نقدها

از این دریچه که شعر هم يک هنر متعالي ارزيابی می‌شود و هر اثر هنری در بنيان خود زيباست، می‌توان آن را از ديدگاه زيبايی شناسی بررسی کرد. در شعر ظهور هر عاطفه و احساس در قالب زبانی مخيل شکل می‌گيرد و با موسيقی مناسب و ...
از این شاعر و مترجم ارجمند دو شعر و یک ترجمه در این صفحه ثبت شده است. ترجمه زبانی روان و سلیس دارد و اثری سالم است. دو شعر نیز زبانی ساده و روان دارند و بدون تعقید و لغزش‌های زبانی شکل یافته‌اند. بافت زبانی که شاعر برای ...
در این یادداشت نگاهی خواهیم داشت به سه غزل از جناب حبیب واحدی، اگر فضای یک شعر متاثر از مضمون، تصویر، قالب، فرم، خیال انگیزی، زبان و ... بدانیم باید بپذیریم شعر امروز به نوآوری های امروزی محتاج است، این تعریف از آن جهت ...
در این نوبت با دو شعر بلند، مهمان شعرهای آقای حکانی هستیم. اول از همه بهتر است به نکته ای کلی برای هر دو شعر بپردازیم. باید به یاد داشته باشیم که طولانی بودن یک اثر، لزوماً به معنای تعداد و طول ابیات آن نیست. چه بسا شعرهایی ...
شاعر با استعداد و خوش قریحه آقای سید عارف مرتضوی دو غزل فرستاده اند. غزل هایی که حقیقتا به نسبت سن و سال جوان و تجربه ی کوتاه شاعرانه ی ایشان، امیدوار کننده و نوید بخش است. ساختار و چهارچوب هر دو غزل ایراد خاصی ندارد و همه ...
این بار با سه رباعی مهمان شعرهای آقای حمید حکانلو هستیم. مثل نوبت قبل شعرها به شکلی آشکار رنگی طنزآمیز دارند. باز هم باید عنوان کنم که این حد از روانی بیان و کم دست انداز بودن شعر، برای شاعری که چند ماه بیشتر شعر را شروع ...
«مرد نارنجی»، اثری است از آقای علی‌اکبر ایمانی با 21 سال سن از تهران. او حدود یک سال است که در حال تجربه‌کردن هوای شاعری است. اثر ارسالی او یک کار نیماییِ تقریبا بلند است(شعر نو نیمایی)؛ اثری که در عین موزون‌بودن (مثل ...
امروز با نقد و بررسی یک اثر ارسالی از سمت شاعر عزیز و دوست نادیده ام جناب اقای مهدی قربان نیا درخدمتم. یکی از مهم ترین چیزهایی که متاسفانه شاعران عزیزی که شعر آزاد می نویسند اما رعایت نمی کنند بحث تقطیع شعر ازاد است.در شعر ...
شعرهای شما در نوسان مدام میان زبان شاعرانۀ سالم و بیت‌های نسبتاً بی نقص و قابل توجه و زبانی دارای دست انداز و تعبیرات نارساست. البته که این ویژگی، با عنایت به زمان و نیز تجربۀ شاعرانۀ شما عجیب یا نگران کننده نیست ولی باید ...
در متنی که اصرار به حرکت به‌سمت شعر و شاعرانگی دارد که هیچ! حتی در یک متن سادۀ خبری هم که در ابتدایی‌ترین و اولین گام‌های خود، تصمیم بر برقراریِ یک ارتباط کلامیِ ساده با مخاطب و انتقال سادۀ یک پیام به او دارد نیز، ...
پيش از آغاز اين نوشتار، آثار قبلي دوست گرامي پايگاه محترم نقد شعر، آقاي امير خوش‌نظر را هم مرور كردم و اگرچه تعداد آنها چندان زياد نبود، به اين نتيجه رسيدم كه شايد ايشان در سرودن، سابقه‌ي طولاني يا ممتد يا پيگيرانه‌اي ...
البته این شعرها دو عدد نیستند بلکه سه قطعه هستند و شاعر مایل است آن‌ها را برای چاپ در کتاب خود آماده کند. وضعیت چاپ در روزگار ما طوری است که عموما منعی برای چاپ شعرها در هر سطحی که باشند، وجود ندارد و اختیار با شاعر است که ...
دربند چیزی بودم، یعنی تمام توجهت معطوف یک جریان یا یک مفهوم بودن، انگاره‌ای کوچک است از تعصب‌، حتا ممکن است ارادت ویژه تلقی شود به یک مفهوم، برخی در شعر به این مرتبه رسیده‌اند کلماتی را به واژگان شخصی خود افزوده‌اند که ...
درود. آنچه که رباعی را از دیگر قالب های شعری متماز می کند ایجاز اوست. شاعران با بهره گیری از شیوه "کم گوی گزیده گوی" به استقبال از قالب رباعی رفتند و تلاش کردند از کلمه کلمه ظرفیتی که برای سرودن یک مضمون وجود دارد استفاده ...
به سه اثر مهمان شعرهای آقای حمید حکانلو هستیم. در قسمت پیام ها، شاعر به این اشاره کرده است که سابقه سرایش شعرش به حدود سه ماه می رسد. خب باید همین اول کار به آقای حکانلو تبریک بگویم که با این سابقهء کم تسلطی مناسب بر شعر ...
سرکار خانم شیلا دبیری‌نژاد، متولد 1385 (14 ساله) از خارج از کشور (دوستان پایگاه ننوشته‌اند از کجا!) سه اثر از آثار خود را فرستاده که هر سه دو بیت دارند؛ اما نه در وزن دوبیتی هستند و نه در وزن رباعی، بلکه در وزن فاعِلاتُن ...
همیشه وقتی صحبت ترانه به میان می آید ناخودآگاه تصویری از دهه ۴۰ و ۵۰ قرن معاصر در ذهنم نقش می بندد.برای من که در آن دوره حتی به دنیا نیامده بودم. این دو دلیل می تواند داشته باشد: ۱.دلیل اول که به ذهن همه می رسد اینست که در ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر یک غزل، از یکی از شاعران همشهری من. در نگاه اول، دو ویژگی در این غزل خودنمایی می کنند؛ یکی تضمین بیتی از رهی معیری که شاعر نسبتاً به خوبی آن را در دل (در واقع در انتهای) شعرش ...
امروز با نقد و بررسی یک شعر ارسالی از سمت شاعر عزیز و دوست نادیده ام سرکار خانم فاطمه حقیقی درخدمتم. استفاده از عناصر طبیعی موجود در طبیعت در بستر شعر یکی از راهکارهای شاعرانه است تا با توان و پتانسیلی که این عناصر دارند ...
دقت در انتخاب واژگان و ترکیب و تلفیق آن‌ها در محور جانشینی و نیز هم‌نشینی (چگونگی در کنار هم قرار گرفتن واژه‌ها)، تناسب معنایی و لفظی در حرکت سراینده به‌سوی خلق شیء هنری مکتوب بسیار مهم است. هر نوشته‌ای پیش از آن‌که ...
سروده‌ی پیش رو، اولین و تنها اثری‌ست که دوست جدید پایگاه گرامی نقد شعر، آقای پژواک کاویانی برای ما فرستاده‌اند؛ دوستی چهل‌وسه‌ساله که «سابقه‌ی شاعری»شان را قید نکرده‌اند اما از عیار قلمشان پیداست که حتی اگر نه ...