عدم کنترل احساسات در شعر سپید




عنوان مجموعه اشعار : پنجره
شاعر : سید مهدی منتظری


عنوان شعر اول : شبريز
شب، چون صاعقه اى، فرو مى بارد
نور آن كور ميكند
ظلمت تمام بارقه ها را
و صداى آن كر ميكند
سكوت تمام همهمه ها را

عنوان شعر دوم : اشك
دريا
كويرى ست
كز اندوه خشكيدگى
خويش را، سراسر
گريسته
...........................
كوير
دريايى ست
كه قطرات اشك اش
يكايك
خشكيده اند

عنوان شعر سوم : شكست
وقتى رفتى
آينه شكست
ساقه ى شقايق شكست
دل شكست
و من شكستم

فردا اگر باز آمدى
مبادا قدم بگذارى
بر تكه هاى آينه و شقايق
شايد هنوز خُرده جانى داشته باشند
اما، من و دل
بى ترديد، مرده ايم
نقد این شعر از : مجید سعدآبادی
شاعر آثار ارسالی را می توان کوتاه نویس نامید. البته کوتاه نویسی نه به معنای میزان و بسامد کلمات بلکه به معنای یافتن لحظات کوتاه و ادقام نکردن آن با دیگر لحظات مد نظر است. به طور مثال در شعر اول با عنوان "شبریز " در سطر اول شب را به صاعقه تشبیه کرده است و در چهار سطر ادامه، آن را توصیف نموده است. بطوری که می توانست تصاویر و معانی دیگری را به آن بیافزاید و به نوعی شعر را در معنای حداقلی خودش رها نکند.
" شب، چون صاعقه اى، فرو مى بارد
نور آن كور ميكند
ظلمت تمام بارقه ها را
و صداى آن كر ميكند
سكوت تمام همهمه ها را"
اگر کمی به زبان اثر فوق بنگریم و در ذهن با موسیقیز ذهنی خودمان آن را بازخوانی کنیم متوجه می شویم در ارتباط بین دو سطر اول و دوم به شکستی زبانی می رسیم و شاید بهتر بود شاعر در سطر دوم می گفتد: " کور می کند نورِ آن"
در اثر دوم ارسالی نیز کوتاهی معنا کاملا مشهود است. یافت و بیان تقابلی میان کویر و دریاست که البته با استفاده از ذخایر ذهنی و معلومات عمومی ساخته شده است. دریایی که در معنایی شاعرانه از کویر بوجود آمده است و کویری که در معنایی شاعرانه از دریا ! در نحوه بررسی این شعر به همان فرمول ساده و کوتاه برخواهیم خورد و شاعر نتوانسته است از تعریف جدید خود به سر منزلی برسد و چه بسا یک پایان بندی مناسب می توانست جریان شعر را چندیدن پله از اینی که هست بالاتر ببرد.
سومین اثر ارسالی کمی متفاوت تر است. ابراز بیش از اندازه احساسات و عدم کنترل آن باعث تغییر و نزدیکی اثر ازشعر به نثر شاعرانه شده است. ارتباط مناسب و شاعرانه ای میان شقایق و آینه یافت نمی شود.
" وقتى رفتى
آينه شكست
ساقه ى شقايق شكست
دل شكست
و من شكستم..."
سطرهایی که تنها و تنها کارکرد احساسی دارند و مسیر شعر را به سمت سانتی مانتالیسم حرکت داده اند.
این اثر پس از یک رفت و برگشت پیام اخلاقی ترانه واری به مخاطب ناخواسته می خواهد القا کند. و پیش از آنکه مفهوم را به اجرا برساند مستقیم بیان می کند.
در مجموع می توان گفت که شعر اشک نسبت به دو اثر دیگر از شاعرانگی بیشتر و چفت و بست ساختاری محکم تری برخوردار است و با اضافه کردن پایان بندی مناسب می تواند اثر خوبی از کار د رآید.

منتقد : مجید سعدآبادی

سعدآبادی متولد تهران است. سال 1378 توانست بطور حرفه ای شعر را دنبال کند و تمرکز وی بر حوزه شعر سپید است. در دهه هشتاد جوایز بسیاری از جمله دو دوره جایزه شعر فجر، کتاب سال دفاع مقدس، کتاب سال گام اول، کتاب سال شعر جوان و ...را به خود اختصاص داد. همچنین ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.