راه رفتن روي لبه تيغ




عنوان مجموعه اشعار : بینام
شاعر : زهرا غلامی


عنوان شعر اول : خالی
خالی

عنوان شعر دوم : خالی
خالی

عنوان شعر سوم : بینام
با اینکه حال و روز جهانم وخیم نیست
میترسم از منی که شبیه قدیم نیست

بودی شبیه یک پدر اما درون من
جز کودکی که مانده غریب و یتیم نیست

دیدی ک با نگاه تو طوفان ب پا نشد
حتی میان ما خبری از نسیم نیست

دیدم که حرف های دلت را نمیزدی
اما بدان که بازی ما پانتومیم نیست

هرگز نخاستم که تورا دردسر دهم
اما مسیر خانه ی من مستقیم نیست

از من ک انتظار نداری ببخشمت
گاهی برای عشق خدا هم کریم نیست

زهرا غلامی.م.
نقد این شعر از : انسیه موسویان
از ويژگي هاي بارز و شاخص غزل هاي خانم زهرا غلامي كه همان ابتدا خود را به رخ مخاطب مي كشد، زبان ساده و نزديك به گفتار آن است.
هرگز نخواستم که تورا دردسر دهم
اما مسیر خانه ی من مستقیم نیست
شاعري كه مي تواند چنين بيت زيبايي با زبان بسيار روان و ساده بسرايد به گونه اي كه مخاطب احساس مي كند شاعر رو در روي او نشسته و با او گفت و گو مي كند،تسلط و شناخت خوبي بر زبان و ريزه كاري ها و ظرايف آن دارد و انتظار مي رود در طول شعر حواسش را بيشتر جمع كند و حساسيت و وسواس بيشتري در گزينش واژه ها داشته باشد. به نظر مي رسد در برخي بيت ها شاعر از سر ناچاري و در تنگناي وزن و قافيه، واژه هايي به كار برده كه يا كاملاً حشو هستند يا لزوماً بهترين كلمه ي موجود نيستند و شاعر مي توانست انتخاب هاي بهتري داشته باشد. مثلاً در همين بيت مطلع غزل مي خوانيم:
با اینکه حال و روز جهانم وخیم نیست
میترسم از منی که شبیه قدیم نیست
در مصراع اول، كلمه ي جهانم حشو به نظر مي رسد. و يا وقتي مي گويد:
بودی شبیه یک پدر اما درون من
جز کودکی که مانده غریب و یتیم نیست
به نظر مي رسد بيت فقط بر اساس تناسب ميان كلمات پدر، پسر و يتيم شكل گرفته و دست شاعر براي هنرنمايي در اين زمينه، رو شده است.
از اين ها كه بگذريم بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه گنجاندن كلمه ي بيگانه ي «پانتوميم» در يك شعر سنتي موزون، حقيقتاً كار دشواري است كه شاعر به خوبي از عهده ي آن برآمده است و خوش نشسته است:

دیدم که حرف های دلت را نمیزدی
اما بدان که بازی ما پانتومیم نیست
پيش از اين تنها به خاطر دارم كه شاعر گرامي جليل صفربيگي سالها پيش كلمه ي «كروكوديل» را در يك رباعي گنجانده بود!
استفاده از ساختار و واژگان زبان محاوره در شعر مثل راه رفتن روي يك طناب باريك و يا به قول معروف مثل تيغ دو لبه است. اگر از حد تعادل خارج شده و افراطي شود، شعر به مرز ابتذال سقوط مي كند. به خانم غلامي توصه مي كنم مطالعه ي شعر شاعران امروز را با جديت و تأمل دنبال كنند. براي ايشان پويايي و شكوفايي بيشتر آرزو دارم.

منتقد : انسیه موسویان

متولد اول مرداد 1355 در مشهد كارشناس زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه فردوسي مشهد كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه علامه طباطبائي شاغل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سمت کارشناس مسئول ادبیات کودکان و نوجوانان از سال 1374 تا کنون



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.