نقدها

طبق معمول، پيش از نوشتن اين كلمات، دقايقي را به مرور تجربه‌هاي قبلي سراينده در پايگاه نقد شعر گذراندم. بايد ساده و سرراست بگويم كه به عنوان يكي از مخاطبان ادبيات، از برآمدن اين نفس تازه در شعر، خرسندم و مي‌توانم اميدوار ...
آقاي محمدرضا نعمت پور، دوست شاعر خوزستاني ما سه شعر سپيد نسبتاً بلند فرستاده اند، شعرهايي كه نشان مي دهند با شاعري خوش ذوق و داراي توانمندي هايي بالقوه رو به رو هستيم. چرا اين سخن را مي گويم؟ از آن جا كه در اين سه شعر ...
ردیف، هرگز تکیه‌گاهی محکم برای شاعر نبوده چه بسا پاشنه‌ی آشیل شعر و شاعر باشد، وقوف به آن‌چه در ردیف (در اینجا منظور ردیف غیر فعلی می‌باشد) به کار گرفته می‌شود از آن جهت که بشود از روایای مختلف با آن برخورد کرد، بسی مهم ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. شعرها همه زبان و فضای مضمونی کهن دارند و باید با متر و معیارهای کهن به آن ها نگریست. در غزل نخست یک مشکل وزنی به چشم می خورد؛ در «من دور تو می گردم و نامت بر زبانم» ...
امروز با نقد سه شعر از شاعر جوان و دوست نادیده ام جناب آقای مهدی قربان نیا درخدمتم. سه اثری که در اینجا ارائه شده نشان می دهد که این دوست عزیزمان با اینکه مدت زیادی از عمری شعری و شاعری اش نمی گذرد اما آدمی ست دغدغه مند و ...
صحبت کردن تنها دربارۀ یک شعر از یک شاعر، بدون اطلاع دقیقی از روند کاری او، تجربه هایش و دیگر شعرهایش کار سختی است. به همین دلیل صحبت ما در این نقد تنها بر اساس این است که شاعری با تحربۀ شاعری اندک در برابر ماست و نتیجۀ مدت ...
به دوست ارجمند درود می گویم و امیدوارم که پایگاه نقد شعر بتواند فرصت مناسبی برای تبادل تجربیات و دانش ادبی فراهم کند. آن چه که من به عنوان منتقد با آن مواجه هستم نه یک جهان شاعرانه که یک متن سراسر کوششی است که پیوسته در حال ...
عنوان مجموعه اشعار : دفتر 1 عنوان شعر اول : به تو می اندیشم به سوی پرتگاه نامتناهی لبانت گریزانم آنجا که زمان می‌ایستد و مکان دایره وار تکرار می‌شود در آن سیاه چاله‌ی عمیق بی بازگشت تو را به خود گره می‌زنم ولبانت ، ...
طبق معمول، قبل از پرداختن به سه اثر پيش رو، سراغ آثار قبلي سراينده در پايگاه نقد شعر رفتم و از سروده‌هاي سركار خانم فرشته لاري‌زاده، به شش غزل رسيدم كه در دو نوبت، براي پايگاه، فرستاده و به قلم همكاران، نقد شده است؛ ...
شعر گفتن و به راحتی و بدون دردسر حرف دل خود را زدن، یک هدف بزرگ برای هر شاعری است. مشکلی که خیلی از شاعران دارند این است که حتی اگر حرفی هم برای گفتن داشته باشند، در هنگام سرودن چنان فاصله ای میان ذهن و قلم آنان می افتد که ...
این غزل ذهن خلاق شاعر در ترکیب‌سازی‌ها را بیش از هر چیز به رخ می‌کشد. از جمله امکاناتی که ترکیب‌سازی برای شاعر فراهم می‌کند این است که شعر از اطناب بی‌نیاز می‌شود و با کمترین کلمات بیشترین معانی انتقال می‌یابد ضمن ...
این‌که شاعری در میان دو گزینه‌ی انتخابی، دست به انتخابی آمیخته از هر دو گزینه بزند، زرنگی‌ست، این‌که تناسب زبانی یک بیت با بیتی دیگر در یک شعر، متفاوت باشد، از ناشی‌گری‌ست اما این مدل، یعنی نوشتن شعری که در هر بیت، ...
درود. این اولین شعری است که از شما در در پایگاه نقد شعر بررسی می شود. به شما خوش آمد می گویم و از شما می خواهم حالا که مسیر درست را برای شناخت بهتر و بیشتر قلم خود انتخاب کرده اید در همین مسیر باقی بمانید و هرگز از هیچ تعریفی ...
سرودن علاوه برعلاقه و استعداد نیازمند مطالعه، دانش، کارورزی و درنهایت آگاهی است و مهارت هنری در شعر مانند دیگر انواع هنر به‌یک‌باره حاصل نخواهد شد. سروده‌های پیش رو و با توجه به سن و سابقه‌ی سراینده گواه بر استعداد ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. دوست شاعر ما با شعر کهن آشناست و به مضامین دینی دلبسته. این هر دو می توانند سوختبار خوب و درخوری برای حرکت باشند و شعر هر شاعری را غنی کنند. شعر نخست، وزن درستی دارد و ...
باید اذعان کنم با خواندن سه شعر آقای سعید اکبری، غافلگیر شدم. با توجه به اینکه شاعر سن و سال زیادی ندارد، انتظار چنین کیفیتی از اثرش را نداشتم. البته در قسمت شناسنامه شاعر، به سابقهء بیشتر از 5 سال سرایش شعر اشاره شده است. ...
نقد: از آن جا شعر کلاسیک ما متأسفانه شعر تک‌بیت است مخصوصاً در قالب غزل که این عیب گستره‌ی نامحدودی دارد و کسی هم در رفع آن نمی‌کوشد شعر شما را هم که در قالب غزل است بیت‌ها را تک‌ تک نقد می‌کنیم: ابتدا اشاره کنم که ژانر ...
پيش از اينكه درباره‌ي اين سه اثر جناب لطف‌الله ترنجي كه از همراهان باسابقه‌ي پايگاه نقد شعر هستند بنويسم، با توجه به تنوع سروده‌هاي ارسالي‌شان توانستم دريافتي كلي از حدود سه سال تجربه‌اي كه پشت سر گذاشته‌اند، داشته ...
این شعر که به شکل چارپاره نوشته شده است، درواقع غزلی است در چهار بیت بلند در وزن کمتر به کار رفتهٔ مفاعلن، مفاعلن، مفاعلن، فعل (دوبار در هر مصرع). خوب است که شاعر در چنین وزن بلندی از ردیف هم استفاده کرده تا موسیقی کناری ...
وقتی مسلمات و بدبهیات در یک اثر نقض شده باشد، وقتی شما اصل قانون را در یک موضوع نادیده بگیری، به هیچ شکل نمی‌توان ستایشت کرد، نیز نمی‌شود ملاک‌های بعدی را بدون ملاک متقن نخست، بر رسید. نخستین تعاریفی که در جواب سوال ...
دوست عزيز، آقاي نژاد فرحاني، به شما تبريك مي گويم كه اين قدر فعال و پركار هستيد. اين سروده ها در حكم تمرين ها و سياه مشق هايي هستند كه ذهن و زبان و قلم شما را براي سرودن شعرهايي بهتر و زيباتر، ورزيده مي كنند. تمرين و پشتكار ...