کوتاه اما آه




عنوان مجموعه اشعار : تازه طراویده ها
شاعر : فاضله هاشمی


عنوان شعر اول : قاف
قلّه ی قاف
قیف نداشت
خورشید نبود
بستنی هایمان آب شد
همان جا نشسته بودم
قالی گل نداشت
فاضله هاشمی غزل

عنوان شعر دوم : برف گیر
پزشک قانونی اعلام کرد
پاییز
در تشنّج انارهای برف گیر
دست نداشته است
فاضله هاشمی غزل

عنوان شعر سوم : اجاره نامه
واژه ها مستاجرند
شعر ها موجرند
شادی
اجاره نامه ای امضا نکرده است
فاضله هاشمی غزل
نقد این شعر از : علی رضا فرهومند
سرکار خانم فاضله هاشمی، سلام.
آثار ارسالی شما ذیل عنوان "قاف" ، "برف گیر" و "اجاره نامه"پیش رویم است. چند اثر ارسالی پیشین تان را خواندم و نظرات دوستان دانشورم را نیز در موردشان مطالعه کردم.
چندین و چند نکته که حاصل سالها تجربه و مطالعه هستند؛ در نقدهای آثار پیشین با شما در میان نهاده شده اند. گونه های مختلف کوتاه نویسی منثور مانند هایکو، سه گانی و ... ، همین طور گونه های موزون چون رباعی و دوبیتی و مفردات و ... به تفصیل شرح داده شده اند. سهل و ممتنع نویسی با سهل انگاری های روزمره چه تفاوت هایی دارد را خوانده اید. از اهمیت تازه و بکر بودن موضوع و محتوا و تصاویر در این گونه‌ی ‌ادبی آگاه شده اید.
سر آخر، نکته‌ی مهم توصیه شده یعنی خواندن و خواندن و دقیق و عمیق شدن در آثار فراوان پیش روی شما از هم استانی های خودتان گرفته چون جناب اوجی و جناب نوذری تا هایکو های ژاپنی و دیگران بسیار، تنها نکته‌ی‌ مهمی است که پیش از نگاشتن های متعدد و تجربه کردن های فراوان، بر اجرای کوتاه نویسی و ایده پردازی ها موثر خواهد بود.
من هم با توجه به فراوانی توصیه هایی که به اختصار و در مجموع به آن ها اشاره کرده ام؛ پیشنهاد جدیدی برای شما نخواهم داشت جز مطالعه ی مجدانه‌ی نظرات دوستان دانشورم که ذیل آثار متعدد ارسالی شما درج شده، که البته به کار بستن آن ها به طور یقین باعث حرکتی جدید و رو به شعر در آثارتان خواهد شد.
اثر نخست با عنوان قاف :
قلّه‌ی قاف
قیف نداشت
خورشید نبود
بستنی هایمان آب شد
همان جا نشسته بودم
قالی گل نداشت
جز واج آرایی ق و جناس قاف و قیف هیچ چیزی ندارد انگار فقط یک بازی راه بیاندازی و آنقدر بی تفاوت که کار به جایی برسد یک جا بگویی بستنی هایمان و سطر بعد نشسته بودم را بی تناسب با آن بنویسی. ادبی نویسی به شعر، منجر نخواهد شد و این نکته هم از توصیه های نقدهای گذشته به شما بوده که گویا فراموش شده است.
اثر دوم با عنوان برف گیر :
پزشک قانونی اعلام کرد
پاییز
در تشنّج انارهای برف گیر
دست نداشته است
رفتار زبان در این اثر متفاوت است و تغییر در هم نشینی ها -جادوی مجاورت- کلام منثور خبری عادی را آشنایی زدایی کرده و به سمت شعریت سوق داده است ولی هنوز خبری از اتفاق لازم برای در گیر کردن ذهن مخاطب حرفه ای با اثر رخ نداده است و هیچ تلاشی برای ماندگاری اثر نشده است.
اثر سوم با عنوان اجاره نامه:
واژه ها مستاجرند
شعر ها موجرند
شادی
اجاره نامه ای امضا نکرده است.
در نهایت کاریکلماتوری است که خیلی هم البته در مقایسه با کارهای آقای پرویز شاپور ذوقی بر نمی انگیزد.
در ادامه یک هایکو به یادگاری برای تان ذکر کنم :
"سربازها"
ایستاده اند
چون برگ ها بر درخت
در پاییز
نکته‌ی نخست این که عنوان با خود متن در گیر می شود و هر چند با ارجاع بیرونی تعبیر می شود اما تازگی و خلق تصویری که در سطح به آن اشاره ای نشده باعث جذابیت اثر می شود. بسیار موجز است اما تصویری می سازد با عمقی زیاد و در طی زمان حرکت می کند و همین پویایی رمز مانایی اش خواهد بود.
امیدوارم در آینده بیشتراز شما بخوانم و سر خوش از تاثیر کلام دوستان در دل تولیدات ادبی تان باشم.

منتقد : علی رضا فرهومند

دارای مدرک مهندسی عمران و کارشناس ارشد ژیوتکنیک شاعر، منتقد ادبی و مترجم مسیول صفحات ادبی پیام زنجان و مهر زنجان اواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد چاپ شعر، نقد و ترجمه های مختلف در نشریات و سایت های ادبی کشوری و استانی رییس انجمن ادبی اشراق از سال 93 تا 95 داور چند جشنواره استانی



دیدگاه ها - ۰

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.