باید به ذائقه مخاطب امروز بها داد




عنوان مجموعه اشعار : رفت و دیگر برنگشت
شاعر : علی اکبر ایمانی


عنوان شعر اول : _
رفت و دیگر برنگشت آن دلبر جانان من
رفت و یادش مانده در دل ساقی رضوان من

جنگ من با خویشتن از روز رفتن پا گرفت
رفت و دیگر برنگشت آن دلبر جانان من

خسته ام از بی وفایی ، خسته ام از لفظ «عشق»
بس که بی مقدار شد این حسرت پنهان من

کاش می آمد به بالین دل بیمار من
کاش می پرسید حال این دل بی جان من

مرغ دل اما صبور است و صبوری می کند
آه سنگین است عشق و حسرت سوزان من

عنوان شعر دوم : _
_

عنوان شعر سوم : _
_
نقد این شعر از : علی رضا احرامیان پور
ابتدا درودتان میگویم
با این شعر و این تجربه کوتاه و اقامت کم در سرزمین شعر ، خیلی خوب سرودهای و استعداد شگرفی داری در سرودن و اگر با همین استعداد و هوش ادبی و البته مطالعه در حوزه ادبیات پیش بروی قطعاً پیشرفتی دوچندان بلکه صدچندان خواهی داشت. شعری که در پیش روی ماست از نظر شکل و محتوا و موسیقی و قافیه و ردیف سالم است. می‌ماند چند نکته ریز که معمولاً با تجربه به دست می‌آید. البته در حوزه زبان، مخاطب انتظار دارد کمی به‌روزتر باشی و نزدیک به زبان روز و باب میل او شعر بسرایی. چون با این شیوه فعلی که تو غزل نوشتی اگر چه غزلی سالم و بی‌نقص ارائه دادی اما هزاران شعر در دیوان‌ها و جُنگ‌های ادبی و .... مثل این بلکه بهتر از این وجود دارد.
مثل همین شعر معروف:
دلبر جانان من، برد دل و جان من برد دل و جان من ، دلبر جانان من
پس ای‌کاش در حوزه زبانی به گونه‌ای دیگر سخن می‌گفتی. برای این کار، لازم است انس و الفت بیشتری با شعر امروز داشته باشی و در کنار حافظ و سعدی و مولانا و عراقی و جامی و نظامی .....که قله‌های ادبیات قدیم‌اند از شعرای امروزی‌تر مثل منزوی، محمدعلی بهمنی، مهدی فرجی، سهراب سپهری و ... بخوانی یا حتی شاعران جوان‌تری که الحمدلله در ارائه شعرهای موفق و غزل‌های پرشور خیلی موفق‌اند.
خواندن و زیاد خواندن و در حافظه سپردن باعث می‌شود کم کم و روزبه‌روز زبان ادبی تو تغییر کند. در کنار اینها، خوب است با کتاب‌های آشنایی با زبان ادبی و زبان‌شناسی و گونه‌های نوآوری در زبان هم بیگانه نباشی. آنها را تورق کن و از بازی‌های زبانی، انواع ساختار جمله، واژگان و تصاویر آشنا شو!
اما از اینها که بگذریم شعر زیبای تو می‌توانست زیباتر باشد اگر در ارتباط و پیوند جزء به جزء واژگان در محور افقی ( بیت و مصراع) دقت بیشتر یا بهتر است بگویم وسواس بیشتری به خرج می‌دادی. مثلاً در بیت نخست؛ عبارت " ساقی رضوان" می‌تواند برداشته شود و هرچیز دیگری که در آن صرفاً رعایت قافیه شده باشد قرار بگیرد. چه پیوندی بین ساقی رضوان و بقیه جمله وجود دارد؟ اولاً "ساقی رضوان" عبارت کنایی است که معمولاً مخصوص امیرالمومنین است (ساقی کوثر)؛ ولی از آن هم که بگذری ساقی باید در کنار می و میخانه و شراب و ... اینها باشد پس قرائن آن در جمله کجاست؟ رضوان یا بهشت نیز به همین گونه! پس می‌بینی که هیچ پیوندی در جمله برای این عبارت وجود ندارد.
بیت دوم از این نظر کمی بهتر است؛ اگرچه انتظار داشتیم آنجا هم در پیوند با "جنگ" واژگان یا تصاویر نظیر به نظیر در بیت داشته باشیم. یعنی عباراتی مثل پیروزی یا شکست و یا معادل اینها.
مصراعی که ردّ المطلع کرده‌ای هم حکم همان ساقی رضوان را دارد؛ یعنی با مصراع اول بیت دوم هیچ پیوندی ندارد.
بیت سوم و چهارم خوش نشسته‌اند. به‌خصوص در بیت چهارم؛ که بیمار بودن در مصراع اول آمده و حال و احوال پرسیدن در مصراع دوم؛ یا دل بی‌جان... فقط ای کاش از ضمیر " من" در مصراع اول این بیت استفاده نمی‌کردی چون همین کلمه در مصراع دوم حکم ردیف دارد و دوباره تکرار می‌شود و وجود آن در مصراع اول، از حساسیت و ضربه مصراع دوم می‌کاهد.
در بیت پنجم صبور بودن و صبوری کردن هر دو یکی است؛ پس لازم نیست آن را تکرار کنیم. چنین القا می‌شود که شاعر کفگیرش به ته دیگ خورده و دیگر واژه و تصویری ندارد که مجبور شده آن را تکرار کند...
با همه این تفاسیر، شما خیلی خوب شروع کرده‌ای. شعرت از خیلی از به اصطلاح شاعرانی که چندین سال است می‌نویسند و در محافل ادبی رفت و آمد دارند بهتر است. اما باید بدانی که مخاطب امروزی خیلی مشکل پسند شده است. به هر چیزی که فقط وزن و قافیه و ردیف داشته باشد دلخوش نمی‌کند. ذائقه‌اش فرق کرده. انتظارش از شعر بالا رفته. به حوزه‌های زبان و اندیشه بیش از اینها بها می‌دهد. پس رسالت من و تو هم همین است که به این موارد بیشتر توجه کنیم.
باقی بقایتان

منتقد : علی رضا احرامیان پور

متولد 9 آذر 1348 ش در یزد. از خانواده ای شعر دوست و شاعرپرور. پدرش استاد کاظم احرامیان پور متخلص به "شاهد" از شعرای پیشکسوت یزد است. علی رضا از نوجوانی به سرودن پرداخت و پنج سال متوالی برگزیده شعر دانش آموزی کشور بود. او بعدها دبیر شورای شعر یزد شد و ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.