برای قدم اول خوب است




عنوان مجموعه اشعار : مجموعه ای ندارم
شاعر : امیر محمد محبوبی


عنوان شعر اول : فصل خزان نیست
سرد است ولی فصل خزان نیست
تنهایی و غربت همگی کار خزان نیست

غم های جهان یکسره بر دوش دوانم
دردا و دریغا که دگر تاب و توان نیست

هر تیر زبانت به جگر خورد و نکشتم
پاداش همان تیر خطا هردو نشان نیست

دیدار تو در دیده من اشک و سراب است
افسوس که این ابر بهاران گذران نیست

کوره دل من بود و غمت هیزم و آتش
گفتم به دلم صبر! که وقت فوران نیست

گفتم دو سه خطی بنویسم که بخوانی
محبوب تو امروز دگر خام و جوان نیست

عنوان شعر دوم : -
-

عنوان شعر سوم : -
-
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
درود بر دوست گرامی. به پایگاه نقد شعر خوش آمدید. با توجه به نوشته‌تان، می‌توانم بگویم که زمان مناسبی را برای نقد شدن آثارتان انتخاب کرده‌اید؛ که اگر دیرتر به سراغ بررسی آثار و رفع نواقص آن‌ها می‌رفتید، زمان را از دست می‌دادید و درجا می‌زدید. در زمان کوتاهی که مشغول نوشتن و تمرین کردن بوده‌اید، نکاتی را دربارۀ شعر و قواعد ابتدایی آن یاد گرفته‌اید که نیاز است آن‌ها را تکمیل کنید و با اطلاعات جدیدی که از مطالعه و نقدها به دست می‌آورید، گام‌های مثبت بیشتری برای بهتر نوشتن بردارید. حتماً می‌دانید که یکی از مقدمات شعر موزون «وزن» است؛ وزنی که سعی کرده‌اید آن را رعایت کنید. تا حدودی هم موفق شده‌اید اما وزن نوشته‌تان خالی از اشکال هم نیست. نمی‌دانم که وزن‌ها را می‌شناسید و با تقطیع وزن آشنایی دارید یا خیر؛ اما می‌گویم که وزن این نوشته «مفعولُ مفاعیلُ مفاعیلُ فعولن» است. وزنی که به جز مصرع اول، در تمامی مصرع‌ها رعایت شده است! اما وزن مصرع اول چیست؟ «مفعول مفاعیل فعولن» می‌بینید که یک رکن کمتر دارد. [به هر کدام از کلمه‌های وزن (مثل مفاعیل) رکن می‌گویند.] برای مثال اگر «فصل خزان» را دوبار می‌آوردید و مصرع اول به شکل «سرد است ولی فصل خزان فصل خزان نیست» بود، وزن آن درست می‌شد. از این مشکل وزنی شاید بتوان حدس زد که وزن شعر را به صورت سماعی یاد گرفته‌اید یا شاید موقع تقطیع و بررسی وزن، کم‌توجهی کرده‌اید که یک رکن از دست رفته است. پس نیاز است که روی وزن شعر بیشتر کار کنید و دربارۀ مباحث تئوری وزن مطالعۀ بیشتری داشته باشید. هر وزن ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی دارد که شناخت و استفادۀ به‌موقع از آن‌ها می‌تواند کیفیت نوشته‌هایتان را بالا ببرد.
مشخص است که دربارۀ قالب و قافیه هم اطلاعات خوبی دارید؛ شناخت قالب‌ها و تسلط بر قافیه و قواعد آن، از نکات ابتدایی و کلیدی نوشتن شعر است. قالب نوشتۀ شما می‌توانست غزل باشد. در قالب غزل مصرع اول و مصرع‌های زوج قافیه دارند؛ در شعر شما هم این نکته رعایت شده است اما قافیۀ مصرع اول و دوم (خزان) عیناً تکرار شده است که درست نیست؛ درواقع یکی از آن دو «خزان» باید واژۀ دیگری باشد. سعی کنید دربارۀ قافیه هم مطالعۀ بیشتری داشته باشید چون علاوه بر چیزهایی که گفتم، قافیه‌ها قواعد دیگری هم دارند که دانستن آن‌ها در نوشتن شعرهای بعدی به کارتان می‌آید.
علاوه بر مطالعۀ تئوری شعر، حتماً شعرهای زیادی بخوانید. سعی کنید شعرهای خوب شاعران امروز را هم بیشتر بخوانید. شعر خواندن، خصوصاً خواندن اشعار امروزی فواید بسیاری دارد. اول اینکه شعر خواندن باعث می‌شود وزن‌های مختلف در ذهن شما بیشتر و بهتر ثبت شوند و موقع نوشتن کارتان ساده‌تر خواهد بود. دوم اینکه با شیوۀ مضمون‌پردازی شاعران و نحوۀ استفاده از آرایه‌های ادبی بیشتر و بهتر آشنا می‌شوید. می‌توانید مثل منتقد عمل کنید و اجزاء مختلف آثار دیگران را برای خودتان بررسی کنید. سوم اینکه با خواندن اشعار امروزی، با زاویۀ دید، نوع نگاه و مضمون‌های جدید شاعران آشنا می‌شوید و موقع نوشتن سعی می‌کنید آن‌ها را تکرار نکنید و مضمون‌سازی خودتان را داشته باشید و از زاویۀ دید منحصر‌به‌فرد خودتان به موضوع نگاه کنید. این کار باعث می‌شود نوشتۀ شما بدیع‌تر باشد. چهارم اینکه، مطالعۀ اشعار معاصر باعث می‌شود ذهن شما به زبان و شیوۀ جمله‌بندی امروز بیشتر عادت کند. شعر امروز جمله‌بندی ساده‌تری دارد و از واژه‌های امروزی بیشتری بهره می‌برد؛ با مخاطب راحت‌تر است و بیان رساتر و صمیمانه‌ای دارد. برای جمله‌بندی بهتر سعی کنید ارکان جمله را سر جای خودشان بیاورید و از واژه‌های امروزی‌تری استفاده کنید. در زمینۀ مضمون‌پردازی هم به این نکته دقت کنید که علاوه بر خلق مضمون بدیع و داشتن زاویۀ نگاهی متفاوت، ارائۀ جذاب و مخاطب‌پسند هم در قدرت اثر نقش مهمی دارد. برای مثال می‌توان به رستوران‌ها و غذاهایشان اشاره کرد؛ درست است که مواد اولیه مرغوب و سالم در کیفیت غذا تأثیر دارند اما نوع ترکیب مواد اولیه، خوش‌طعم بودن غذاها و حتی ظاهر غذا و شیوۀ چیدمان آن‌ها هم برای مخاطب مهم است و مشتری بیشتری جذب می‌کند.
نوشته‌ای که این بار برای نقد فرستادید، به عنوان اولین نوشته، خوب است اما منتظریم که در نوشته‌های بعدی، تأثیر مطالعه‌ها و تلاش‌هایتان را به‌وضوح ببینیم. امیدواریم که هرچه سریع‌تر به مباحث مقدماتی و اولیه شعر مسلط شوید تا زودتر از آن‌ها گذر کنیم و بیشتر دربارۀ سایر مباحث فنی، مضمون و درون‌مایۀ شعر صحبت کنیم. موفق باشید.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۱
امیر محمد محبوبی » 11 روز پیش
ممنون از شما استاد گرامی

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.