از تمرین دست نکشید



عنوان مجموعه اشعار : نامرد
عنوان شعر اول : نامرد
ز یادت در دلم دیگر خبر نیست
ز جای پای تو دیگر اثر نیست
ز بس بزدل درین دوران بدیدم
دلم ترسیده و اهل خطر نیست
درین عهد دروغین و ریاکار
وفاداری به نامردی هنر نیست
درین بازار پُر رنگ و نگارین
سفیدی رنگ زیبایی دیگر نیست
اگر صد آتش دوزخ ببینیم
سوزان تر ز نامردی شرر نیست
دو صد نفرین برآن فرد خطاکار
که نامی را ز نام او بتر نیست

عنوان شعر دوم : ....
....

عنوان شعر سوم : .....
.....
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
در اثری که برای نقد فرستاده‌اید، موارد قابل ذکر زیادی دیده می‌شود. سعی می‌کنم به این موارد در حالت کلی بپردازم که با توجه به آن‌ها و رفع این مشکلات کلی، در آینده آثار بهتری خلق کنید تا در نقدها بتوانیم به موارد جزئی‌تری بپردازیم.
یکی از این موارد کلی وزن است. وزن شعر شما «مفاعیلن مفاعیلن فعولن» است که در دو مصرع نتوانسته‌اید آن را رعایت کنید. یکی مصرع «سفیدی رنگ زیبایی دیگر نیست» که اگر به جای «دیگر» از واژۀ «دگر» استفاده می‌کردید، درست می‌شد؛ و یکی مصرع «سوزان تر ز نامردی شرر نیست» که اگر مثلاً به جای «سوزان» از واژۀ «بسوزان» استفاده می‌کردید، وزن شعرتان درست می‌شد. مثالی که زدم فقط برای این بود که متوجه ایراد وزن شعرتان بشوید، وگرنه واژه‌هایی که گفتم، واژه‌های خوبی نیستند!
اگر تصمیم دارید که برای نو کردن زبان نوشته‌تان تلاش کنید، از همین نوشته شروع کنید. یکی از راه‌های تازه کردن زبان این است که جملاتتان را به زبان امروزی بیان کنید و سعی کنید در حالی که از کلمات محاوره استفاده نمی‌کنید، به زبان امروز هم نزدیک باشید. مثلاً من و شما در صحبت‌های روزانه‌مان از «ز» به جای «از» استفاده نمی‌کنیم. من و شما در دایرۀ لغاتی که با آن‌ها صحبت می‌کنیم به ندرت از «بدیدم»، «شرر» و «بتر» استفاده کنیم. من و شما مثلاً می‌گوییم که از فلان چیز خبری یا اثری نیست؛ نه خبر یا اثر نیست. درست است که به دلیل قافیه بودن این دو کلمه مجبور به حذف «ی» هستید اما این دلیل نمی‌شود که نوشته‌تان ضعیف باشد. چون هنر شاعر این است که بتواند هم شعر را درست بنویسد، هم زیبا.
پس از تصحیح این موارد، باید به زیبایی اثرتان توجه کنید. بیایید بخشی از نوشتۀ شما را بدون وزن بنویسیم و بخوانیم:
از یادت در دلم دیگر خبری نیست. از جای پایت دیگر اثری نیست. در این دوران از بس بزدل دیدم که دلم ترسیده و اهل خطر نیست.
حالا خودتان متوجه می‌شوید که این حرف‌ها زیبایی خاصی ندارند. در واقع شما تلاش کرده‌اید که حرف‌هایتان را موزون بنویسید؛ اما آیا موزون نوشتن، همان شعر است!؟ قطعاً نه!
برای خلق اثر هنری، باید از ابزار هنر استفاده کنید. هنرمندانه‌نویسی را جایگزین مستقیم‌گویی کنید. حرف‌هایتان را با تشبیه و کنایه و استعاره و تمثیل بنویسید. دربارۀ آرایه‌های ادبی بیشتر مطالعه کنید و از آن‌ها در آثارتان بهره ببرید. موقعیت‌هایی را در شعر ایجاد کنید که مخاطب را به کشف برساند. البته دقت کنید که وقتی می‌خواهید از مستقیم‌گویی دوری کنید، دچار پیچیده‌گویی نشوید. هر دوی این‌ها می‌توانند آسیب بزنند. ساده بنویسید اما هنرمندانه! اطمینان دارم که با مطالعه و تلاش بیشتر موفق خواهید شد.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۴
زینب شریفی » جمعه 06 تیر 1399
سپاسگزارم بابت نقد زیبا و منصفانه شما????
روح‌الله احمدی » شنبه 07 تیر 1399
منتقد شعر
خواهش می‌کنم. موفق باشید.
مهدی عرفانیان » دوشنبه 02 تیر 1399
با سلام و احترام : با درود بسیار بر استاد روح الله احمدی الحق و الانصاف قبل از خوانش دایره ی نقدتان به درجه ای رسیدم که کلمات جایگزین در اشعار فوق الذکر خوش درخشیدم و جا دارد که از شمای بزرگوارنهایت تشکر و قدر دانی کنم واز دور دست شما را می بوسم باعث افتخار ما هستید. قلم زرین نگارتان مانا. مهدی عرفانیان
روح‌الله احمدی » سه شنبه 03 تیر 1399
منتقد شعر
سلام. سپاسگزارم. موفق باشید.

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.