راه را درست آمدید




عنوان مجموعه اشعار : .
شاعر : امیررضا مفاخریان


عنوان شعر اول : اسب، باز، کبوتر.
غرق عجایب است دنیا
آن که عجیب بود و زیبا
محو عجیب بودنم بود
گیج صدا زدم و برگشت
گوش نداد و با تعجب
گیج مهیب بودنم بود

خسته که شد نفس نفس زد
عامل قتل نفس من شد
بعد هوای تازه میخواست
واژه شدید شد ، شد حوا
بعد گرسنه اش که می شد
عاشق سیب بودنم بود

ای همه اسب های شاکی
گله ی کُّره های ناشکر
بوسه شوید روی زین ها
جبر ، ثواب اختیار است
اینکه به من کسی سوار است
مزد نجیب بودنم بود

ای حکمای ضرب امثال
باز، اگر کبوتری خواست
چیست برای عشق تکلیف؟
یا به منی که کوه هربار
باز ، فراز قله مُردم
عمق نشیب بودنم بود؟

در شب مثل مو شپش دار
همدم مو به موی من بود
غربت آه های کش دار
ضامن آبروی من بود
باعث اینکه ناشناسم
آه ، غریب بودنم بود

شکر که رونق زمستان
دستِ بساط بسط سرماست
شکر ، که دست توست سرما
حیف که گرمم و فریبم
سرد ترین نگاهت ای عشق
گرم فریب بودنم بود

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : امیرعلی سلیمانی
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به غزلی از شاعر جوان جناب امیررضا مفاخریان که با توجه به سن کم شاعری باتجربه در سرایش و صدالبته متفاوت در زاویه دید به حساب می‌آیند. پیش تر راجع به دو غزل از ایشان صحبت کرده‌ام و باور من این است که از آینده داران غزل پیشرو محسوب می‌شوند، به شرطی که به سایر جنبه‌های تعیین کننده شعرشان هم اهمیت بدهند. در این غزل با وزنی ساده اما کمتر استفاده شده مواجهیم(مفتعلن مفتعلن فع) و شاعر توانسته است وزن را به خوبی رعایت کند و با آن کنار آمده است تنها در سطر (واژه شدید شد ، شد حوا) ح از وزن ساقط است و مثلا اگر شاعر می‌گفت واژه شبیه شد به حوا وزن درست بود.
صرف‌نظر از این ایراد کوچک تسلط شاعر بر وزن و قافیه ستودنی و قابل تحسین است، اما نکته‌ی منفی دیگری تنافر حروف در قافیه و ردیف است، پشت سر هم آمدن دو (ب) در پایان قافیه و ابتدای ردیف کمی خوانش را دچار مشکل می‌کند.
به گمان من شاعر جوان و عزیز ما هنوز به آن مرحله از انسجام کلامی نرسیده است که همه چیز را در جای خود ارج بنهد و این البته نیازمند و تجربه و اشراف بیشتری‌ست، با مثالی سعی می‌کنم این مسئله را توضیح دهم، تصور می‌کنم شما قصد دارید وسایل اتاقی را بچینید، شاید برای جانمایی تختواب که وسیله‌ای مهم است زمان بیشتری بگذارید اما قطعا به هیچ وسیله‌ای بی‌توجه نخواهید بود، ولی اینکه در سال یکبار از آن استفاده کنید. در شعر باید به هر مولفه دقت کرد، شاعر به ظاهر سعی در معنایی مدرن دارد اما در عمل گاهی این رفتار چیزی جز ساده انگاری و ضعف تالیف نشده است.
سطرهای شاعرانه در این شعر کم نیست، این نشان از قریحه خوب و چیدمان مناسب واژه در بسیاری از ابیات این شعر است.
به شاعر عزیز تبریک می‌گویم.
موفق باشید.

منتقد : امیرعلی سلیمانی

شاعر، منتقد و ترانه‌سرا/ متولد 14 آذر 1370/ دانشجوی دکتری زبان شناسی/ متولد صحنه/ مدیر مسئول نشر نزدیک‌تر



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.