هایی را لازم می‌دانم اشاره کنم که می‌تواند در ادامه مسیر نوشتن مثمر ثمر باشد، ابتدا عرض کنم که سابقه شاعری شما طبق اظهار خودتان کمتر از یک‌سال می‌باشد و در این بازه زمانی انتظار ...
اینک نوبت نقد و بررسی غزلی از دوست تازه‌وارد پایگاه نقد شعر، خانم زهرا کامل است با ۲۰ سال سن و کمتر از چهار سال سابقه‌ی شاعری. بدیهی‌ست که گفتگوی ما یک گفتگوی آغازین باشد صرفا در مورد همین غزل. تا اینکه در نوبت‌های بعد، ...
در این یادداشت، با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه شعر؛ دو غزل و یک مثنوی. با شعر های خوبی رو به روییم ولی طبیعتاً باید به ذکر نکات نادلپسند شعرها اولویت بدهیم. در شعر نخست، در همان بیت اول، تفاوت خطاب «تو» و «شما» از ...
بی هیچ تعارفی دوست دارم بگویم که این حجم از خیال‌ورزی و معنابخشی برایم لذت‌بخش بود. حرکت ذهن شاعر از منظری تجربه نشده و تسری آن به مخاطب به نحوی که امکان پیش بینی‌اش نباشد؛ قابل تحسین است. اگر این تمایز به هر دلیلی هم چون ...
مهم‌ترین شاخصه‌های یک اثر معمولی و موزون که بشود به آن لقب شعر عطا کرد، در اولین تعاریفی که قدما از شعر ارائه داده‌اند چند نکته‌ی اساسی و بنیادین است. واضعان شعر در توضیح شعر نوشته‌اند؛ شعر کلامی است مخیل، ترکیب شده از ...