غزل باید روان باشد




عنوان مجموعه اشعار : .
شاعر : زینب پورخانعلی


عنوان شعر اول : .
( تو)نیستی و با پیرهنت حرف میزنم
با پیرهنِ تنها چو من ات حرف می زنم

پرواز میکنی ... به گلستان می روی و من
با پیله های دُور تن ات حرف میزنم/
با پیله های دور ز تن ات حرف میزنم


اینجا چه غربتی ست... یعنی که نیستی و _
از غربتی در وطنت حرف می زنم/
اینجا غریبم و از وطنت حرف می زنم

جامانده است مهر لبانت به صورتم
با بوسه (ها)یی از دهنت حرف میزنم

رفتی بدون وعده ی دیدار و من هنوز
با آینه (ها ) از آمدنت حرف میزنم

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : احسان رضایی
غزل، بهترین و پرکابردترین قالب شعری بیان احساسات و عواطف است. با اینکه در سنت شعر فارسی، از غزل استفاده‌های متنوعی شده و غزل‌های اجتماعی، عرفانی و سایر مضامین را هم داریم، اما اغلب ما به شنیدن اسم غزل، توقع خواندن شعری عاشقانه داریم. از این حیث، شعر ارسالی نمونۀ خوبی است که توانسته احساسات عاشقی را در زمان دوری از دلدارش تصویر کند. یکی دو تصویر فوق‌العاده در شعر هست که این حس را بهتر از بقیه منتقل می‌کندو مثل آن جایی که راویِ شعر جلوی آینه ایستاده و با آینه صحبت می‌کند که هم تاکیدی است بر تنهایی راوی و هم نیاز او به دیدار و هم‌صحبتی و هم مضمون صحبت که «از آمدنش حرف میزند» سرشار از عشق و علاقه و عاطفه است. اما ذکر این نکته هم ضروری است که یک غزل خوب علاوه بر تصاویر و عواطف، نیاز به روانی و سلاست هم دارد. یعنی که در غزل، باید وزن شعر روان و خوشخوان انتخاب شود و در اجرای این وزن، از سکته‌های وزنی هم پرهیز کرد. اتتفاقی که در شعر بالا نیفتاده و جز دو بیت آخر، باقی بیت‌ها هنوز نیاز به اصلاح دارند. وزن این شعر «مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن» است و از وزنهای مورد علاقه حضرت حافظ که با آن اشعار زیادی دارد:
خلوت گزیده را به تماشا چه حاجت است
چون کوی دوست هست به صحرا چه حاجت است

دوش آگهی ز یار سفر کرده داد باد
من نیز دل به باد دهم هرچه باد باد

آنان که خاک را به نظر کیمیا کنند
آیا بود که گوشه چشمی به ما کنند؟

ما آزموده‌ایم در این شهر بخت خویش
بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش

من ترک عشق شاهد و ساغر نمی‌کنم
صد بار توبه کردم و دیگر نمی‌کنم

صبح است ساقیا قدحی پرشراب کن
دور فلک درنگ ندارد شتاب کن

و نمونه‌های دیگر. به گمانم دقت شما در این شعرها و تکرار چندبارۀ آنها به شما در اصلاح شعر خودتان کمک خواهد کرد. اصلاحی که البته چندان زیاد هم نیست و فقط کمی وقت و دقت می‌خواهد.

منتقد : احسان رضایی

متولد ۱۳۵۶ تهران، داستان‌نویس، منتقد ادبی و مجری-کارشناس برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف دربارۀ کتاب. مؤسس و اولین سردبیر پایگاه نقد داستان. تألیفاتش در زمینه تاریخ و ادبیات است.



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.