شاید آسانترین راه برای نوشتن دربارهی این غزل، تمرکز بر نشانههای فرامتنی آن باشد اما اگر نقطهی عزیمت راوی را جستوجو کنیم، خواهیم دید که همهچیز نه از یک تداعی صرف در ذهن سراینده که از یک مواجههی عینی و چه بسا ...
برابرنهاده شاید بهترین معنایی که بتوان برایش قائل شد، چیزی شبیه «ما به ازاء» است، در حقیقت آنچه زمان از زبان میگیرد در جای دیگری ما به ازای آن را به عنوان نهادهای برابر به زبان برمیگرداند، صحبت را کمی نرم کنم، ...
در این یادداش با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. مرحلهی اول انس با شعر کلاسیک، مرحلهی رساندن مفهوم است. در جای دیگری هم این را نوشته بودم که ما شاعران، تا بیاییم با زبان روان و بهنجارِ سرودن، مخصوصاً در چهارچوب ...
اول از همه به شما بخاطر ریسکی که پذیرفتهاید تبریک میگویم. سرودن شعر با ردیف اسمی واقعاً کار سختی است و شاید شاعرانی با تجربۀ بالا هم گاه جرأت نکنند به سراغ شعری بروند با این ردیف، بخصوص اینکه رعایت محور عمودی هم در شعر ...
سرکار خانم مریم علیدوستی، 31 ساله، از تهران، با بیش از پنج سال سابقهی شعری، سه اثر فرستاده که اولی در حالوهوای ترانه است. یعنی نه تنها در حالوهوای ترانه، بلکه بهواسطهی انتخاب نوع وزن و قافیهپردازیهای تقریبا ...
اشعار جناب لشکری را خواندم. یکی از نکات جالب پایگاه شعر این است که هر روز بیشتر شگفتزدهام میکند. شاعران جوان زیر 20 سال آنچنان به فنون شعر مسلطاند که گویی سالهاست دارند در جهان شعر قلم میزنند. من در بین اشعار ...
دوست تازهی پایگاه نقد، شاعر گرامی، آقای فرشاد صفری درود بر شما. اثر ارسالی شما را خواندم و قریحه و حوصله و پشتکار شما را تحسین کردم. شعر شما در قالب سپید سروده شده؛ قالبی که از وزن عروضی و قافیه به شکل مرسوم و سنتیاش ...
وقتی در راه شاعری گام میگذاریم باید آگاه باشیم که شعر هم مانند هر هنر دیگری نیاز به آموختن و کارورزی بسیار دارد تا آرامآرام پختگی در ذهن هنرجو اتفاق بیفتد و درنهایت به مرحلهای برسد تا در قامت یک هنرمند به خلق آثار ...
شعر دیگری از جناب محمد عظیمی، شاعر جوان و خوشقریحه را داریم که در آن تصاویر زیبا و بینهای نابی هم هست. اما نکتۀ مهمی در این شعر وجود دارد، این است که خواننده یا شنونده، بعد از پایان شعر نمیتواند بگوید موضوع شعر چی بود و ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به غزلی طنز از جناب محمد عظیمی، طنز بودن را از شکل استفاده از کلمات و عناصر میتوان تشخیص داد، طنز نوشتن جدا دشوارتر از شعر جدی نوشتن است، البته طنز خوب نوشتن، به این جمله از آن ...
سلام
به عنوان یک جوان ذوقتان قابل تحسین است. نقدهای منتقدان پایگاه را روی شعرهای دیگرتان هم خواندم و دیدم برخی از آنها شعر شما را به واسطهی گیر و گرفتهای وزنی نقد کردهاند و بعضی از قضا از اینکه توی این سن و سال وزن ...
عاشقانه سرایی نه تنها ژانری و گونه ای محتوایی در شعر بوده است بلکه در چه بسیار مواقع نقش واسطه ای استعاری و نمادین را برای بیان حرف هایی از جنسی دیگر بازی کرده است . به خیل اشعار عارفانه در تاریخ و سنت ادبی نگاهی بیاندازیم . ...
آقای رضا میرزایی اندریانی، 29 ساله، از تهران ، با سه سال سابقهی شاعری،
شعری فرستاده است بهنام «صدای میخ».
از دو منظر میتوان به این اثر نگاه کرد؛ ابتدا از منظر شعر:
این اثر در 5 بیت، نشانه و برجستگی شعری دارد:
«درختان، ...
علت این است که در این سالها هر چه غزل و قصیده و رباعی شنیدهایم و خواندهایم، یا در زمرهی سادگیهای سانتیمانتال خیابانی بوده است و یا در نحلهی پیچیدگیهایی مملو از اسلوب معادله که مردهریگ هندی/اصفهانی جناب ...
زمانی که قالبی را برای نوشتن برمیگزینیم بایستی نسبت به خصوصیتهای آن قالب اشراف داشته باشیم. مثلاً زمانی که میخواهیم موزون بنویسیم بایستی با تمرین و کمک گرفتن از اهل فن این قابلیت را کسب کنیم که وزن عروضی را ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به چند شعر کوتاه از جناب علی محمودی، شاعری با تجربه که به گواه آثارش شاعری چیره دست به حساب میآید.
پیشتر در خصوص شعر کوتاه چندین نوبت در این پایگاه نقد نوشتهام، شعر کوتاه ...
سیدرضا محمود هاشمی ۱۸ ساله، تهران، با سابقهی شاعری کمتر از یک سال، سه اثر فرستاده است با نامهای «شعر خوب»،، «کویر زشت» و «سپید».
در آغاز کلام باید به دوست جوانمان بگویم که حرفهای بزرگ را در کلامهای ساده و با لحن ...
اشعار خانم خوش قامت گرامی را خواندم. بارها و بارها در مورد رعایت ضرورت وزن در اشعار پیشین سخن گفتهایم شاید اگر بخواهم باز هم در این مورد سخن برانم گزافه باشد. اما چون اولین بار است اثری از ایشان میخوانم دوستدارم مجددا ...
پیدا کردن راهی برای رفتن و جایی برای قرار گرفتن ممارست زیادی میخواهد، دیر راضی شدن، دیرتر حرکت کردن و دیر به دیر نوشتن اینها همه یک روی سکهی سخت بر خود گرفتن است، من همیشه به شاگردانم و به رفقای شاعرم توصیه میکنم ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. دو شعر نخست را ردیف خاص آنها برجستهتر و شاخصتر کرده است. این هم یکی از خصائص و ویژگیهای شگفتآور ردیف است که «اسمی» بودنش میتواند به عینیتر شدن رویکرد ...
سلام
شعر محل تجلی حرفهای مهم ماست. حرفهایی که یا ما «نمیخواهیم» آنها را به سادگی به آدمها بگوییم، یا حرفهایی که «نمیتوانیم» آنها را به آدمهای دیگر بگوییم. شعرهای شما هم از این قاعده مستثنی نیستند. چند تا ...