نقدها

اگر بخواهیم هرکدام از سه شعر ارسالی دوست شاعرمان را ازلحاظ تصویرسازی بررسی کنیم، باید با نگاهی ستایشگرانه دربارۀ ساخت تصاویر در شعرهایش صحبت کنیم؛ اینکه جنگل از داغ افراها بوی چوبِ سوخته بگیرد، اینکه باران از بهت بند ...
اگر بخواهم این متن رابه عنوان یک اثر ادبی بپذیرم، قطعاً خیرخواه «حامد صمیمی» نبوده‌ام بنابراین در همین هم‌قدمی اول به او می‌گویم که در مرور این نوشته، توصیه‌هایی شعری به او خواهم داشت که بتواند توان خود را مشروط به اخذ ...
اگر بگویم بعد از مدت‌ها شعر خوبی با موضع جنگ خوانده‌ام اغراق نکرده‌ام. حقیقت این است که شعر خوب، خیلی کم نوشته می‌شود، و شعر خوب با موضوع مشخص، از آن هم کمتر. شاعر در این شعر از اغلب ظرفیت‌های تصویری که در اختیار داشته، ...
امروز با نقد و بررسی سه اثر ارسالی از جانب شاعر عزیز و دوست نادیده‌ام جناب آقای محمدرضا صمدی عزیز درخدمتم و در ادامه سعی می‌کنم نکاتی را بیان کنم که امیدوارم سبب ارتقای سطح شعری این دوست عزیزمان شود.البته این اتفاق منوط ...
« فرار » بیشتر یک نوشته ی فانتزی ست تا یک متن مخیل شعری . شاعرانه است اما شعر نیست یا حداقل شعر خوبی نیست چون زبان و بیان تراشیده و فصیح و سالمی ندارد . در این روایت ، اتفاق های عجیب پشت سر هم و بدون هیچ منطقی حادث می شوند اما ...
نقد: همراه عزیز! از یادداشتت برای منتقد دریافتم که با آن که تا به حال اثری از تو را نقد نکرده‌ام نقدهای مرا بر آثار همراهان دیگر خوانده‌ای و می‌خوانی و می‌دانم که منتقدی سخت‌گیرم و گاهی ظالم و با این حال مشتاق نقد من ...
امروز با نقد و بررسی دو شعر ارسالی از جانب شاعر عزیز و دوست نادیده‌ام، سرکار خانم بهار مظهری که نوقلم هم هست و نوجوان، درخدمتم و در ادامه سعی می‌کنم نکاتی را بیان کنم که امیدوارم سبب ارتقای سطح شعری این دوست تازه قلم ...
آقای مهران ملکی وند سلام. «شعر جوان» در دوران مدرن، به معنای شعری از شاعران جوان نیست بلکه باید خصوصیات دیگری هم داشته باشد مثل تازگی، متمایز بودن، افق فکری نو و البته از همه مهم‌تر تأثیرگذاری بر شعر زمانه و حتی بعد از ...
همیشه بر این باور بوده و هستم که برای نو کردن شعر‌ یا بهتر است بگویم، برای تکرار نکردن فضاهای کهنه و کهن یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزاری که پیش روی شاعران قرار دارد، وزن عروضی‌ و به خدمت گرفتن انواع تمهیدات آن است. ...
با دو غزل مهمان شعرهای آقای علی عطایی هستیم. شاعری که باوجود سن پایین، سابقۀ بالایی در سرودن شعر دارد و البته مشخص است که زمانی طولانی به شعر فکر کرده است. اول از همه به شاعر عزیز توصیه می‌کنم که حتماً شرکت در جلسات نقد ...
موقعیت مفهومی اثر می‌تواند یکی از مولفه‌های ماندگاری متن محسوب شود. این اتفاق، موید وسیله دانستن ابزارها و آداب شعری و هدف تلقی کردن دریافت‌ها پس از مرور اثر می‌باشد. «اسحق فتحی» به اعتبار تجربیات ادبی‌اش، آزمون‌های ...
هر سه شعر این شاعر جوان در قالب چارپاره است. شعر دوم و سوم در یک وزن و از منظر فکری نیز در یک فضا هستند طوری که می‌توان شعر سوم را ادامۀ شعر دوم دانست. در این یادداشت بر این سه شعر، مروری خواهیم کرد و نکاتی که در هر شعر قابل ...
امروز با نقد و بررسی دو اثر ارسالی از جانب شاعر عزیز و دوست نادیده‌ام جناب آقای علیرضا ایرانی بزرگوار درخدمتم و در ادامه سعی می‌کنم نکاتی را بیان کنم که امیدوارم سبب ارتقای سطح شعری این دوست خوبمان بشود.انشاالله. در ...
به‎نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که فضای مجازی به پیکرۀ شعر و ادبیات ما زده است، به‌طور آشکار در این پنج قطعۀ ارسالی به چشم می‌خورد؛ و آن مجموعه‌ای است شامل سهل‌انگاری ادبی، زود راضی شدن از اثر، حرکت به‌سمت ...
در آثار پیش رو بخصوص اثر دوم شاعر در نقش راوی ظاهر شده است و در متن داستان دست نبرده و عینا آن را با ابزار وزن و قافیه بازگو کرده است. مساله شاعری یک حوزه بسیار گسترده‌ای ست که شاعر خود را در یک جهان بی انتها و آزاد می‌یابد ...
اینک نوبت نقد دو غزل از همراه تازه‌ی پایگاه نقد شعر، آقای علی عطایی است، که با بیست سال سن و مشقی پنج‌ساله، وارد مسیر شده است. دوست عزیزمان با این سن کم، زبان و قریحه‌ی خوبی دارد. یعنی وقتی به کارهای دوستان نگاه ...
با دو اثر مهمان شعرهای خانم سارا مقصودیان نژاد هستیم که در شناسنامه شاعری، سابقۀ شعرشان نامشخص است. اگرچه برای بررسی دقیق‌تر اثر، دانستن اینکه شاعر چه مدت است که در حال نوشتن است اهمیت دارد اما به هر صورت بنده با فرض ...
از آقای محمدحسین رخشانی، 18 ساله، از استان سیستان و بلوچستان، باسابقه‌ی شاعری کمتر از دو سال، سه اثر به‌ دستم رسیده بدون عنوان؛ سه اثری که دو شعر اول و آخرش غزل است و شعر دومش دوبیتی. وزن و قافیه در سه شعر ارسالی آقای ...
اینک نوبت بررسی غزلی‌ است آیینی از آقای میرکاظم سیداکبری که تاکنونیازده مرتبه اثر ارسال کرده‌اند. در این غزل آیینی چند نکته‌ی مثبت و چند نکته برای تامل بیشتر وجود دارد. • سراینده به‌جای اشاره‌ی مستقیم به اسم معشوق و ...
تقطیع های فراوان ، بیهوده و بلکه مزاحم قرائت متن ، بازی های ساده و کلیشه ای شده مثل شکستن رهایی به ره - آیی یا تنهایی به تن - هایی ، یا ساختن ترکیبات خودکار شده ای مثل عاشق زندگی ، قدرت بال ، خواب پرنده ، آتش بدون دود ، خورشیذ ...
یک شعر محاوره در دو وزن با عنوان «تخت بیدار»، یک چارپاره و یک مثنوی، همه در احوالی تغزلی، از یک شاعر جوان که سابقه و تجربۀ سرودن او به یک سال هم نرسیده است، بسیاری از نشانه‌های شاعری را با خود دارد. شعر، مبنا و اساسی عاطفی، ...