مطالعه+ خلوت




عنوان مجموعه اشعار : مجموعه اشعاری درقالب قطعه و دوبیتی و رباعی
شاعر : مهدی عرفانیان


عنوان شعر اول : اردیبهشتم
خدا را شکر که از اردیبهشتم
چو سعدی در پی گل در بهشتم
سپهری جنس عرفان است و سعدی
که گل بوده ز هر دو پاک سرشتم
مهدی عرفانیان

عنوان شعر دوم : قیصرامین پور
بخوانم فاتحه بهر امین پور
که قیصر ِعزیزم رفته در گور
خزان افتاده در اردیبهشتم :
چونُت ِحزن ِتو در نی و سنتُور
مهدی عرفانیان

عنوان شعر سوم : منتقد
صد بوسه به دست ِمنتقد باید زد
همواره چو بَست ِ منتقد باید زد
یک جام بده ز می ِ دست ِ اُستاد:
در میکده ، مَست ِ منتقد باید زد
مهدی عرفانیان
نقد این شعر از : ساجده جبارپور ماسوله
مدت‌هاست که شاهد شعرهای جناب عرفانیان در پایگاه نقد شعر هستیم. اما متاسفانه همچنان شعرهای ایشان از نظر قوانین اولیه دچار مشکل است. مشکل دیگری که وجود دارد این است که این شکست‌های وزنی پی در پی قابل اغماض نیست. انتظار می‌رود در آثار هر یک از عزیزان حاضر در پایگاه پس از چندی با اعمال نظر منتقدین پیشرفتی حاصل شود. اما در شعر عرفانیان به نظر می‌رسد نسبت به روز نخست هیچ تفاوتی حاصل نشده.
آنچه سالهاست در عرصه‌ شعر می‌بینیم انعطاف‌پذیری إن نسبت به تغییرات است. خصوصا در قرن اخیر با انقلاب شعر نیمایی و انتشار اشعار سپید بیش از پیش شاهد انعطاف‌پذیری شعر بوده‌ایم. بندگی چنین پادشاهی در گرو رعایت قوانین آن است و در این راستا شنفتن صدای چندی از کسانی که در این راه موفق عمل کرده‌اند خالی از لطف نیست.
من با این سوال که چگونه باید در میکده مست منتقد زده شود صبحت اصلی‌ام را در رابطه با شعر شما آغاز می‌کنم. آیا کتاب‌هایی که در نقد‌های پیشین معرفی شده را خوانده‌اید؟ آیا به مقالات سایت سری زده‌اید؟ در مقالات و دیگر نقدهای منتشر شده نکات جالب توجه بسیاری وجود دارد که می‌تواند کمک‌کننده باشد. مقاله‌های بسیاری در رابطه با یادگیری وزن در پایگاه نقد شعر منتشر شده که راه‌های عملی خوبی برای یادگیری در آن وجود دارد. اگر قرار باشد به یک راه حل نهایی برسیم دو راه پیش‌رو داریم : یا هر بار شما شعر جدیدی هم‌سطح با اشعار قبلی با همان مشکلات را آپلود کرده منتظر اعلام نظر ناقد باشید. یا مدتی را بدون انتشار شعر تنها به مطالعه کتب معرفی شده بگذرانید و ما بعدها شاهد تبلور احساس شما باشیم. این مدت می‌تواند سه ماه یا بیش از آن باشد.
اما برای هر شاعری چه در ابتدای راه چه در ادامه مطالعه و بازنگری به شیوه سرایش شعر واجب است. وگرنه تا مدت‌ها قرار است مشتی حرف تکراری بشنوید. اولین قدم یادگیری وزن عروضی است به این منظور باید حتما تفحصی در کتب آموزشی این مبحث داشته باشید. در نهایت امیدوارم مدت‌ها بعد شاهد اشعار صحیح شما باشم.
با آرزوی موفقیت در این راه.

منتقد : ساجده جبارپور ماسوله

دی ماه سال 1369 در رشت‌ به دنیا آمدم. در تهران و شیراز و رشت بزرگ شدم. آب و هوا و طبع شعردوست مردم و خانواده‌ام در رشت و شیراز کار خودش را کرد و از یازده سالگی شروع کردم به نوشتن. تحصیلات و شغلم در حوزه حقوق بین الملل است که البته ربط چندانی به شعر ندارد. ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.