اشراف بر نوشتن




عنوان مجموعه اشعار : فراق
شاعر : علی صحرایی(کوثری)


عنوان شعر اول : فراق

می‌خواهمت، می‌خوانمت؛ می جویمت، می‌پویمت
در خواب خود می‌بویمت؛ از من چرا دوری ولی

تا بینمت ای جان دل؛ می‌چینمت چون سیبِ سرخ
با این که شیدایت شدم؛ از من چرا دوری ولی

دیوانه‌‌ای فرزانه‌ام؛ با غیر تو بیگانه‌ام
حرفی بزن دُردانه‌ام؛ از من چرا دوری ولی

گفتی که تاریکی شب با نور جان روشن کنم
باشد! نباشد مشکلی؛ از من چرا دوری ولی

با این قلم کم کم زنم؛ دنیای بی تو را قدم
آشفته‌ات هستم صنم؛ از من چرا دوری ولی

عنوان شعر دوم : ...
...

عنوان شعر سوم : ...
...
نقد این شعر از : امیرعلی سلیمانی
در این یادداشت نگاهی نقادانه خواهیم داشت به شعری از دوست شاعر جوان جناب علی اکبر صحرایی، آن طور که در پرونده شاعری شما آمده است کمتر از یکسال سابقه سرودن دارید، من چند اثر دیگر از شما را با دقت خواندم، به نظرم برای شروع کار خوب است، اینطور که مشخص است جدیت خوبی برای سرودن دارید و فعلا شعرهای شما تحت تاثیر مستقیم مطالعات شما قرار دارد، این مرحله قسمتی اجتناب ناپذیر از ابتدای مسیر شاعری‌ست، همه‌ی شاعرها روزگاری در این دوره قرار داشته‌اند و کسی بر آن خرده‌ای نمی‌گیرد، مهم این است که این قدم را با چه سرعت شتابی بردارید، شما در این مرحله هنوز بر نوشتن شعر کلاسیک و مقدمات آن تسلط کامل ندارید، این هم طبیعی‌ست بیشتر سعی می‌کنید بر اساس خوانده‌ها و شنیده‌ها بنویسید، چند اثری که از شما در سایت خواندم نشان می‌داد بر وزن هم تسلط ندارید، بیش از پنج شعر شما دقیقا در همین وزن سروده شده بود:
مستفعلن مستفعلن، مستفعلن مستفعلن
هیچ ایرادی ندارد که شاعر اصلا همه‌ی شعرهایش را هم بر یک وزن بنویسد اما به شرطی که این انتخاب ناشی از عدم تسلط بر اوزان دیگر نباشد. این اتفاق در شعر شما بیشتر به همین خاطر است، به شما در همین مجال توصیه می‌کنم اصول ابتدایی شعر کلاسیک را با دقت بخوانید و یاد بگیرید، تنها مطالعه مباحث آموزشی در این حوزه کافی نیست باید شعر خوب بخوانید و برای نوشتن هم تمرین و تکرار را فراموش نکنید، بدون تمرین و مشق کردن به تسلط نخواهید رسید، آنقدر بخوانید و بنویسید که رعایت این اصول اولیه در شما درونی شود، شما تا وقتی که قالب را درست نشناسید، وزن و قافیه را به درستی رعایت نکنید و یکدستی و انسجام زبان را درک نکنید نمی‌توانید مفاهیم مورد نظرتان را به درستی در شعر بیاورید، بهترین مضمون‌ها و تصویر‌ها هم تحت تاثیر این ناآگاهی هدر خواهند شد. حالا کمی جزیی‌تر به همین اثر نگاهی می‌اندازیم:

می‌خواهمت، می‌خوانمت؛ می جویمت، می‌پویمت
در خواب خود می‌بویمت؛ از من چرا دوری ولی
تا بینمت ای جان دل؛ می‌چینمت چون سیبِ سرخ
با این که شیدایت شدم؛ از من چرا دوری ولی
دیوانه‌‌ای فرزانه‌ام؛ با غیر تو بیگانه‌ام
حرفی بزن دُردانه‌ام؛ از من چرا دوری ولی
گفتی که تاریکی شب با نور جان روشن کنم
باشد! نباشد مشکلی؛ از من چرا دوری ولی
با این قلم کم کم زنم؛ دنیای بی تو را قدم
آشفته‌ات هستم صنم؛ از من چرا دوری ولی

شما در قالب قطعه شعر نوشته‌اید، قالبی نه چندان فراگیر و صدالبته مهجور در روزگار ما، اگر سرشت و سرگذشت و سرنوشت قالب‌ها را بشناسید در خصوص عدم اقبال این قالب به نتایجی خواهید رسید، اینکه چرا این قالب دنبال کنندگان زیادی در طیف شاعر و مخاطب نداشته است، وزن این اثر وزنی مطنطن و بیشتر مناسب تصنیف موسیقی‌ست، البته این نقطه ضعف محسوب نمی‌شود، ردیف شعر بسیار بلند و خام است، جابجایی ارکانی که در جمله ردیف وجود دارد نشان دهنده این است که شما هنوز به تسلط کامل در خصوص انتخاب ردیف نرسیده‌اید، شعر هم که قافیه ندارد، نه یک ایراد قافیه، بلکه به صورت کلی اصلا قافیه ندارد، این یعنی شما هنوز جایگاه قافیه را نمی‌شناسید، اینکه شما با این علاقه و صد البته ممارست در نزدیکی یک سالگی شاعری هنوز قافیه را درست نمی‌شناسید نکته نگران کننده‌ای‌ست، توصیه بعدی من این است که قافیه و ردیف را به صورت آموزشی دنبال کنید، برای یک شاعر که می‌خواهد شعر موزون بنویسید این شناخت‌ها در ابتدای راه از نان شب هم واجب‌تر است. در اثر شما مفاهیم هم به شدت تکراری و ضعیف است، یعنی بیشتر این اثر آیینه‌ای تار از آثاری‌ست که در باور شفاهی ما از شعر موجود است، با این حال حتی اگر این اثر بهترین مفاهیم و خلاقانه‌ترین مضمون‌ها را هم با خود داشت به دلیل ضعف در اصول اولیه به موفقیتی نزد مخاطب نمی‌رسید.

دیدید که پرتکرار ترین کلمه در این یادداشت "تسلط" بود، شما به مسلط شدن نیاز دارید، بر اصول اولیه و بعدی شعر، برای پیدا کردن این تسلط چند کتاب آموزشی به شما معرفی می‌کنم، امیدوارم فرصت کنید و بخوانید، در کنار مطالعه مباحث آموزشی خواندن و نوشتن شعر را هم به شما توصیه می‌کنم.

1- روزنه / محمد کاظم کاظمی/ نشر سپیده باوران
2- تار و پود / دو جلدی/ سید مهدی موسوی/ نشر کتابستان معرفت
3- بیست تمرین برای یادگیری وزن شعر/ اسماعیل امینی / نشر ایهام
4- جلسه شعر/ اسماعیل امینی/ نشر شهرستان ادب
5- آشنایی با نقد ادبی/ عبدالحسین زرین کوب/ نشر سخن
6- تاریخ تحلیلی شعر نو/ شمس لنگرودی/ نشر نگاه

امیدوارم به زودی از شما شعرهای بهتری بخوانم

منتقد : امیرعلی سلیمانی

شاعر، منتقد و ترانه‌سرا/ متولد 14 آذر 1370/ دانشجوی دکتری زبان شناسی/ متولد صحنه/ مدیر مسئول نشر نزدیک‌تر



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.