مثل گيسوي رهاي تو




عنوان مجموعه اشعار : غزل عاشقانه
شاعر : حمید رضا یوسفی فر


عنوان شعر اول : عاشقانه

چند وقتی ست که سرگشته و حیران شده ام
مثل گیسوی رهای تو پریشان شده ام

مولوی گونه به دنبال تو هستم ای شمس!
روز و شب در پی تو بی سر و سامان شده ام

سخن شیخ به گوش من دیوانه نرفت
من به یک غمزه ی چشم تو مسلمان شده ام

سجده کردم در نماز و توبه کردم بارها
از نفس های بدون تو پشیمان شده ام

هدف از خلقتم این بود که عاشق بشوم
بی سبب نیست که در خلقتم انسان شده ام

عنوان شعر دوم :


عنوان شعر سوم :
نقد این شعر از : انسیه موسویان
غزلي از شاعر جوان و خوش ذوق، حميدرضا يوسفي پيش روي ماست. غزلي كه مثل بيشتر غزل هاي پيشين او، چهارچوبي نسبتاً سالم دارد و نشانگر شناخت شاعر از عناصر اوليه و مقدمات شعر است. اين جاي تحسين و تشويق دارد اما از اين پس كار دوست شاعرمان سخت تر خواهد بود چون توقع ما از او بيشتر است و به جاي نوشتن درباره ي عناصر اوليه ي شعر به سراغ مباحث جدي تر شعري خواهيم رفت.
همان گونه كه مي دانيم غزل از جمله محبوب ترين و پركاربرد ترين قالب هاي شعر فارسي ست كه از گذشته تا كنون مورد توجه شاعران بوده است. در روزگار ما هم شاعران زيادي به غزل گرايش دارند و گونه اي از غزل را با نام غزل«نو كلاسيك» يا « نئو كلاسيك» دنبال مي كنند. اين نوع غزل با حفظ چهارچوب و مختصات غزل سنتي، زبان و بيان و حال و هوايي امروزين دارد. حالا به سراغ شعر آقاي يوسفي برويم. آيا اين غزل را مي توان غزلي امروزي دانست؟
به عنوان مثال اگر ما ندانيم كه شاعر آن حميدرضا يوسفي 22 ساله از اصفهان است و اين شعر را به تازگي سروده و براي پايگاه نقد شعر فرستاده است، ممكن بود فكر كنيم اين غزل متعلق به شاعري در چند سده ي قبل است! چون در آن نشانه اي از حال و هواي امروز نيست. هر چه هست سخن از گيسوي پريشان و سرگشتگي و حيراني ست. تناسب ها و آرايه ادبي به كار رفته در آن نيز تكرار همان تناسب هاست. در حقيقت شاعر به سنت هاي شناخته شده ي قالب غزل وفادار بوده است و آنان ها را بدون اين كه كوچك ترين تغيير يا ابتكاري در آن ايجاد كند به كار برده است: شيخ، كفر، توبه و ... گيسو، پريشان، شمس و مولانا و ...
اصولاً در غزل هايي كه اين گونه وزن و قافيه هاي آشنا يا تكراري دارند كار شاعر بسيار دشوار است. چرا كه بايد چنان شعري بنويسد كه مخاطب، شعرهاي مشابه آن را فراموش كند. غزل ارسالي آقاي يوسف زاده از اين دست غزل هاست.در تمام بيت ها آرايه هايي به كار رفته است اما با كمي دقت متوجه مي شويم شاعر حرف زيادي براي گفتن نداشته و سنت هاي شعر كهن بر شعرش سايه انداخته است.
علاوه بر اين ها در بيت چهارم، مصراع اول وزن شعر تغيير كره است كه با يك ويرايش ساده مي توان اين اشكال را بر طرف كرد.
سجده کردم در نماز و توبه کردم بارها
از نفس های بدون تو پشیمان شده ام
آقاي يوسفي فر براي ادامه ي مسير در غزل سرايي بايد غزل هاي شاعران مطرح و برجسته را زياد بخواند. علاوه برآن بكوشد كه در غزل هايش نگاه تازه و امروزي به داشته باشد. با آرزوي موفقيت براي ايشان.

منتقد : انسیه موسویان

متولد اول مرداد 1355 در مشهد كارشناس زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه فردوسي مشهد كارشناس ارشد زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه علامه طباطبائي شاغل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سمت کارشناس مسئول ادبیات کودکان و نوجوانان از سال 1374 تا کنون



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.