در انتظار قدم‌های بعدی




عنوان مجموعه اشعار : آرام
شاعر : زهرا دادگر


عنوان شعر اول : ليلي
هر دمي امد زمجنوني خبر
ليك هر يك بود بر من بي اثر
نه به چشم آمد نگار عشقشان
نه به دل ره يافت حرف مهرشان
تا كه آن يار طبيب بي وفا
گشت پيدا فصل پاييز فنا
من شدم ليلي به يك خط شعر او
دل ز كف دادم به خط مهر او
در مسير عاشقي سرخوش بدم
با خيالش هر نفس حي مي شدم
لحظه تحويل سال از عشق گفت
فال حافظ را شروع مهر گفت
قلب من پر خون شد و بيرون جهيد
ليك خون از مغز من يك جا پريد
عشق چون آمد سرم بر باد رفت
جمله من دل شد،پي دلدار رفت
من سخن با وي ندانستم همي
دلبري با وي ندانستم همي
گفت اين راه است و تويي راه رو
راه ميفتي ،بيا همراه شو
گفت زيبا گشته اي سال جديد
در دلم گفتم چه داني از من و حال عجيب
رنگ عشق است بر بر و بر روي يار
حال برخيز و دواي عشق را يك دم بيار
اين سخن در كام من خشكيد و آرامش گرفت
برد عشقم را به غارت تا توانش ميگرفت
اين بهارم گشت پاييز و زمستان در پي اش
يار من رفت و نيامد هيچ پيغامي طي اش
خجلت من سوخت عشقم را؟چه شد؟
در سفر بر او چه گشت؟جانا چه شد؟
چون زليخا طاقتم هي طاق شد
هر دم اين بالين من از اشك من سيراب شد
شور شيرين در سرم افتاده بود
بند عشق بر پيكرم افتاده بود
من كه عمري چشم بستم روي هر مجنون دلي
حال گشتم ليلي زار پريشان حاصلي
اي امان از بي دلي و بي دلي و بي دلي
كو مرادم؟مرغ آميني ؟خدا را ،حاصلي
ايه الكرسي بخواندم من براي حفظ او
تا به دست آرم دوباره من دل پر مهر او
به اميد وصل او خو كرده ام
من خدا را واسط اين عشق خود رو كرده ام









عنوان شعر دوم : ديوانگي
از بخت بدم امشب،راهم به تو را بستند
امشب كه رها كردم من بند و ره خانه
حال دل ديوانه بر برگ نوشتم من
شايد اثري باشد بر قلب تو دردانه
هر راه كه من رفتم بستند مسيرم را
يك آن خود تو بودي،يك آن دو سه صد خانه
من با همه ميجنگم ،حتي خود تو اينبار
غر تو فرو افتد بر عشق به ميخانه
چشمان تو را بوسه،دستان تو در دستم
يارا تو بيا امشب ،كن زلف مرا شانه
من غرق شوم در عشق تو ذوب شوي در مي
ميخانه شويم امشب ،شوريده و ديوانه
بر حال خوشم امشب يا رب نظري فرما
مگذار كه برخيزم از مسند ديوانه

