شعر این غنچه نیازمند مراقبت




عنوان مجموعه اشعار : یک غزل
شاعر : عرفان عشقی نور


عنوان شعر اول : کسی
منطقه شاه نشین دل من مال کسی ست
تخت همین قلب و خود قلب هم اموال کسی ست
زخمی و مجروح شده، این دل بیچارهٔ من
چارهٔ بیچاره برون رفتن چنگال کسی ست
جغد شبان بد خبرانند ولی با من نه
چون همه اخبار من از خوانش احوال کسی ست
میل به خوشبختی معشوقه به دل بود ولی
حال به جایش به دلم، حسرت اقبال کسی ست
یک نفری گفت که او عاشق یک غیر شده!
کل امیدم به غلط بودن اقوال کسی ست
عاشقی یک طرفه از همگی سخت تر است
مخصوصا وقت تماشا که به دنبال کسی ست

عنوان شعر دوم : -
-

عنوان شعر سوم : -
-
نقد این شعر از : ساجده جبارپور ماسوله
باتوجه به سابقه شعری شما غزل پیش رو را خواندم. اولا تبریک می‌گویم که در این سن به صورت جدی به شعر می‌پردازید. شعر و نوشتن آن علاوه بر لذت آنی که در لحظه به شاعر القا می‌کند مثل غنچه گلی ست که به محض تولد محتاج توجه است. پس باید قوانین مراقبت از آن را یاد گرفت. البته مسلما یه همین منظور است که شما پا در این گلخانه گذاشته‌اید.
حال اگر بخواهیم به سراغ شعر برویم بد نیست به مرور چند نکته بپردازیم. چند نکته را شاعر توسط این غزل به من مخاطب می‌رساند. اول اینکه شاعر بیشتر به مطالعه اشعار کلاسیک پرداخته اما زبان شعر هنوز جا نیفتاده است. زبان شعر لایه‌های گوناگونی دارد. وقتی ما انتخاب می‌کنیم از لایه زبانی کلاسیک و از ادبیات کهن بهره بگیریم باید تمام فضا و کلمات و ترکیب بندی جملات به همین شکل پیش برود. به عبارتی زیبا نیست که خانه‌ای با چهارچوب و کاشی کاری مدرن بسازیم اما درونش از دکوراسیون سنتی استفاده کنیم. ساحت زبان رعایت می‌طلبد.

نکته دیگر اینکه شاعر هرچند در رعایت وزن کوشیده است اما نوع وزن انتخابی عرصه را برای شکست وزنی و به اشتباه انداختن مخاطب باز می‌گذارد. دبه گونه ای که در برخی ابیات با سخت خوانده شدن بیت یا به قول ناقدهای حرفه‌ای با تکلف مواجهیم. بیت دوم از این دست ابیات است.

مسئله بعدی که در مورد شعر وجود دارد این است که خب برفرض ما چهارچوب و دکور خانه را چیدیم حالا مفهومی که این دکور می‌رساند چیست آیا قرار است چیز جدیدی عرضه کند؟ یا قرار است تصویری به ما بدهد که دیگران هم قبلا به ما ارائه داده‌اند؟

قطعا شاعر اگر به دنبال نوآوری باشد باید علاوه بر ساخت فضای درست تصویری نو ارائه دهد چرا که اگر هدف اعتلای ادبیات است باید به آینده هم فکر کرد. اگر بخواهم خطی فرضی برای دوره مطالعاتی شما رسم کنم می‌توانم بگویم شما در جای درستی ایستاده‌اید. ابتدا باید ادبیات کهن را خواند تا بنیاد درستی برای نوآوری‌های بعدی شاعر شکل بگیرد. بعد از این مرحله شاعر دوره به دوره پیش می آید تا در نهایت به شعر جهان و آثار ترجمه شده برسد.

حال اگر بخواهم چند مورد کوچک در مورد شعر شما بگویم بد نیست به بعضی ایرادها اشاره کنیم یک نفری در بیت پنجم از نظر دستوری غلط است وقتی یک نکره پیش از کلمه ای بیاید دیگر آمدن «ی» لزومی ندارد. عاشقی یک طرفه از همگی سخت تر است. در این بیت شاعر می‌خواست بیان کند «عشق یک طرفه از همه‌ی انواع عشق سخت‌تر است» اما به تکلف افتاده و ارکان شعر درست قرار نگرفته است.
من بیش از هرچیز به جناب عشقی نور که نام زیبا و شاعرانه‌ای هم دارند توصیه می‌کنم مطالعه کنند و در زمان مطالعه به نحو درست جملات توجه داشته باشند. آنچه بیش از هرچیز به درست نویسی کمک می‌کند درست خوانی ست.
با آرزوی موفقیت و خواندن آثاری رو به جلو از ایشان.

منتقد : ساجده جبارپور ماسوله

دی ماه سال 1369 در رشت‌ به دنیا آمدم. در تهران و شیراز و رشت بزرگ شدم. آب و هوا و طبع شعردوست مردم و خانواده‌ام در رشت و شیراز کار خودش را کرد و از یازده سالگی شروع کردم به نوشتن. تحصیلات و شغلم در حوزه حقوق بین الملل است که البته ربط چندانی به شعر ندارد. ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.