آرش شفاعی



زندگی نامه
شاعر، منتقد و روزنامه نگار. متولد 1354 در مشهد، دانشجوی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و دبیر سرویس فرهنگ و هنر روزنامه قدس.

کتاب ها
تهران شبیه هر شب دیگر سیاه بود، جمعه خیابان ولیعصر، در حد مرگ، پنکه قدیمی، ترافیک فرشته



نقد ها
توجه به ایرادات جزئی
از سالیدن تا سگالیدن
بی دقتی‌های زبانی
اصلاحات محافظه کارانه
به گوشی رعشه افتاده است،می‌لرزند دستانم
غزل هم ساده است، هم سخت
مالیات دولت غم
دستۀ قوهای مشکی
زبان، زبان، زبان
به پایان بندی جدید فکر کنید
زبان قرن ششمی
معجزۀ موسیقی
صدای لرزش موتور به گوش می‌رسد
شعر یکبار مصرف
سه امتیاز مثبت، یک امتیاز منفی
شعر آن است که خود ببوید نه آنکه شاعر بگوید
عدم تعادل در زیبایی شناسی
شاعر به مثابه یک خاتم کار ریزبین
نکتۀ اصلی، زبان است
لطفاً گاهی هم شکست بخورید
حرکت رو به جلو در رباعی
رابطه قندیل و قبر آن مرحوم
اهمیت پایان بندی در قطعه سرایی
از کاری کار بکش
شمع‌ها را خاموش کنیم
مردم شعر می‌خوانند تا لذت ببرند
دلخسته و رنجور و خدایی
تخیل خود را به کار بیندازید
ضعف و قوت در زبان شعر
تلوتلو گشتن یا تلوتلو خوردن؟
بازی با زبان در پوشش محاوره سرایی
تکرار کافی است
باید برای شعر وقت گذاشت
وقتی اصل به حاشیه می رود
حضور همزمان حشو و ایجاز
توجه به سلامت زبان
کلمات تنها دارایی شاعرند
فاصله ذهن و قلم
به‌سوی هیچ‌جا و هیچ‌چیز و هیچ‌کس راندن
قافیه زنگ مطلب است
ضعف در زبان
صفت‌های خنثی شعر را پایین می‌کشد
ضعف در زبان را جدی بگیرید
مطالعه، تمرین، مطالعه
آموختن وزن گام اول
چند نکته درباره چند رباعی
جای تخیل خالی است
از مقایسه شعرمان با شعرهای دیگر جلوگیری کنیم
تفاوت سطح میان سه شعر
به شیوۀ ارائۀ تصویر هم باید فکر کرد
دوفضایی در شعر
چو گل گر خرده‌ای داری...
وزن را بیشتر تمرین کنید
روایتی که از دست رفته است
درباره سه رباعی
ابهام‌هایی که هنوز هست
حیرت به جای لذت
مطالعه در کنار علاقه
مثل سرعت گیر می‌ماند
اجرا کردن «تکرار»
2 نکته دربارۀ 3 شعر
قافیه ها ایراد دارند
توجه به تخیل
تکلیف خودتان را روشن کنید
دنباله روی از قالب
یک پیشنهاد
اقتصاد کلمات
یک جای خالی را پر کنید
بیرون آمدن از محدودیت، خودش یک هنر بزرگ است
کاهش سطح توقع مخاطب
در ابتدا وزن را بیاموزید
سالی که غرور گدایی کرد
اهمیت ایجاد هارمونی در اثر هنری
توضیح دادن در شعر ممنوع است!
قواعد قافیه و وزن را بیاموزید
فقط توصیف کافی نیست
قواعد قافیه را بیاموزید
در مذمت گاو بدعهدی معشوقه
دایرۀ واژگان خود را وسیع تر کنید
وزن، وزن، وزن
یکنواختی را به هم بزنید
دردسرهای بدون دردسر شعر گفتن
گسست زبان و عاطفه