عنوان شعر سوم : وهم
ز در سايه پلك شب تو خواب شدم
غرق روياي عجيبي زخرابات شدم
پيله بشكسته ام و نقطه پروازي هست
بين رويا و حقيقت غرق اوهام شدم
اين منم ،حالت پروانگي ،خواب است مرا ؟
يا كه پروانه بدم ،غرق در اين خواب شدم ؟
كاش از گوشه چشمت بتوانست فهميد
كه من بي خبر از خود ،زچه بنياد شدم ؟
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
درود.
به نقد کشیدن آثار، احتمالاً بهترین راه برای سنجش و افزایش کیفیت آن‌ها است. در نقدها شما با نقاط ضعف و قوت کارهایتان بیشتر آشنا می‌شوید. پس می‌توانید نقاط قوت کارهایتان را حفظ و تقویت کنید و نقاط ضعف را کم‌کم از بین ببرید. خوشحالیم که پایگاه نقد شعر را برای این کار انتخاب کرده‌اید. امیدواریم شاهد پیشرفت کیفیت آثار شما باشیم و از خواندنشان لذت ببریم.
پایه‌ای‌ترین ویژگی‌های شعری که در قالب‌های کلاسیک (غزل، مثنوی، رباعی و...) نوشته شده است، وزن و عروض و قافیه است. اگر این عناصر درست باشند، منتقد می‌تواند بیشتر به مضمون و سایر جزئیات شعری بپردازد. در این نوبت به کلیات نوشتۀ شما نگاهی می‌اندازیم و مواردی را بررسی می‌کنیم. با نگاهی ساده متوجه می‌شویم که شما در زمینۀ وزن و عروض و قافیه باید بیشتر مطالعه کنید. تقریباً تا نیمه‌های اثر اولی که فرستاده‌اید، می‌شود گفت که وزن را رعایت کرده‌اید اما از آن به بعد ایرادات ریز و درشت وزنی مشاهده می‌شود؛ تا جایی که وزن به‌دفعات کوتاه و بلند شده است. اگر تقطیع وزن را یاد بگیرید، کار برایتان ساده‌تر خواهد شد. این مشکلات در اثر دوم و سوم شما هم کم‌وبیش به چشم می‌خورد. برای یاد گرفتن وزن و عروض منابع بسیاری موجود است. در همین اینترنت هم می‌توانید به بسیاری از آن‌ها دسترسی داشته باشید؛ اما یکی از بهترین منابع، کتاب «روزنه» نوشتۀ محمدکاظم کاظمی است که هم جامع و کامل است، هم مطالب را خیلی سنگین توضیح نداده است.
در وزن مشکلات ریز و درشتی داشتید اما با توجه به سه اثری که فرستاده‌اید، تعداد ایرادات وزنی کمتر از ایرادات قافیه است. احتمالاً در زمینۀ قافیه مطالعات کافی نداشته‌اید که بدانید عشق با مهر، شعر با مهر، سخن با دلبری، جدید با عجیب، طاق با سیراب و حفظ با مهر قافیه نمی‌شود. مواردی که ذکر کردم ایرادات فاحش قافیه در اثر اول شماست و در باقی موارد هم می‌توان به ایرادات جزئی دیگری اشاره کرد. اوضاع قافیه در اثر سومتان خراب‌تر از دو اثر دیگر است. این‌قدر خراب که حتی دو قافیۀ سالم در آن پیدا نمی‌شود. البته نگران نباشید! با مطالعۀ بیشتر در این زمینه حتماً متوجه اشتباهات آثارتان خواهید شد. در این زمینه هم همان کتاب قبلی را می‌توانید مطالعه کنید. به جز مطالعه در زمینۀ تئوری و فنی، لطفاً شعر هم زیاد بخوانید. خواندن اشعار خوب و دقت در آن‌‎ها باعث تقویت شما در زمینۀ نوشتن خواهد شد. برای مثال وقتی زیاد شعر بخوانید، اوزان شعری در حافظۀ شما نقش می‌بندند و موقع نوشتن به کمک شما خواهند آمد. با دقت در اشعاری که می‌خوانید، می‌توانید قافیه‌های مناسب و درست را هم شناسایی کنید و از آن‌ها در نوشته‌هایتان استفاده کنید. ضمناً مطالعۀ اشعار خوب شاعران دیگر، باعث افزایش دایرۀ واژگان ذهنی شما خواهد شد. با افزایش کلماتی که بلدید و در دسترس قرار داشتن آن کلمات در حافظه‌تان، هنگاهی که می‌خواهید مضمونی را بنویسید، بهتر می‌توانید ترکیب‌های مختلف بسازید و پیامتان را به مخاطب منتقل کنید.
سعی کنید زبان ساده‌تر و امروزی‌تری را برای نوشتن انتخاب کنید و کارتان را راحت‌تر کنید. از کلمات محاوره استفاده نکنید اما به زبان امروز نزدیک‌تر باشید و از واژه‌هایی بهره ببرید که در زبان من و شما رایج‌تر است. با این کار جمله‌بندی راحت‌تری خواهید داشت و در انتقال مفهوم موفق‌تر خواهید شد.
با رفع شدن مشکلات پایه‌ای و اولیه، می‌توانیم راجع به جزئیات بیشتری صحبت کنیم. امیدوارم در آثار جدیدی که برای ما می‌فرستید، ما را شگفت‌زده کنید.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.