کوتاه سرایی و انتظارات مخاطب



عنوان مجموعه اشعار : .
عنوان شعر اول : .
بادبان مست است...
گیسوانت
به کدام شب جاری‌ست

عنوان شعر دوم : .
نفس می‌کشم آغوشت را
قطب‌نما‌
سرگردان است

عنوان شعر سوم : .
گلوله‌ی مبهوتی
در سینه‌ام
تو را یافته
نقد این شعر از : حمیدرضا شکارسری
شعر کوتاه در چند سطر شروع می شود ، ادامه می یابد و تمام ! پس همه چیز پیش چشم مخاطب گشوده است و کوچک ترین خطایی مشهود ... سختی سرودن شعر کوتاه هم از همین روست . تو نمی توانی بیت ضعیفت را در انبوه ابیات درخشان غزل و یا قصیده و یا مثنوی ات پنهان کنی . تو نمی توانی سطرهای خنثی و کلمات بی ربطت را با بقیه ی سطرها لاپوشانی کنی . پس در گزینش کلمات و حتی حروف اضافه باید سخت گیرتر از دیگر شاعران باشی .
بادبان مست است...
گیسوانت
به کدام شب جاری‌ست

ازبین حروف اضافه تقریبا انتخاب همگی بهتر از « به » بود !
گیسوانت
بر کدام شب جاری‌ست

گیسوانت
از کدام شب جاری‌ست

گیسوانت
با کدام شب جاری‌ست

گیسوانت
در کدام شب جاری‌ست

...
این ها کم دقتی یا با شتاب نوشتن یا سهل انگاری « محسن توفیقی » را نشان می دهد .
همین مشکل با شدتی کمتر در شعر دوم حس می شود . تا وقتی می توان از « در » استفاده کرد ، چه اجباری به کاربرد « را » است که زبان را کهنه می کند ؟
نفس می کشم در آغوشت ...
ضمنا در شعر دوم هیچ ربطی بین سطر اول و دو سطر بعدی وجود ندارد و این در شعری تنها با سه سطر پذیرفتنی نیست .
شعر سوم اما فارغ از کاربرد ساختاری واژه ها ، روابط خوبی را دارک دیده است تا مفهوم و تعبیری سنتی و کهنه را نوسازی و دوباره شنیدنی کند . ( تعبیر یار در دل عاشق بودن )
با تنها یک سال تجربه ی شعری به آینده ی این شاعر ، حداقل در کوتاه سرایی می توان امیدوار بود .

منتقد : حمیدرضا شکارسری

حمیدرضا شکارسری شاعر و منتقد ادبی متولد 1345 تهران  لیسانس زمین شناسی - شاعر برگزیده و برنده اولین جایزه ادبی قدس - شاعر برگزیده جشنواره شعر فجر در بخش شعر امروز انقلاب سال 1387 - داوری دهها جشنواره و کنگره شعری سراسری و استانی کشور - ارایه دهها ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.