بیا با هم راحت صحبت کنیم



عنوان مجموعه اشعار : شعر
عنوان شعر اول : ای یار

《ای یار》


کجایی تو یارم ، بمیرم برایت
چسان بی تو شب را کنم من بدایت
خدایا تو من را کمک کن بدین راز
که تنها شدم در زمین بی نهایت

عنوان شعر دوم : بیگانه
(بیگانه)

خواهم که رَوَم تا در میخانه بمیرم من
در کُنجِ دلی تاریک ، مَستانه بمیرم من
احوالِ شَرف بر من خوش نیست دَرین زندان
یا رَب چه کنم باید بیگانه بمیرم من



عنوان شعر سوم : تو را مستانه میخواهم

《تو را مستانه می خواهم》

دلم آتش مَزن ای یارِ بی پَروایِ حیرانم
تو هستی همدمم ، ای عشقِ بی شیدایِ حیرانم
تو را مستانه می خواهم ، دلم آذر مکن ،ای یار
کجایی جانِ من ، ای مستِ بی صَهبایِ حیرانم
نقد این شعر از : روح‌الله احمدی
سلام دوست جوانم. چقدر خوب است که از جوانی نوشتن را شروع کرده‌ای و از همین ابتدای کار، خودت را برای نقد شدن آماده کرده‌ای. با نقد شدن می‌توانی مشکلات ریز و درشت نوشته‌هایت را پیدا کنی اما همیشه یادت باشد، بعد از اینکه منتقد راه را به شما نشان داد، این خودت هستی که باید در این مسیر قدم بگذاری و برای رسیدن به مقصد تلاش کنی. من و دوستانم در پایگاه نقد شعر تا جایی که بتوانیم به شما کمک می‌کنیم اما بیشتر از همۀ ما، خودت باید به خودت کمک کنی تا کیفیت نوشته‌هایت بالاتر برود. یکی از بهترین روش‌های کمک کردن، مطالعه است. هم دربارۀ شعر و عناصر شاعری مطالعه کن، هم اشعار دیگران را زیاد بخوان. درواقع هم باید به شیوۀ تئوری با شعر آشنا شوی، هم به شیوۀ عملی. مشخص است که اطلاعاتی دربارۀ وزن و قافیه داری و سعی می‌کنی آن‌ها را رعایت کنی. البته که در این دو زمینه باید بیشتر مطالعه کنی و اطلاعاتت را تکمیل کنی. دربارۀ قالب شعر هم بیشتر مطالعه کن. وقتی می‌گوییم فلان شعر، غزل، قصیده، مثنوی، رباعی یا دوبیتی است، درواقع داریم به قالب آن اشاره می‌کنیم. هر قالب شعری قواعد خاص خودش را دارد که موقع نوشتن باید آن‌ها را در نظر داشته باشی. مثلاً دو بیت شعر می‌تواند رباعی یا دوبیتی باشد، به‌شرطی که طبق قواعد آن‌ها رفتار کرده باشد. هم رباعی و هم دوبیتی، وزن مخصوص خودشان را دارند. وقتی دو بیت شعر داشته باشیم که نه رباعی باشد و نه دوبیتی، دو بیت شعر است که قالب ندارد؛ مثلاً می‌تواند ادامه پیدا کند و به پنج شش بیت برسد تا غزل شود؛ البته اگر باقی شرایط غزل را داشته باشد. اگر حرف شاعر یا مضمون شعر در دو بیت جا می‌گیرد، بهتر است آن دو بیت هم قالبی داشته باشد. پس خوب است که دربارۀ قالب‌های شعری هم مطالعه کنی و اطلاعات کافی را به دست بیاوری.
مهم‌ترین نکتۀ نوشته‌های شما «زبان» است. از شاعری که امروز می‌نویسد و اتفاقاً شاعر جوانی هم هست، انتظار می‌رود که به زبان امروز بنویسد. «چسان» و «بدین» و «صهبا» واژه‌هایی نیستند که در زبان امروز استفاده شود. به همین یادداشت من نگاه کن! می‌بینی که با زبان و کلمات امروز نوشته شده است. اگر من هم راحت صحبت نمی‌کردم و حرف‌هایم را با زبان چند قرن پیش برای شما می‌نوشتم، احتمالاً در رساندن منظورم به مشکل می‌خوردم و بخشی از حرف‌هایم را متوجه نمی‌شدی. «خواهم که روم» یا «دلم آذر مکن» جمله‌هایی نیستند که امروز به‌کار بیایند. علاوه بر واژه‌ها یا جمله‌بندی‌ها که باید امروزی باشند، نیاز است که از تعابیر و مضمون‌های به‌روز هم استفاده کنی. این دو بیت را از جلیل صفربیگی بخوانیم:
زیباییِ تو خوابِ مرا ریخت به هم
آرامشِ مردابِ مرا ریخت به هم
زیباتر از آنی که تحمل بکنم
زیبایی‌ات اعصابِ مرا ریخت به هم
قالب این دو بیت رباعی است. حتماً متوجه شدی که ساده و امروزی نوشته شده است و با شوخ‌طبعی مصرع آخرش، تعبیری کاملاً به‌روز دارد. پس سعی کن جمله‌بندی‌های نوشته‌ات ساده و نزدیک به مکالمه‌های روزانه‌مان باشد؛ البته با این توضیح که وقتی شعر را به زبان معیار می‌نویسی، نباید از کلمات محاوره در آن استفاده کنی. اصغر معاذی هم یک بیت «بی‌اعصابی» دارد؛ البته این بیت شوخ‌طبعی ندارد و بیت اول غزلی عاشقانه و غمگین است. با هم آن را بخوانیم:
باران که می‌گیرد به هم می‌ریزد اعصابم
تقصیر باران نیست... می‌گویند: بی‌تابم...!
دیدی چقدر صمیمی و دلنشین نوشته شده است؟ خوانندۀ شعر امروز، دنبال این صمیمیت است و همین سادگی و صمیمیت است که مخاطب را جذب می‌کند. امیدوارم با توضیحاتی که دادم و مثال‌هایی که زدم، متوجه اهمیت «زبان» شده باشی و سعی کنی زبان نوشته‌هایت را به‌روز کنی. برای اینکه این زبان در ذهنت بیشتر و بهتر بنشیند، سراغ شعرهای خوب امروزی برو و هر وقت خواستی شعر بخوانی، از اشعار معاصر بخوان تا با فضای شعر امروز بیشتر آشنا شوی. زمان بیشتری به مطالعه اختصاص بده و برای نوشتن عجله نکن؛ گرچه ما منتظر نوشته‌های جدیدت هستیم. موفق باشی.

منتقد : روح‌الله احمدی

روح‌الله احمدی که گاهی به اسم «بلبل» طنز می‌نویسد. متولد ۱۳۶۸ تهران شاعر، نویسنده، طنزپرداز و مجری نوازنده و مدرس هارمونیکا (سازدهنی) کوهنورد و طبیعت‌گرد - نویسنده و طنزپرداز مطبوعات و نشریات مختلف از جمله: رشد جوان و نوجوان، ماهنامه سپیده ...



دیدگاه ها - ۱
علی شهامی » پنجشنبه 22 مهر 1400
سلام مچکرم از نقد شما

برای ارسال نظر وارد پایگاه شوید.