بدون ساز نواختن




عنوان مجموعه اشعار : شک...
شاعر : زهره داودی


عنوان شعر اول : یک لحظه شک نکردم
گفتند داغ عشقت تاب و توان بگیرد
من سوختم در آتش ، یک لحظه شک نکردم

گفتند راه این نیست برگرد از همین راه
تن خسته بودم اما ، یک لحظه شک نکردم

مقصد تو بوده ای و صد راه در برابر
بر باور دل خود ، یک لحظه شک نکردم

لغزیده ام در این راه یکبار نه! هزاران
اما به آن نگاهت ، یک لحظه شک نکردم

پاییز بود و انگار یلدای غربتم بود
حتی در آن شب درد ، یک لحظه شک نکردم

این جان من و این تو یکبار امتحان کن
بین وقت مرگ حتی ، یک لحظه شک نکردم

در درس عشق خواندم تنها پناه مایی
زان پس به ذات عشقت ،یک لحظه شک نکردم

عنوان شعر دوم : کج بنشین،راست بگو
هی خنده کنی به عشق من ، بر دردم
در فکر جدایی منی از مردم

هی خنده کنان زخم زبان میزنی ام
در مورد من قصه بسازی هردم

در پشت سرم غیبت و صد حرف دروغ
در وقت جواب گویی شوخی کردم

یک بار شده کج بنشین راست بگو
من با تو کجا بد شدم و بد کردم؟؟؟

عنوان شعر سوم : یا علی گفتیم و عشقی پا گرفت
یا علی گفتیم و عشقی پا گرفت
من و تو پایان و کار ما گرفت

چشمه ی اشک من و چشمان تو
آنقدر جوشید تا دریا گرفت

داده ای پیغام میخواهی مرا
نام ما روی زبان ها جا گرفت

آنقدر عاشق شدی عاشق شدم
عشق هم از عشق ما معنا گرفت

سفره ای چیدند در شادی ما
النکاح السنت آقا گرفت

آینه ،شاخه نبات و شمعدان
در دل اردیبهشت باران گرفت

آسمان بختمان تاریک بود
ماهتاب آمد ستاره پا گرفت

گفته بودند عاشقی جرم است ! جرم
آن زمان در هر زبان حاشا گرفت

ما ولی ماندیم پای حرفمان
یا علی گفتیم و عشقی پا گرفت
نقد این شعر از : پانته آ صفائی
حتی اگر بپذیریم که شعر در ساحتی پیش از کلام اتفاق می افتد و سپس به جامۀ واژه ها در می آید، باز هم نمی توانیم شعر را بدون زبان و موسیقی کلام تصور کنیم. پس برای آفرینش شعری سالم، باید به سلامت زبان و کاربرد صحیح موسیقی، توجه ویژه داشت. برای شاعر –ومخصوصاً شاعری که در قالبهای سنتی شعر می نویسد- علم عروض یکی از مهمترین ابزارهاست. شاعری که بدون ابزار به سراغ نوشتن می رود مثل نوازنده ای است که بدون ساز به سراغ موسیقی می رود.
سه اثری که خانم داوودی برای ما فرستاده اند، نشان می دهد که توجه خاصی به قالب غزل دارند؛ و از آنجا که بیش از پنج سال است دست به قلم دارند، لازم است که بصورت جدی به دنبال آموختن اصول وزن و قافیه در شعر باشند.
اثر اول، با این که ایراد وزنی ندارد، مشکل قافیه دارد. گویا استفاده از ردیف طولانی و موسیقی حاصل از آن، شاعر را فریب داده و باعث شده از قافیه غافل شود. با این حال زبان این شعر از زبان دو اثر بعدی، سالمتر و رساناتر است.
دو اثر دیگر – با صرف نظر از یکی دو مورد ایراد قابل اصلاح- مشکلی در وزن و قافیه ندارند، اما ورزیده نبودن شاعر در استفاده از همین وزن و قافیه باعث شده است که سلامت زبان و رسانایی آن فدای قالب اثر شود.
اولین مواجهۀ هر مخاطبی با اثر، مواجهه با فرم و قالب است. اگر ایرادات فرم و قالب یا ایرادات زبانی زیاد باشد، راه ورود به ساحت اثر و پرداختن به معنا و محتوای آن برای همیشه بسته می ماند.
امیدوارم که خانم داوودی با مطالعۀ بیشتر و کسب مهارت بتوانند به خلق آثاری موفق تر نائل شوند.

منتقد : پانته آ صفائی

متولد 1359 بروجن. دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه کاشان و دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان



دیدگاه ها - ۲
زهره داودی » 17 روز پیش
از نقد شما بسیار سپاسگذارم. اگر لطف کنید و کتابی در این زمینه برای برطرف کردن مشکلم معرفی کنید دنیا دنیا ممنونتون میشم.
پانته آ صفائی » 11 روز پیش
منتقد شعر
کتاب عروض پیش دانشگاهی ادبیات کتاب مناسبی است کتاب عروض آسان و کتابهای روزنه به قلم آقای محمدکاظم کاظمی هم میتوانند به شما کمک کنند

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.