مهار شور شاعرانه




عنوان مجموعه اشعار : منتشر نشده
شاعر : محمد مجاهد


عنوان شعر اول : جان
زیباتر از نقش و نگار قالیِ کاشان تویی
امنیت و آرامشِ دل در دلِ توفان تویی
از نور مهتابِ تو هر شب آسمانم روشن است
روشن‌تر از خورشید و ماه و اخترِ تابان تویی
من در هوای بی‌تو غمگینم چو ماهی تشنه لب
جانِ دوباره در تن این ماهیِ بی جان توئی
مثل گل نیلوفری در برکه ی خشکِ دلم
تنها دلیلِ بارشِ بارانِ تابستان تویی
در این گلستان غنچه و گلها فراوان است اما
آن گل که بلبل دل به جانش بسته تا پایان تویی

عنوان شعر دوم : .
.

عنوان شعر سوم : .
.
نقد این شعر از : جواد نوری
با سلام خدمت دوست عزیز و شاعر گرامی جناب آقای مجاهد عزیز

غزل کوتاه شما بر وزن عروضی رجز مثمن سالم یعنی مستفعلن مستفعلن مستفعلن مستفعلن سروده شده است، که در درون خود نوعی آهنگ و ریتم حماسی و تقریبا شاد دارد، اولین نکته که می باید شاعر بدان توجه کند انتخاب وزن مناسب با درونمایه شعر خود است، پرواضح است نمی توان با وزن مثلا حماسی شعری که متضمن اندوه و حسرت و غم است یا برعکس شعری با وزن آرام و اندوهگین شعری شاد و سرخوشانه سرود، یعنی عملا این دو باهم تناسب ندارند، نخستین مرحله هوشمندی شاعر در همین نکته نهفته است که تناسب میان مضمون و وزن و آهنگ موجود را بشناسد، بعبارتی این هم نوعی زیبایی شناسی ست، می توان با اندکی غور و تامل درمیان انبوه سروده های شعر فارسی به لحاظ آماری کاربرد بعضی اوزان عروضی را دریافت، بعضی آهنگ‌ها و وزن ها ذاتا روحنواز و دلنشین اند، بعضی طنطنه حماسی دارند، بعضی شادند و بعضی اندوهبار، گاه در هنگام غلبه شور شاعرانه و اشتیاق شاعری شاعر چندان توجهی به این موضوع نمی کند و سریعا درپی ثبت جوشش امواج درونی خویش است، طغیان روح و‌ روان شاعر و‌ خیزاب های بلند فکر او چندان تقیدی به این الزام‌ها ندارد، نمونه کامل این رفتار مولاناست، آن بحر مواج و طوفانی ادب و عرفان ایرانی در زمان غلبه وجد و حال تنها چیزی که بدان توجه ندارد همین انتخاب آگاهانه وزن است،جوشش معارف و تخیلات و افکار شاعرانه مجالش نمی دهد، و چنان شاعری با چنان عمق و عقبه ای و آنچنان درجه ی والایی حق دارد، اما برای افرادی که بتونی در اوایل مسیر شاعری واقع شده اند، قدم برداشتن دراین مسیر اگر با تامل و آگاهی بیشتری باشد به نفع خود اوست، بااین حساب شما می باید توجه بیشتری نسبت به این موضوع معطوف بدارید،

دوبیتی اول غزل شما دربردارند مختصری از همان شور شاعرانه است،و آهنگ شعر با محتوا هماهنگ است، تصویر و‌تشبیه ها زنده اند و حرکت دارند، شور و نشاط دارند، اما از بیت سوم مضمون رو به فراق و دوری معشوق می نهد ، چنین است که آن غم بی اویی یعنی چنانکه گفته آید من در هوای بی تو غمگینم و آن حسرت و‌سوزناکی حاصل از دوری معشوق که شاعر را به ماهی تشنه لب تشبیه کرده هماهنگی بااین ریتم و آهنگ ندارد،‌پس به پیشنهاد بنده بهتر که آن شور شاعرانه با تامل و دقت بیشتر همراه گردد تا نتایج بهتری برای شاعر رقم بزند

مصرع اول بیت آخر شما دچار اشکال وزنی ست، با همان وزنی و‌بحری که در سطور بالا گفتم بسنجیم چیزی اضافه دارد، اما از وزن خارج است،شعر در آن مقطع دچار سکته می شود، مثلا بجای اما، ما باید باشد، بااین حساب باید بازنویسی شود

درمورد محتوای شعر هم فعلا چیزی نمی توانم گفت، الا اینکه بهر روی شما مشکل چندانی نداشته اید و خوب از عهده همین وزن دشوار و معنی برآمده اید، اما نکته مهم کمرنگ بودن خیال و عاطفه شاعرانه در این سروده است، این شعر چنانکه باید توان اقناع و همراه کردن خواننده را ندارد، لااقل در سطوح بالا ندارد، تقویت این مورد جز با غور و‌ تعمق در آثار جاودان بزرگان ادب و هنر شعر حاصل نمی شود، و‌اگر شما تعهدی نسبت به خود و آینده هنری خود داشته باشید حتما بنیه های فکری وهنری و عاطفی خود را تقویت خواهید کرد و شعرهای آبدارتر و اثرگذارتری خواهید سرود، و‌حتما این حضور تازه نفس شما و آثار شما نوید بخش ظهور شاعری توانمند ارجمند در استان زیبای کهکیلویه و بویر احمد خواهد بود، به امید آن روز
با آرزوی موفقیت برای شما

منتقد : جواد نوری

جواد نوری. متولد 1356 شهرستان بهار. متاهل. دارای دوفرزند. کارشناس ارشد ادبیات کارشناس واحد شعر و ادبیات حوزه هنری همدان به مدت ده سال. رئیس انجمن ادبی بهار به مدت هفت سال. رییس انجمن حافظ شناسی مدت دوسال. عضو هیئت مدیره خانه شعروادب استان همدان. سردبیر ...



دیدگاه ها - ۱
محمد مجاهد » جمعه 30 مهر 1400
ممنونم از شما جناب نوری عزیز و تشکر میکنم از شما بخاطر وقتی که برای این شعر گذاشتین و نکاتی که اشاره کردید براتو آرزوی موفقیت و سلامتی دارم

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.