نقدها

با سلام خدمت دوست عزیز و شاعر گرامی جناب آقای مجاهد عزیز غزل کوتاه شما بر وزن عروضی رجز مثمن سالم یعنی مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن سروده شده است، که در درون خود نوعی آهنگ و ریتم حماسی و تقریبا شاد دارد، اولین نکته ...
«شاعر همه رسالتش فریاد است» و پیداست که جناب شکری این مصرع از شعرِ شاعرِ همشهری خود را سرلوحۀ کار یا دست کم سرمشق این سه شعر خود قرار داده است و البته برخلاف ادعای «ترسیدن» که در انتهای شعر سوم به آن اشاره دارد، سعی می‌کند ...
همراه عزیز! ناچارم با توجه به کارنامه و سابقه‌ی شما و همچنین تحصیلات بالایتان دو نوع نقد بر این دو غزل شما داشته باشم: نقد کلاسیک و نقد مدرن. 1- نقد کلاسیک: غزل اول از نظر وزن تنها ایرادی که دیده می‌شود لغزش کوتاهی در وزن ...
با سلام پیش‌تر در چندین‌ نوبت به بررسی آثار ارسالی آقای هاشمی پرداخته‌ام و نکاتی جزئی و کلی درباره آن بیان کرده‌ام اینبار هم آثاری از ایشان به دستم رسیده که ترجیح میدهم به طور جزئی درباره متن این آثار صحبت کنم گفتنی ...
اینک نوبت نقد و بررسی یک غزل از خانم کوثر کوهستانی است که کمتر از یک سال سابقه‌ی شعری دارند. از این رو انتظار چندانی از ایشان برای آگاهانه نوشتن و پیش‌بردن و به پایان رساندن شعر نداریم؛ اگرچه ایشان بیش از انتظاری که ما از ...
شی‌وارگی در شعر و شخصیت‌سازی از پدیده‌های پیرامونی یکی از رویکردهای شعری محسوب می‌شود که بسیاری از شاعران این روزگار، با به کارگیری درست آن و بهره‌مندی از ظرفیت تبلور اشیاء در شعر توانسته‌اند به تشخصی در شعر دست پیدا ...
شعر سپید دوست شاعر ما آقای صباغیان با زبانی ساده و بیانی روشن و همه‌کس‌فهم، شروع میشود و پایان می‌گیرد. شاعر در این شعر همه مقدمه است و همه شروع، تا به خط پایان، که منظور همان یک خط پایانی است برسد: «باز هم قلم و کاغذی ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به دو شعر، دوست عزیز، شما حدود دو سال سابقه شاعری دارید و مشخص است که اصول اولیه شعر و بدیهیات را نیز آموخته‌اید، پس از این جهت به شما تبریک می‌گویم، تبریک دوم بابت این است که آثار ...
تشخیص ، به قول « قیصر امین پور » در کتاب ارزشمند « شعر و کودکی » حاصل کودک اندیشی شاعر است . انسانی که تنها از نظر فیزیکی بزرگ شده است اما در نگاه به جهان ، همچنان کودک است . در نگاه « سید مبین محمودی » ساعت موجودی زنده است و ...
در خوانش نقدهای قبلی که اساتید و منتقدان این پایگاه بر آثار جناب علی شهودی نوشته‌اند، همگی از قوت و قدرت شعری ایشان تعریف کرده و فقط خواستار این نکته شده بودند که زبان شعری خود را به زبان زمانه نزدیک کند و «نگرانی که وجود ...
غزل در وزنی ساده اما خوش‌آهنگ خود را نشانده است؛ غزلی بر وزن «مُفتَعِلُن مُفتَعِلُن فاعِلُن»؛ غزلی بی‌هیچ اشکال وزنی؛ اما به‌لحاظ‌های دیگر...؟! مثلا در بیت نخست می‌گوید: «بی‌تو دل و بغض گلویم شکست اشک به مژگان بلندم ...
گاهی تکلیف ما با «لحن» در سرایش روشن نیست، پیش از آنکه بخواهم راجع به این نکته صحبت کنم بگذارید لحن را با یکدیگر مرور کنیم. در برخی موارد به نوع گفتمان یک فرد یا یک بیانیه لحن گفته می‌شود و در برخی موارد به شیوه‌ی بیان که ...
چهارپاره از قالب های شعر فارسی است که آزادی خوبی به شاعر برای سرودن می‌دهد. اینکه شما در یک بند می‌توانید بخشی از حرف را بزنید و زیاد درگیر قافیه اندیشی نشوید، خودش یک نوع آزادی به مخاطب می دهد که قابل توجه است. نکته‌ای ...
اینک نوبت نقد و بررسی فرسته‌های یک دوست تازه برای پایگاه نقد شعر است؛ خانم صدیقه ایمان‌دوست از استان فارس، با سابقه‌ی حدودی پنج‌سال پرداختن به شعر. به ایشان خوشامد می‌گویم و تبریک به‌خاطر انتخاب یکی از بهترین ...
شاید اگر نام «محمد حیدری» که پیش از این کارهای قابل قبولی ارائه کرده بود را پای این شعر نمی‌دیدم هر احتمالی برایم ممکن بود جز این که شاعر جوان ما با همه‌ی نقدها و توصیه‌های منطقی دوستان منتقد حرکت معکوسی داشته باشد و در ...
آقای حامد صمیمی سلام. درست است که کار هنری، فراز و فرود دارد و نباید از شاعر انتظار داشت که آثارش همیشه در یک سطح کیفی باشند اما آموختن شگردها و بعدها، شخصی‌سازی آن‌ها، شاعر را در دوره‌های کاری خود در موقعیتی قرار ...
درود بر دوست گرامی. از سابقۀ شاعری شما اطلاعی نداریم اما از ظاهر نوشته‌تان مشخص است که مقدمات شاعری را یاد گرفته‌اید و حداقل وزن و قافیه را می‌شناسید. البته باید در هر دو مورد مسلط‌تر شوید. «مسلط‌تر شدن» یعنی چه و به چه ...
شاعر گرامی، جناب شایق، شاعری نسبتاً پرکار و باسابقه است. من شعرهای دیگر ایشان را هم خواندم و دیدم که اغلب اساتید و منتقدان گرامی همین نکته‌ای را که می‌خواهم عرض کنم گفته‌اند. آن نکته این است که شعر جناب شایق، شعری سالم و ...
با آن کلمۀ قاطع «من» که در لحظۀ ورود به این غزل آمده، فردیت و صورت مفرد شاعر به قوت ترسیم شده است و ناگهان با توصیفی که در بیت دوم آمده، تبدیل‌شدن «من» به جمعیتی به نام «لشکر» غیرمنتظره است. همواره باید توجه باشیم که ...
از آقای محمد مجاهد، ۳۳ ساله، از استان کهکیلویه و بویراحمد، با سابقه‌ی شاعری کمتر از سه سال، یک اثر با نام‌ «دلخوشی» به دستم رسیده است در قالب غزل؛ غزلی که در چند مصراع اشکال وزنی دارد و در چند مصراع دیگر نیز وزنش متفاوت ...
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به دو غزل از دوست شاعرمان، در این دو غزل اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که می‌شود گفت کم‌توجهی به ظرفیت‌های قالب و کلمات است. شما وقتی می‌خواهید یک غزل موفق بنویسید باید به نسبت‌های ...