خويش بودن و با ديگران بودن




عنوان مجموعه اشعار : نقره و مهتاب
شاعر : فاطمه حقیقی


عنوان شعر اول : باد
دستانم را به باد سپردی
ابری بارید
و من
دذ انتهای فصلی سرد گم شدم

عنوان شعر دوم : مسافران
دیریست
که مسافران همه رفته اند
و آواز دریا تکرار دوباره باران است
آیا هنوز هم در خواب تو
پروانه ها رنگ خوب پروازند؟

عنوان شعر سوم : دفتر شعرم
میان شعر من گاهی شوی پیدا
کهی پنهان
و گه گاهی تویی تمام دفتر شعرم.....
نقد این شعر از : ارمغان بهداروند
فرصت ورود به يك شعر با ديدن و شنيدن و توجه به "نام" شعر ممكن مي شود و شايد از همين روست كه در روزگار ما به اين كليد گره گشا توجه بيشتري مي شود. اين اثرگذاري به قدري است كه بسياري از شاعران براي آثار خويش نامي انتخاب نمي كنند. در مواجهه ي نخستم با اين چند شعر كوتاه متوجه نام هايي شدم كه قطعاً پيداست شاعر بي توجه به ارزش و اهميت نام و صرفاً به عنوان رفع تكليفي نسبت به انتخاب نام شعر تلاش كرده است. در واقع آن چه اين توجه را با تحسر در آميخته است بي ارتباطي نام ها و محتواي شعر و غيرسودمند بودن اين نامگذاري است. يك بار هم بدون نام، شعرها را خواندم و هيچ چيزي كه نشان از كسر و كاهشي باشد در دوباره خواني هاي من مشاهده نشد و با خودم فكر كردم آيا ما همان قدر كه براي نام گزيني كودكان خويش وسواس به خرج مي دهيم و نگران مسما بودن آن هستيم براي كودكان هنري خويش نيز نگران مي شويم...! در اين كه ذهن شاعر، به همين فرصت اندك چند شعر خوانده شده، ذهني مخيل و مصُور است مظمئن هستم اما براي دسترسي شاعر به حجم بيشتري از ظرفيت هاي ذهني خود چند پيشنهاد قيد مي كنم كه اميدوارم اثربخش باشد. دقت شود كه تاثيرگذاري مطالعات در آفرينش هاي پس از مطالعه به نحوي باشد كه به روشني يادآور تجربيات ديگران نباشد و لااقل استقلالي نسبي در خروجي ذهن شعر موجود باشد. ديگر اين كه شاعر در فضاسازي ها و روابط شعري به نحوي حركت نمايد كه زنجيرگي مطالب و پيوستگي فضا حفظ شود كه در اين خصوص مي توان به شعر دوم اشاره نمود كه شاعر از مسافران و دريا و باران ناگهان به رنگ پروانه ها مي رسد كه اين اتصال ناگهان به خوبي و با پيش درآمدي كه اقتضاي شعر باشد صورت نگرفته است و مخاطب در همفضايي باشعر و شاعر دچار تاخير مي شود و همين از جذابيت شعر كم مي كند و از كيفيت ارتباط شعر و مخاطب مي كاهد. و نكته ي آخر اين كه بهتر است چنان چه شاعر قصد دارد موزن نويسي كند ابتدا با پيخ و خم هاي وزن و عروض شعري آشنا شود و در اين آميختگي چنان تمرين كند كه او بر وزن غالب باشد و اين مولفه باعث افزايش توان انتقال و تعالي كيفيت شعر شود نه آن كه خود به عنوان نقيصه اي شعر را دچار خسران نمايد.

منتقد : ارمغان بهداروند

ارمغان بهداروند متولد‌چهارم اردیبهشت ۱۳۵۳ اندیمشک دانش آموخته مقطع دکتری زبان و ادبیات فارسی دبیر کنگره ملی شعر ملک ملکوت دبیر آوازهای سرزمین مادری دبیر جشنواره ملی شعر کوتاه جنوب جهان سردبیر نشریه جمع جمعه مخاطب ممنوع سال ۱۳۸۰ به من که ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.