رنگ‌ها و حرف‌ها و تازه‌ها




عنوان مجموعه اشعار : دو
شاعر : بتول احمدی


عنوان شعر اول : لست سین ا لانگ تایم اگو
با معده‌ی خالی، نباید قرص‌هایم را ...
می‌لنگد و می‌آورد مردی غذایم را

دکتر صدایش از اتاق سبز می‌آید:
"از بهترین جاهای دنیا دکترایم را ..."

اینجا سفید است و سفید است و سفی... انگار
یک خرس قطبی خواب دیده ماجرایم را

جن عزیزم زیر گوشم شعر میخواند:
"جز تو نباید هیچ‌کس روزی صدایم را ..."

میبوسمش با گریه و آرام می‌گویم:
"هرگز به جز تو هیچ‌کس، شب‌ها هوایم را ..."

سرد است و جن کوچکم گرماش کافی نیست
مرداد ماه است و پتو اصلا اضافی نیست

دور خودم می‌پیچم از سرما پتویم را
با بغض پنهان می‌کنم در ...، آرزویم را

من راضی‌ام از چشم‌های سرخ جنی که...
من راضی‌ام از قرص‌های مطمئنی که ...

از درد مطبوعی که زیر پیرهن دارم
از زخم داغ و تازه‌ای که بر بدن دارم

من راضی‌ام از خواب‌های تلخ کوتاهم
من راضی‌ام از زندگی، دیگر چه می‌خواهم؟

من دوست دارم رد خون روی پتویم را
من دوست دارم، دوست دارم، دوست...، بویم را


#
وقت رمان خواندن سر زنگ ریاضی بود
و بی‌نهایت می‌شد از هر چیز راضی بود

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : فریبا یوسفی
خانم احمدی بر اساس آنچه از سابقۀ سرایش خود درج کرده، بیش از پنج سال به تجربه‌اندوزی شعر مشغول است و آنچه از شعر او نیز می‌توان دریافت پشتوانه‌ای قابل اعتنا از تمرین و تکرار و تجربه است. شعر او در قالب غزل شکل می‌گیرد و پس از چند بیت، در قالب مثنوی ادامه و خاتمه می‌یابد. شکل‌هایی از شعر که قالب‌های معمول را درهم می‌آمیزد، بسته به شرایط شعر می‌تواند سبب تقویت یا تضعیف میزان اثرگذاری شعر شود. یک شعر سالم و درست، معمولا مخاطب را چندان متوجه امور فنی و ساختاری نخواهد کرد و آنچه از خوانش شعر باید در جان مخاطب روی دهد، روی خواهد داد. در این شعر، اندیشه، تصاویر و فضای غالب به گونه‌ای طرح و رنگ یافته‌اند که تغییر قالب از غزل به مثنوی رویدادی ثانوی و تقریبا نامحسوس است. شعر بر مدار تصاویر ذهنی شاعر و اندیشه‌هایی نامعمول شکل می‌گیرد. انتظار مخاطب این است که در هر شعر با ایجاد فضایی نو، یا با بهره‌مندی از امکانات زبان، بیان اندیشه و سخنی ویژه، یا هر نوآوری ممکن دیگری، شگفت‌زده شود. هرچند گاهی برخی از شاعران به جای ممتازگویی و برجسته‌گویی، مخاطب را تنها با متفاوت‌گویی می‌فریبند و معمولا مخاطب نیز اگر نگاهی سطحی به شعر داشته باشد به راحتی فریفته می‌شود، اما یک شاعر حرفه‌ای و یک هنرمند واقعی هرگز هنر خود را به سادگی نمی‌آلاید و سعی او در رعایت اصول اصیل هنری است. بر این نکته تاکید می‌کنم که متفاوت‌گویی دقیقاً برجسته‌گویی و ممتازسرایی نیست و هر شعر دیگرگونه‌ای، شعر مطلوبِ سالمِ ممتاز نیست. در شعر این شاعر جوان، تعهد و التزام به صداقت هنری به درستی دریافت می‌شود. شعر بر پایه‌های تجربۀ شخصی بنا شده است. شاعر در انتخاب زاویۀ دید، آزاد و کاملا مستقل عمل کرده و دریافت‌های خود را بی‌شائبه شکل شعر بخشیده و به مخاطب عرضه کرده است. پیداست در پی کشف زوایای پنهان جهان بیرون و دنیای درون خود است. با این رویکرد به فضاهایی ذهنی وارد می‌شود و به راحتی آن را با دنیای عینی می‌آمیزد. در پی این حالت، طبیعی است که تصاویر شعرش جان‌دار و باورپذیر شوند. زبان را تا حد قابل قبولی سالم به کار می‌گیرد و اصول زیربنایی شعر را می‌شناسد و سعی بر سرایش بر مبنای همان اصول دارد. از آن جمله موسیقی شعر است که در رعایت وزن، ردیف‌ها و قافیه‌ها خودنمایی سالمی دارند و حتی میل به تازگی هم دارند: پتو، بو، آرزو و مطمئنّی، جنّی، نمونه‌هایی از این گرایش است.
برای این شاعر جوان آرزوی موفقیت دارم و بر اساس همین یک شعر که از ایشان خواندم عرض می‌کنم که با گرایشی که در سلیقه و ذوق ایشان به تازگی‌ها دیده می‌شود می‌توان او را در شمار شاعران موفق آینده دانست.
تنها نکته‌ای که می‌توان به آن توجه داد، لزوم حفظ هوشیاری همیشگی شاعر است برای مراقبت از حس و ذائقۀ خود و پرهیز از به کارگیری نشانه‌ها و اشاره‌های خاص مرتبط با فضاهای زنانه و دخترانه، صرفا برای برانگیختن توجه مخاطب عام. درواقع تاکیدم بر لزوم دقت و مراقبت شاعر از لغزیدن و فروافتادن در فضاهای غیرشاعرانه برای ساخت شعر است.
همچنان که رنگ در این شعر نمودی مطلوب دارد، برای شاعر ذهنی رنگین و دنیایش را مطلوب و پیش‌رونده به سوی افق‌های موفق‌تر آرزو می‌کنم.

منتقد : فریبا یوسفی

 شاعر، نویسنده، منتقد ادبی تولد: 22مهرماه 1349، تهران تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران آثار و فعالیت‌ها: ـ مجموعه شعر "حالا تو"، نشر تکا، 1387(برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی( ـ "تا روح تنهای تن‌ها"، مجموعه ...



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.