دلیران راهِ اصول اولیه‌ی شعر




عنوان مجموعه اشعار : دُرد
شاعر : ارمان دلیری


عنوان شعر اول : درد تظاهر از بدنم کم نمی شود
درد تظاهر از بدنم کم نمی شود
من ادم گِلم که وجودم گسسته است
گمگشته در پساپس پائیز می خزم
برگم که شاخه دلم را شکسته است
تنهایم و تن ها مرا دیده اند ولی
پالیز بهمنم که بهارم گذشته است
مستی بهانه ی پرهیز ما ز اوست
محراب غم سعادت دلهای خسته است
من می روم امّا دلم را خدای اوست
دنیا نشایدم که مرا غم خجسته است
لبخند طرفه اش که از یادم نمی رود
مادام لحظه های سکوتم نشسته است
خنیای دولت عشقم گِله ی انتظارهاست
محزون بلبلم که از صداقت برشته است

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : ساجده جبارپور ماسوله
جناب دلیری گرامی، شعر شما را خواندم. اگر ما قالب کلاسیک را برمی‌گزیده‌ایم باید این‌را بدانیم که یکی از اولین اصول شعر کلاسیک یا سنتی یادگیری وزن و ردیف است. عده‌ای ممکن است اوزان عروضی را سریع بیاموزند و عده‌ای کُند. آنچه من از نقدهای پیشین شما فهمیدم این بود که تقریباً تمام عزیزان بر نیاز شما به یادگیری وزن تاکید دارند. گویا بارها و بارها روی این مسئله تاکید شده است اما آنچه موجب شده که این اتفاق نیفتد به راستی چیست؟ باری ما فکر می‌کنیم با بسیار نویسی شاید مشکل از ریشه آرام آرام حل شود. اما حقیقت امر این است که آنچه موجب حل مشکل می‌شود مطالعه به همراه زیاد نوشتن است و هرکدام این‌ها اگر مورد غفلت باشند نتیجه حاصله تفاوت چندانی با وضعیت کنونی شعر شما نخواهد داشت.
من بارقه‌های خوبی از یک شاعر را در اثر پیش رو می‌بینم. بیت اول و مصرع اول بیت دوم مؤید این نکته است. اما هرچه به انتهای شعر نزدیک‌تر می‌شویم هم وزن و آهنگ و هم معنا رنگ می‌بازد. تا اینکه در نهایت قافیه نیز دستخوش تغییر ناگهانی می‌شود بدون هیچ دلیل قانع‌کننده یا پیش فرضی. مسئله بعد که شاید بیش از ده بار در نقدهای مختلف بر آن تاکید داشته‌ام انتخاب کلمه‌ است. معنای مادام لحظه‌های سکوت چیست؟ گاهی اوقات ما کلمه‌ای نزدیک به معنای کلمه‌ای دیگر را انتخاب می‌کنیم. در این لحظه ممکن است ذهن به جایی راه ندهد اما وقتی سرسری از واژه‌ای بگذریم و حتی کلمه‌ای نزدیک به کلمه‌ای که باید را ننویسیم کار سخت می‌شود. دیگر افسار شعر رها شده. این شاعر است که باید کلمات را رام قلم کند. و شاعری می‌تواند به بالاترین تبحر برسد که کلمات بیشتری در اختیار داشته باشد. کلمات بیشتر از هبچ جایی جز مطالعه به ذهن شاعر نمی‌رسد. اولین توصیه من چون توصیه جناب امیرخلیلی در نقد اول و دوم خواندن کتاب روزنه است. خواندن رمان، کتاب‌های آموزش وزن و جلسه شعر از دکتر امینی و کتب اموزشی، دیگر شعر می‌توانند در مرتبه بعدی قرار گیرند. سیستان و بلوچستان زادگاه شیرمردان بسیاری ست. من یقین دارم هرچند محافل شعر زیادی در استان شما برقرار نیست اما من یقین دارم با پیروی از توصیه بنده حقیر یا دیگر عزیزان حاضر در پایگاه به زودی شاهد شعرهای خوبی از جانب شما خواهیم بود.
کتاب‌های روزنه، رصد صبح، داستان شعر، مجموعه داستان‌های کوتاه نویسندگان خارجی و داخلی می‌تواند گزینه خوبی برای مطالعه باشد. امیدوارم این‌بار توصیه را جدی بگیرید و بار دیگر شعر فوق‌العاده‌ای از شما بخوانم.

منتقد : ساجده جبارپور ماسوله

دی ماه سال 1369 در رشت‌ به دنیا آمدم. در تهران و شیراز و رشت بزرگ شدم. آب و هوا و طبع شعردوست مردم و خانواده‌ام در رشت و شیراز کار خودش را کرد و از یازده سالگی شروع کردم به نوشتن. تحصیلات و شغلم در حوزه حقوق بین الملل است که البته ربط چندانی به شعر ندارد. ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.