بکوبید، دوباره بسازید!




عنوان مجموعه اشعار : دلسروده هایی تحت عنوان صحیفه عرفان
شاعر : مهدی عرفانیان


عنوان شعر اول : غزل در مدح فرهیختگان خستگی ناپذیر مُنتَقدین پایگاه نقدشعر
شعر ناب ِ مُنتَقد ، آرام ِ جان
شد عَروض و قافیه سا رام ِ جان
مصرع در مصرع ، عروس ِ زَرنِگار
جام ِ می پر کن ز کُنه ِ جام ِ جان
گر زنم توپ ِ نظر چوگان ِ عشق
مَسنَد و نَقد ِ شِکَرخَند بام ِ جان
آسمان ِ آبی ِ نَقد و سُرور
پهلوان ِ رُستم و إلهام ِ جان
مُوج ِ سبز ِ گندم ِ أهل ِ نظر
با نسیم ِ دلنواز و نام ِ جان
جان ِ عرفان رد ِ پای همدِلی
مهر و ناهید پا به پا هنگام ِ جان
شعر ِ ناب ِ مُنتَقد ، آرام ِ جان
شد عَروض و قافیه سا رام جان
مهدی عرفانیان

عنوان شعر دوم : رباعی به سوی دلبربشتاب
ای دل ، به سوی عِشق ِ دلبر بشتاب
مجنون ، صفت ، به مَشق ِ دلبربشتاب
هماره به خال ِ لب ِ لیلی تا صُبح
با چَشم ِ دل ، دِمشقِ دلبربشتاب
مهدی عرفانیان

عنوان شعر سوم : رباعی ِ کمال ِ دین
در کار ِ خدا نباید که غافل بود
به حکم رضای ِ حق باید عاقل بود
با ذکر و دعای ِ حق نهایت زیستَن
انسان و کمال ِ دین باید ‌کامل بود
شاعر مهدی عرفانیان
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
شما سعی کرده‌اید که در قالب‌های کلاسیک شعر بنویسید اما متأسفانه سعی شما به جایی نرسیده است. حتماً می‌دانید که از ابتدایی‌ترین اصول شعر فارسی در قالب‌های کهن (غزل، مثنوی، رباعی و...) وزن است. اصلاً به همین دلیل به آن شعر موزون می‌گویند. شما تصمیم داشتید که شعر موزون بنویسید اما هیچ‌کدام از نوشته‌هایتان موزون نیست. در دو رباعی شما که مجموعاً هشت مصرع دارد، حتی یک مصرع هم با وزن‌های رباعی مطابقت ندارد. در نوشته‌ای که با عنوان غزل فرستادید هم مشکلات وزنی بسیاری به چشم می‌خورد. اوضاع غزلتان بهتر از رباعی‌ها است و بعضی از مصرع‌ها با وزن درست نوشته شده‌اند اما ایرادات وزنی هم زیاد است. نمی‌دانم چقدر دربارۀ وزن و عروض مطالعه کرده‌اید، اما هرچقدر که بوده، کافی نبوده است. سعی کنید وزن شعر را از ابتدا و با دقت بیشتری مطالعه کنید و یاد بگیرید. دربارۀ قافیه هم بیشتر بخوانید.
از وزن و عروض و قافیه که بگذریم، به مفهوم می‌رسیم. شاعران مفاهیم و مضامینی در سر دارند که می‌خواهند به وسیلۀ شعر به مخاطب منتقل کنند. پس اول باید زبان مناسبی برای این انتقال مفهوم پیدا کنند تا مخاطب، منظور آن‌ها را بفهمد. عجیب و غریب نوشتن، پیچیده‌نویسی، استفاده از ترکیب‌های بی‌معنی و اشتباه و... باعث اختلال در فهم مضامین است. سعی کنید در آثارتان راحت‌تر حرف بزنید. ممکن است بعضی از تعبیرها یا ترکیب‌هایی که ساخته‌اید، برای خودتان معنی داشته باشد اما این دلیل نمی‌شود که مخاطب هم آن را بفهمد.
شعرهای خوب شاعرانِ خوب را بیشتر بخوانید. با این کار هم واژه‌های بیشتری در ذهنتان جمع می‌کنید که موقع نوشتن به کارتان می‌آید، هم از ترکیب‌سازی‌های آنان الگوبرداری می‌کنید. این‌طور فکر کنید که همان حرف زدن عادی و روزمره‌تان را می‌خواهید موزون بنویسید؛ مثل سعدی که نوشته است: «بیا ببین که در این غم چه ناخوشم بی تو»؛ به همین سادگی! بعد که زبان نوشته‌هایتان درست شد، می‌توانید از آرایه‌های ادبی استفاده کنید تا آثارتان را زیباتر، غنی‌تر و دلنشین‌تر کنید.
نوشتن و تمرین کردن برای همۀ ما خوب است، اما بهتر آن است که هر بار از آموخته‌های جدیدمان در نوشته‌هایمان استفاده کنیم. امیدوارم در این راه موفق باشید و از شما آثار بهتری بخوانیم.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۱
مهدی عرفانیان » چهارشنبه 28 خرداد 1399
نگاه ِ سبز و تیزبین ، شعر ِ مُنتَقد بهار عاطفه در سِحر ِ مُنتَقد مهدی عرفانیان

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.