نقدها

شاید شعر یا حداقل بسیاری از شعرها برآمده از احساسات شاعر باشند اما همین شعرها بعد از نوشتن نیاز به بازخوانی و ویرایشی دارند که بعد از فروکش کردن احساسات امکان پذیر می گردد . احساسات سرکش امکان جمع بندی و شکل بندی نهایی را ...
چنان كه پيشينه‌ي سراينده‌ي اين سه اثر در پايگاه نقد شعر نشان مي‌دهد، تاكنون بيش از سي نقد درباره‌ي آثار اين دوست جوان و پيگير، در پايگاه منتشر شده كه حتي با مرور تيترهاي آنها مي‌توان فهميد مهم‌ترين نكته‌اي كه تقريبا ...
در پیام شاعر برای منتقد گفته شده که شاعر از کهنگی زبان شعرش آگاه است و سوال اصلی‌اش این است که اشعاری با این خصوصیت کهنگی زبان قابلیت کتاب شدن را دارند یا نه، در پاسخ باید گفت که بدیهی است منعی نیست اما برای مخاطب امروز، ...
در این یادداشت با هم مروری نقادانه خواهیم داشت بر سه غزل. نخستین نکته ای که در مورد غزل اول به ذهن می رسد، در مورد قوافی ست. به نظر می رسد که شاعر از حداقلی ترین هماهنگی موسیقایی بین کلمات قافیه هم عدول کرده است؛ ببینید؛ در ...
باسلام. شعر نوشتن به جز ذوق و قریحه و استعداد مانند تمام علوم و هنرهای بشر نیازمند آموزش و دانش و دانستن دانش بدیهیات و ابتداییات است. مسائلی ابتدایی اما مهم. برای شعر موزون و حتا منثور دانستن چیستی شعر و وزن و عروض و قافیه ...
به اندیشه‌ی اسكلتن رابین: «تصویر در شعر، ‌بیانی است كه به صور ذهنی حاصل از دریافت‌های حسی شاعر زندگی می‌بخشد،‌ به‌عبارت‌دیگر ،‌سبب می‌شود تا خواننده احساس كند كه چیزی را به‌گونه‌ای متمایز می‌بیند،‌ لمس ...
اینکه این دوست شاعرمان از کسانی است که تازه گام در راه شعر گذاشته است، باعث خوشحالی ماست. آشنا شدن با هر شاعر تازه‌ای به انسان جان و روحیه ای تازه می دهد بخصوص اینکه از شعرهای این دوست عزیزمان مشخص است که استعداد و ذوق ...
در این نوبت سه شعر از آقای علی حسنیان مقدم می خوانیم. با توجه به سن کم و البته سابقه کوتاه شاعر در سرایش شعر می توان گفت، که تا اینجای کار روند پیشرفت خوب بوده است. یعنی شاعر در این مدت محدود توانسته است هم بر وزن و قافیه و ...
عنوان شعر اول : .... چهره ات پنهان بود در عمق ناگریز چاهی سیاه که آرزو داشت بختی سپید را. پنهان بودی تا دست هات آخرین خاطره ی دست هام باشد. تو گم شدی در من و من در آخر چشم هام کورسویی امید دیدم نامت را که می خواندم از ...
با نظر به این سه شعر، که در قالب نیمایی سروده شده‌اند، نکاتی هست که توجه به آن‌ها می‌تواند در نزدیک‌تر شدن هر شعر به معنای واقعی شعر نیمایی و فرمی درست‌تر راهی باز کند. در اولین نگاه، در شعر دلتنگی، که سخنی است موزون، ...
بگذاريد با «پیام شاعر برای منتقد» شروع كنم؛ «خوشحال می‌شم نقد کنید. سال‌هاست در شعر فعالیت دارم؛ همیشه هر فرصتی که پیش آمد، اشعارم‌و برای نقد ارائه کردم و هیچ‌وقت نقد رو رها نکردم.» و اضافه كنم كه خيلي‌وقت‌ها براي ...
دوست خوش قريحه، آقاي مظلوم ساماني، خوشحالم كه براي نخستين بار سه شعر از شما مي خوانم. يك شعر سپيد و دو غزل. نوشته ايد كه بيش از پنج سال سابقه ي شاعري داريد. اين خيلي خوب است و شعرهاي شما هم نشان مي دهد شاعري خوش ذوق، با ...
فرض کنید از شما بخواهند به زیبایی یک بنا، به سلیقۀ معمار در آجرچینی و استفاده از رنگ های زیبا و شاد در ساخت ساختمان، نمره بدهید. شما به عنوان یک معمار وقتی با این ساختمان مواجه می شوید، متوجه می شوید که زیرسازی ساختمان ...
ژان پل ساتر در «ادبیات چیست» بیان می‌کند: «شاعر بر روی کلمه‌ها درنگ می‌کند، چنان‌که نقاش بر روی رنگ‌ها و آهنگ‌ساز بر روی صوت‌ها، نه بدان معناست که کلمات در نظر او فاقد هرگونه دلالتی باشند. در حقیقت فقط معنای کلمات است ...
به شما عضو نوجوان پایگاه خوشامد می گویم. امیدوارم با مطالعه نقد شعرهای خودتان و دیگر اعضای پایگاه بتوانید روز به روز پیشرفت بیشتری بکنید و تراز شعرهایتان را بالاتر ببرید. شعر اول با دستمایه قرار دادن خیالی فراواقعی ...
عنوان مجموعه اشعار : عطر لیمو عنوان شعر اول : امید هنوز در اتاق من چراغی هست که شب را به هزار سایه قسمت می کند و در هر دیوارش عکسی که در آن یک نفر دری را پشت سرش نبسته است چند هوا بالاتر از جایی که دستم نمی رسد کشوری دارم ...
در این یادداشت مروری نقادانه خواهیم داشت بر دو غزل و یک نیمایی. غزل اول که وزن دوری دل نشینی هم دارد و این دل نشینیِ آهنگی بر جذابیت شعر هم افزوده، نفرین نامه ای ست عاشقانه که شاعر در آن، در مقام عاشقی خسته دل، عوامل فراق را ...
امروزه بعضی از زبان شناسان ژانربندی سخن را به جای تکیه بر موضوع و درون مایه به تکیه بر نوع بیان انجام می دهند . مثلا شعر اول « حسین چمن سرا » را به جای تغزلی یا عاشقانه یا فراقی ، در ژانر نامه نگاری طبقه بندی می کنند . این نوع ...
نقد: شعر که آفرینش فضایی استعاری است ظاهراً در مخیله‌ی شاعر شکل گرفته است اما شاعر در روایت این فضا آنچنان درگیر لفاظی می‌شود که روایت در لابلای زرورق‌های آرایه‌ها گم می‌شود بطوری که خواننده سرگرم بازگشایی این ...
رسيديم به منزل پنجم اگر اشتباه نكنم؛ شايد هم بيشتر؛ چهارپاره‌اي كه احتمالا از تازه‌سروده‌هاي سراينده‌اش باشد؛ دوستي كه تا آنجا كه من خبر دارم، در زندگي‌اش كاري مهم‌تر از ادبيات ندارد و به همين دليل، خوب مي‌خواند و ...
زبان در تمام ساحت‌های زندگی انسان به گونه‌ای ریشه دوانده که روابط میان انسان‌ها را شکل داده و شالوده‌ی شکل‌گیری بسیاری از نهادها بوده است. درواقع زبان بازنمودی اجتماعی از جهان را رمزگذاری می‌کند که این رمزگذاری بر ...