نقشه ی راه




عنوان مجموعه اشعار : بیا اینک
شاعر : رها میم


عنوان شعر اول : غم دوری
بر ساحلی غریب نشسته ام
افکارم مرا با خود به دو‌ر دستها میبرند
راستش ...
افکارم حس رفتن به دور دستها را دارد ...
اما من ...
حتی نای گفتن را هم ندارم
دلم‌ گرفته است
شبنم من روی برگهای رزم سرازیر میشوند
و خود را در آغوش طبیعت می اندازند
افکارم که میرود ... یاد تو مونس میشود ...
و دوریت مرا نابود میکند
دلم ، اشکهایم غمی دارند ...
و من گیج و مبهوتم
نمیدانم ... نمیدانم

عنوان شعر دوم : خانه ی دل
دل من خانه تو شد حبیب من
جهانم خوش سیما شد طبیب من
بیا اینک که من هستم کنار تو عزیز جانم
نفس هایم فدای تو عزیز من


عنوان شعر سوم : بیا ای جان
زخمی بر دلم است ...
به مغز استخوانم رسیده ...
خراشی که تو ایجاد کرده ای
اکنون ،
عمیق شده ...
کجایی ای عزیز جانم
بیا ای درد و درمانم
بیا امشب که من پیرم
بیا اکنون زمین گیرم
نمیخواهم خورد بر پای تو‌ خواری
نمیخواهم رود در قلب تو ای یار ، غمی ، باری
بیا حالا ، که من تنهام ، که من زارم
پریشانم پریشانم خدا داند ...
بیا ای جان که تو فریاد رس قلبی ...
بیا تو که من را حل هر دردی
نمیخواهی بیایی ؟
بیا امشب نفس جانم...
نقد این شعر از : جواد چراغی
با سلام خدمت خانم رهامیم که میخواهد پا در رودخانه خروشان شعر بگذارد و امید که در ابتدای مسیر راهنمایی های ما بتواند مفید باشد. اولین‌ نکته ای که لازم میدانم راجع به شعر خانم رهامیم به آن اشاره کنم و آن را به اندازه رعایت قالب در شعر کلاسیک واجب و مهم‌ میدانم مساله سطربندی هاست،همانطور که در شعر کلاسیک مصرع یا بیت،واحد شعر حساب میشود و رعایت اصول شکلی بیت،الفبای شعر کلاسیک هست،در شعر غیرکلاسیک نیز سطربندی مساله مهمی ست چراکه اولین تفاوت شعر کلاسیک و نو در همین شکل ظاهری آن است و شاعر باید بداند در شکل چه کاری انجام میدهد تا بتواند در محتوی خوش بدرخشد،میخواهم مساله ای را طرح کنم تا حدودی بتوانیم روشنتر وارد متن شعر بشویم: در شعر نو چه چیزی باعث میشود شاعر یک سطر را تمام کند و به سطر بعدی برود؟اندازه یک سطر چقدر میتواند باشد؟وقتی در دو سطر اول میخوانیم:(بر ساحلی غریب نشسته ام//افکارم مرا با خود به دور دستها میبرد)چه چیز باعث شده شاعر سطر اول را آنجا تمام کند و ادامه شعر را از سطر دوم شروع کند؟ساختار جمله؟یا معنای هر سطر؟
و اگر تنها همین دو مساله عامل سطربندی در شعر نو باشد آیا نباید آن را هم تراز نثر مخیل یا نثر عاطفی دانست؟بنظر تنها نباید اینها را در سطر بندی شعر نو عامل اصلی دانست!
میخواهم پای موسیقی را به میان بکشم نه صرفا موسیقی بیرونی و آهنگ و طنطنه ی کلمات بلکه موسیقی درونی و ارتباط بین کلمات آن هم ارتباط همه جانبه،موسیقی ای که کل شعر را پیش میبرد و آن را از نثر متفاوت میکند،من در شعر خانم رهامیم موسیقی درونی را غایب میبینم البته موسیقی بیرونی نیز غایب است اما توجه به موسیقی درونی میتواند حتی زبان شعر را بسازد.وقتی فروغ میگوید:(گوشواری به دو گوشم می آویزم از دو گیلاس سرخ همزاد
و به ناخن هایم برگ گل کوکب میچسبانم)اولین چیزی که مخاطب را مسحور میکند موسیقی این دو سطر میباشد که حتی زبان و تخیل و اندیشه و ویژه تر عاطفه کار از همین موسیقی ریشه میگیرند.خانم رها.میم در حال تجربه اولین شاعرانگی هایش میباشد و تمام آنچه که بنظرش شاعرانه رخ مینماید را وارد شعر میکند،در تجربه های اولیه ی شعر سپید،بهترین توصیه ای که میتوانم داشته باشم؛کوتاه نویسی است،کوتاه نویسی موجب منسجم شدن ذهن،آشنایی با روایت،و پرداخت خوردن زبان میشود،خانم رها میم باید نمونه هایی از شعرهای کوتاه سه_چهار سطری از شاعران دیگر را مطالعه کند و روابط بین کلمات و روابط بین سطرها را کشف کند و هنگام نوشتن شعرخود سعی در اجرای این نوع روابط داشته باشد.توصیه دیگر،انتخاب سبک شعری میباشد شاعرباید تصمیم بگیرد،میخواهد شعر کلاسیک بنویسد یا شعر نو؟مثلا در شعر دوم با کلمات(حبیب من،طبیب من)سعی در قافیه سازی کرده که همین نشان میدهد خانم رهامیم در ابتدای راه شاعری بایست سبک کاری خود را مشخص کند.حرفهایی که در سطور بالا گفتم در باب شعر سپید بود زیرا باتوجه به سه شعر فوق این برداشت را دارم که برای ایشان صرف کردن انرژی در راه آموختن وزن و قافیه میتواند مضرر باشد از همین رو توصیه میکنم همه تلاش و انرژی شان را در ابتدای راه صرف آموختن اصول اولیه شعر سپید کنند آنهم با مطالعه نمونه های مختلف آن از جمله شعر سپید کوتاه،با آرزوی موفقیت منتظر اشعار دیگری از ایشان هستیم.

منتقد : جواد چراغی

جواد چراغی_متولد ۱۳۶۸/۷/۷_زنجان_غزل سرا_ _دبیر و موسس نخستین کانون شعر و ادب دانشگاه پیام نور استان زنجان۱۳۹۰ _رئیس انجمن ادبی اشراق زنجان _دبیر کارگاه های نقد شعر هفتگی انجمن ادبی اشراق از سال ۱۳۹۵ _دبیر علمی جشنواره شعر مادر بهار ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.