کار را سخت نکنید!




عنوان مجموعه اشعار : اشعار سیاه
شاعر : سید رضا محمود هاشمی


عنوان شعر اول : شعر بی دریغ
باشد قسم به هر مهری عاقلانی
با هر دریغ ظاهر بی عابدانی/

عمری نبود و جسمی بی روزِ جانان
سالی چگونه گردد بی زندگانی/

یک جشن با خدا در منقار هدهد
هر گوشه از کلامش یک مژدگانی/

گرمیِ پر خروشت همراهِ باران
بادی که سر به بالا از جاودانی/

یابم لباس زخمی بَر بغضِ یاران
جامی که تن شدی در هر جا نمانی/

عنوان شعر دوم : ....

....

عنوان شعر سوم : ....
......
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
با اینکه به‌تازگی نوشته‌هایتان را در پایگاه نقد شعر ارسال می‌کنید و سابقۀ شاعری کمی هم دارید، اما نشان دادید که می‌توانید خوب دقت کنید و خوب مطالعه کنید. در نقد اولین مجموعۀ آثاری که فرستاده بودید، دربارۀ وزن و قافیه تذکراتی به شما داده شده بود که مشخص است به آن‌ها توجه کرده‌اید و درباره‌شان مطالعه داشته‌اید. البته که هنوز جای کار دارد و مطمئناً با مطالعه و دقت بیشتر، آثار بهتری خواهید نوشت.
در انتخاب وزن کار را برای خودتان سخت نکنید و از وزن‌های ساده‌تر و رایج‌تر شروع کنید. حدود سی وزن رایج در اشعار فارسی داریم که بیش از نود درصد اشعار تاریخ زبان فارسی با همین سی وزن نوشته شده‌اند. این وزن‌های رایج برای گوش من و شما و باقی مردم آشناترند؛ پس هم شاعر می‌تواند راحت‌تر با آن‌ها شعر بسازد، هم مخاطب، شعرِ نوشته شده را راحت‌تر می‌خواند. علاوه بر منابع چاپی مانند کتاب، در اینترنت هم می‌توانید اوزان رایج شعر فارسی را پیدا کنید. شما هم که نسل تکنولوژی و اینترنت هستید، در این زمینه مشکلی نخواهید داشت. سعی کنید بیشتر شعر بخوانید؛ چون با شعر خواندن، اوزان بهتر و بیشتر در ذهن شما نقش می‌بندند و موقع نوشتن کارتان آسان‌تر خواهد شد. آن موقع به سادگی متوجه می‌شوید که اگر تغییری در انتهای مصرع‌های همین اثرتان بدهید، به یکی از وزن‌های رایج خواهید رسید؛ وزن «مفعولُ فاعلاتن مفعولُ فاعلاتن».
به چه دلیل شعر می‌نویسیم؟ شاعر شعرهایش را منتشر می‌کند چون می‌خواهد مخاطب آن‌ها را بخواند؛ پس باید طوری نوشته شده باشند که برای مخاطب قابل فهم و درک باشد. گاهی اوقات شاعر یا نویسنده، مطلب و مضمونی را در سر دارد اما در انتقال درست آن به مخاطب شکست می‌خورد. برای اینکه به این مشکل برنخورید، از کلمات، تعابیر و ترکیب‌هایی استفاده کنید که هم مفهوم درستی داشته باشند، هم منظور شما را به‌درستی منتقل کنند. «جسمی بی روز جانان» یا «گرمی پر خروش» چه معنی و منظوری می‌توانند داشته باشند!؟ «یک جشن با خدا در منقار هدهد» یا «یابم لباس زخمی بَر بغضِ یاران» هم نمی‌توانند مضمون درستی را به مخاطب منتقل کنند.
باز هم انتخاب وزن‌های ساده‌تر به شما کمک می‌کند که ترکیب‌هایتان را راحت‌تر در وزن استفاده کنید و با وزن به مشکل نخورید؛ و باز هم شعر خواندن را توصیه می‌کنم. شعرهای خوبی را از شاعران خوب انتخاب کنید و بخوانید. موقع خواندن هم دقت کنید که چگونه از ترکیب‌ها و تعابیر استفاده کرده‌اند و چه مفهومی را منتقل کرده‌اند. با این کار می‌توانید از روی دست آن‌ها یاد بگیرید. چون تازه شروع کرده‌اید، اشکال ندارد که حتی گاهی از روی دست آنان تقلب کنید. نگران نباشید؛ کم‌کم به زبان ویژۀ خودتان خواهید رسید. آثار شاعران خوب معاصر که زیاد است؛ از شاعران قدیمی هم می‌توانید غزلیات سعدی را بخوانید که زبانش به زبان امروز نزدیک‌تر است. وقتی غزلیات سعدی را می‌خوانید دقت کنید که چقدر ساده همه‌چیز را بیان می‌کند! ساده اما شگرف:
شب عاشقان بی‌دل چه شبی دراز باشد
تو بیا کز اول شب در صبح باز باشد
در ادامۀ همین غزل زیبای سعدی می‌خوانید:
چه نماز باشد آن را که تو در خیال باشی
تو صنم نمی‌گذاری که مرا نماز باشد
موفق باشید.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۲
سید رضا محمود هاشمی » یکشنبه 22 تیر 1399
خیلی ممنونم. توضیحات شما کامل و مفید واقع شد.
روح‌الله احمدی » یکشنبه 22 تیر 1399
منتقد شعر
خواهش می‌کنم. امیدوارم به زودی آثار خوبی از شما بخوانیم و لذت ببریم.

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.