عنوان مجموعه اشعار : خاک گور
شاعر : سارا رحیمی
عنوان شعر اول : خاک گوررخ اگر که حور باشد
تن اگر که زور باشد
زان بدان که عاقبت او
هم خوراک مور باشد
ای گرت که پادشاهی
یا که نه کنی گدایی
دربِ قصر پادشاهی
زان بدان که عاقبت هم
رو به خاک گور باشد
۲۰دی۹۹
سارا رحیمی:پ
عنوان شعر دوم: نو عروس
یک قدح،می خواستم یاراچنین خوارم مکن
ازمی ومیخانه ات این چُن تو بیزارم مکن
اندراین مستی به دنبال تو می گردد،دلم
سرخوشم از مستیم جاناتوهوشیارم مکن
مَحکمه برپانمودی بردلم دادی تو رَای
عشق شد تنها گناهم تو سَرِ دارَم مکن
کَفتر جَلد توشداین دل توراهش رامَبَند
پیش تو آرام گیرم این چنین تارم مکن
نوعروس خانه ی تاریک ومحزون دلم
حرف از رفتن مزن یکباره سوگوارم مکن
هرچه هست زیباست این خواب سفید
دست ازدامن مکش،جاناتو بیدارم مکن
****
سارارحیمی:پ۱۸بهمن۱۳۹۹
عنوان شعر سوم: نیست از من
خویش رادیدَم که جِسمَم می شوداَزمَن جُدا
خوب دیدَم نیست اَزمَن،مَن کُجاوُاوکُجا
کارمَن عُمریست تَن پَروَردَن اَست
جِسم اَزخاک وهمین روح زِمن است
خویش را دیدَم جُدا وُجِسم بَرخاک اوفتاد
من نَه آن واونَه مَن ،چون جان فِتاد
خاک دَر یک لحظه شد جِسمی که من
عمرِخویشم پَروَرانیدَم وِ را چون جانِ تن
ماتُ حیران ماندم اَندَر کار خویش
روح را کِی پَروَراندَم آنکه بوداَبزار خویش
*****
سارارحیمی:پ ۹۹/۱۱/۱۴
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به سه اثر از دوست شاعر سرکار خانم سارا رحیمی، از سطح شعرها و سابقه در پرونده مشخص است در ابتدای مسیر سرودن قرار دارند، با توجه به اینکه این نخستین اثریست که از شما در این پایگاه مورد نقد قرار میگیرد از طرف خودم و همکارانم حضورتان را خوشامد میگویم.
در هر سه اثر شما که در قالبهای کلاسیک سروده شده است نوعی تکلف به چشم میآید، این تکلف برخاسته از عدم تسلط شما بر قواعد است، اینکه شما بتوانید وزن را به درستی رعایت کنید یا قافیه را بشناسید به معنی این نیست که قواعد را آموختهاید، یادگیری قواعد وقتی کامل میشود که شیوهی استفاده صحیح از ابزارها مثل وزن و قافیه را هم به درستی آموخته باشید. در هر سه اثر شما لغزشهایی وجود دارد که ناشی از عدم تسلط شما بر ابزارهاست، شاعری که میخواهد شعر موزون بنویسد باید توانمندی خود را در جهت استفاده درست از وزن بالا ببرد، وگرنه شعر از لحاظ زبان و محتوا دچار ضعف میشود و صرف رعایت وزن نمیتواند امتیازی برای اثر شما به همراه بیاورد.
رخ اگر که حور باشد
تن اگر که زور باشد
زان بدان که عاقبت او
هم خوراک مور باشد
ای گرت که پادشاهی
یا که نه کنی گدایی
دربِ قصر پادشاهی
زان بدان که عاقبت هم
رو به خاک گور باشد
تنها برای مثال و توضیح بحث همین شعر اول را بررسی میکنیم، قالب چندان مشخص نیست، ابتدای شعر به نظر میآید که با یک غزل بر وزن (فاعلاتن فاعلاتن) مواجهیم اما در بیت سوم قالب تغییر میکند، پادشاهی و گدایی هم به اشتباه با هم قافیه شدهاند، کل شعر نه مصرع است، یعنی حتی تناظر دو به دو مصراعها هم رعایت نشده است و این برای شعر کلاسیک یعنی بر هم خوردن شکل بیرونی، از همهی این ایرادات هم که بگذریم از نظر زبانی شعر دچار ایرادات بسیار است، بیت اول معنا مختل است، شاید بتوان با اصلاحات و اغماض ذهنی معنا را درک کرد اما شعر سالم نیست، رخ اگر رخ حور باشد و تن اگر پر زور باشد در هر صورت عاقبت همه مردن و خوراک مور شدن است، این مفهومیست که در دو بیت اول قصد بیان کردنش را داشتید، صرفنظر از اینکه این حرف بسیار کلیشهایست نگاه کنید که همان رعایت وزن چقدر شما را از اصل حرفی که میخواستید بزنید دور کرده است. در ابیات بعدی هم همین ایراد وجود دارد.
توصیه میکنم یک کتاب در خصوص وزن و قافیه بخوانید، کتاب روزنه از دکتر محمد کاظم کاظمی میتواند برای شما کتاب مفیدی باشد، چرا که علاوه بر وزن و قافیه در خصوص مباحث دیگر شعر هم با زبانی ساده آموزشهایی در کتاب وجود دارد.
امیدوارم به زودی شعرهای بهتری از شما بخوانم.