هنوز از نتایج سحر




عنوان مجموعه اشعار : زخم های کهنه
شاعر : وحید فرحناکی


عنوان شعر اول : حسرت

شرمنده ام اگر هیجانی نداشتم
دیر آمدی و شورِ جوانی نداشتم

یک عمر انتظار کشیدم ببینمت
دردا که آمدی و زمانی نداشتم

این زخم کهنه بر دلِ تنگم اگر نبود
آن وقت از تو هیچ نشانی نداشتم

گَردی به خاطرات بهارم نشسته است
ای کاش بعد از تو خزانی نداشتم

آمد بهار عشق به ویرانه ام ولی
شوقی برای خانه تکانی نداشتم

رد شد قطار عمر به سرعت و من هنوز
در بارِ حسرتم چمدانی نداشتم

با گریه آمدم و پر از بغض می روم
شادم که هیچ بارِ گرانی نداشتم

تاریخ: اردیبهشت1396


عنوان شعر دوم : غرورِ شکسته

در سینه چون یاد تو را کاشتم بس است
من پرچم سفید برافراشتم ، بس است!

هر کس رسید سهم خودش را گرفت و رفت
از تو همین که خاطره ها داشتم بس است

در فکر انتقام گرفتن ؟ نه نیستم
بغضی که در گلوی تو انباشتم بس است

دیگر مقابلت قفسی نیست پر بکش
هر خواهشی که کردی و نگذاشتم بس است

گفتم : اگر خسته شدی اهل رفتنم
دیدم سکوت کردی و پنداشتم بس است...


تاریخ: مهر1395

عنوان شعر سوم : مگذار دل ببندی و دشوارتر شود!

از من عبور کن که شبم تارتر شود
تا راه پیشرفت تو هموارتر شود

حالا که عاشقم نشدی زودتر برو
مگذار دل ببندی و دشوارتر شود

وقتی که درد عشق تو انقدر مسری است
این دل بعید نیست که بیمارتر شود

حال و هوای باغچه ی من خزانی است
دل خوش نکن بهاری و پربارتر شود

ویرانه های قلب مرا با خودت نبر
بگذار با شکستنش آوارتر شود

تاریخ: اردیبهشت1396
نقد این شعر از : محمّدجواد آسمان
شاعر 19 ساله‌ی کرمانشاهی، آقای وحید فرحناکی، با آن که کم‌تر از دو سال است که شعر می‌سراید، در بسیاری از ابیات این سه غزل، مخصوصاً در کلیت غزل سومش، در قامت یک شاعر باتجربه و جاافتاده و سرد و گرم چشیده ظاهر شده است و اثر طبعش دست‌مریزاد دارد. امّا در خلال توفیقات شعرش، هنوز مواردی شایان اصلاح و بازنگری هم دیده می‌شود. در ادامه، خواهم کوشید متّه به خشخاش بگذارم و به اختصار به نکاتی که نمی‌توان نگفت، اشاره کنم:
در غزل نخست، موسیقی و آوای دو قافیه‌ی «جوانی» و «خانه‌تکانی» با بقیه‌ی قوافی هماهنگ نیست. مشکل، تکیه‌ی «یاء» مصدری در این دو قافیه است که با آهنگ «یاء» نکره در بقیه‌ی قافیه‌ها سازگار نیست. مسأله‌ی دیگر، وقفه‌ای‌ست که ناچاریم در هنگام خواندن شعر، در میانه‌ی عبارت «بعد از تو» اعمال کنیم و همچنین مفتوح بودن «واو» در مصراع‌های نخست دو بیت آخر. این موارد، از گوش‌نوازی موسیقی شعر کاسته‌اند. از نکات مثبت شعر، می‌توان به مضمون‌سازی‌های چیره‌دستانه‌ی ابیات و نیز ترتیب دل‌نشین ابیات اشاره کرد. به عنوان مثال، جای نشستن دو بیت «گرد خاطرات» و «خانه‌تکانی» نشان می‌دهد که شاعر به سیر مضمونی شعر و رابطه‌ی عمودی ابیات توجه خوبی داشته است. بیت آخر هم بیت مناسبی برای پایان‌بندی شعر و بدرقه‌ی مخاطب به نظر می‌رسد و بر کام‌روایی‌های شعر افزوده است.
در غزل دوم، مهم‌ترین ضعف، اختلال وخیم وزن اولین مصراع در بیت‌های اول و آخر است. با عنایت به قوّت کار شاعر در دیگر ابیات، امید من آن است که مشکل در این دو مصراع ناشی از بی‌دقتی در حروف‌چینی بوده باشد. مصراع نخست شعر شاید این‌چنین بوده است که: «در سینه هرچه یاد تو را کاشتم، بس است». و می‌توان حدس زد که مصراع نخست از بیت آخر، شاید در اصل به این شکل بوده باشد: «گفتم: اگرچه خسته شدی، اهل رفتنم». مورد دیگر که شاید کمی سلیقی به نظر برسد، این است که اقتضای نحو کلام، به جای «خاطره‌ها» واژه‌ای نکره طلب می‌کند؛ چیزی شبیه «خاطره‌ای»، یا اگر شاعر اصرار دارد که به جای یک خاطره، از مجموعه‌ی خاطرات یاد کند، و البته اگر این تغییر از زیبایی مصراع نکاهد: «من از تو خاطراتی اگر داشتم، بس است».
سخن پایانی این‌که نمود این شاعر را در مجموعه‌ی این سه شعر، جلوه‌ای پررنگ و جان‌دار و توان‌مند می‌بینیم. اوزان پرتپش و قوافی کارآمد، در کنار مضمون‌سازی قابل قبول و سیر منطقی ابیات هر شعر و زبان سالم، شعرها را به شعرهایی قابل توجه تبدیل کرده‌اند و ظهور شاعر توانای دیگری از کرمانشاه را نوید می‌دهند؛ به شرط آن که غرّه و قانع نشود و هر روز نوتر از پیش ببیند و فراموش نکند که شعرهای خوبش را هنوز نسروده است...

منتقد : محمّدجواد آسمان

محمّدجواد آسمان ـ شاعر ـ در 8 تیر 1361 در چادگان (در غرب استان اصفهان) زاده شد و در دبیرستان استعدادهای درخشانِ «فرهنگ» اصفهان (ویژه‌ی علوم انسانی) تحصیل کرد و برای تحصیل در مقطع کارشناسی در رشته‌ی فلسفه وارد دانشگاه اصفهان شد. او سپس تحصیلات خود را در ...



دیدگاه ها - ۲
وحید فرحناکی » دوشنبه 30 مرداد 1396
سلام.ممنونم از شما آقای آسمان گرامی که وقت گذاشتید و نوشته های منو بررسی کردید. نکاتی که گفتید رو سعی میکنم به بهترین شکل ممکن استفاده و اصلاح کنم. ممنون از شما ، سایت نقد شعر و جناب طریقی بزرگوار
محمّدجواد آسمان » شنبه 04 شهریور 1396
منتقد شعر
درود بر آقای فرحناکی

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.