فعلاً خوب بخوانید
باز هم بخوانید و کمتر بنویسید
دادو ستد تصویر و روایت
خیال فدای زبان شده است
قواعد وزن و قافیه را مطالعه کنید
تضاد موسیقی و زبان
جیرجیرکی با پاهای ارغوانی
چرا شعر محاوره؟
مجوز خروج به مخاطب
پخته خواری تا کی؟
انرژی زیاد برای حرفهای معمولی
شاعر، باید رندی هم بلد باشد
زندگی نقشۀ یک زندان است
استفاده نوآورانه از ظرفیت فعل
خودانتقادی در شعر را بیاموزید
کم دقتی در زبان
«صور خیال» را بخوانید
ریلها به هم نمی‌رسند
اهمیت کشف به جای تقلید
زمین زدن وزنۀ اول
غروب تلخ بهمن
یهودای نگاه
زبانی که هنوز پخته نیست
در مسیر رشد
در انتظار یک اتفاق تازه
شعر را ساده نگیرید
پایان بندی در شعر سپید
کلی گویی بس است
توزیع نوآوری
پاشنۀ آشیل
باید و نباید شعر سیاسی
آویزان از شاخۀ عشق
آسیب ردیف بلند
مطالعه کنید و بازهم مطالعه کنید
شباهت کار هنری و کار اقتصادی
باز هم مشکل رباعی
مقایسۀ دو غزل از یک شاعر
نگر! من بیست سالم شد
چوگان سعادت
پاگرفتن در یک غزل
تکنیک زدگی
مقایسۀ دو بیت از یک شاعر
دو لبۀ شعر
از کلیشه‌ها دل بکنید
رگبار تصویرهای ناقص
از آینه تا آیینه
یک ساختار بی پایان
در معایب قافیه
از دست رفتن مضمون
یک حسن و دو عیب
مراتب تأثیرپذیری
تولید بیت اول به دستور قالب
راضی شدن به بیست و پنج، پس از صد
قانع کردن مخاطب سخت است
اهمیت موسیقی در غزل
در تقلید توقف نکنید
شاعرانه ببینید، عالمانه بخوانید
بازهم بخوانید
روایت ناقص
رد شدن از آفتاب به دلیل همسایگی
ًحباب از آب درآمد
مصرف کلمه در شعر
رابطۀ شقایق و نیلوفر
تصویرسازی و تصویرنسازی
قافیه را بیاموزید
میانبر از تجربه‌های گذشته
شعر سرکشی کرده
شعر یا شعرنو؟
سرگردانی یا حیرت؟
دربارۀ پیچیدگی و سادگی
تنها بیت دوم
زبان، زبان، زبان
شناگری که از آب می‌ترسد
یک شعر نسبتاً جمع و جور
خوشحالم که اشعار شما را نقد همی کنم
شاعر مثل قاتل حرفه‌ای عمل می‌کند
شعر را سخت بگیرید، خیلی سخت!
اول؛ وزن
ابهام در تصویر
تجربه‌هایی که تجربه شده‌اند
دو راهبرد در کوتاه سرایی
باید توقعمان را از شعر بالا ببریم
شعر نباید یک بار مصرف باشد
شعرهایی که هنوز «نو» نیست
شعر کوتاه و فضاهای تازه کشف شده
شکست در شگفت انگیزی
ساده گیری خطرناک است
چرا درخت؟ چرا زمین؟
فربه شدن تخیل
متوقف در لایۀ اول
چرا باید امروزی شعر گفت؟
یوسف خوش جمال درباری!
قافیه برای شعر یا شعر برای قافیه
قاه قاه لب
برنامه مطالعاتی برای خود تنظیم کنید
شعر کوتاه اعتماد به نفس می‌خواهد
فکری به حال حشو کنید
مبحث شیرین وزن
گرگ به اندازۀ کافی
ایده های خوب، اجراهای بد
دو نگاه به یک شعر
ابهام یا بی معنایی؟
ابهام‎‌هایی که بی‌پاسخ می‌مانند
سرنوشت عبرت آموز شاعران سبک هندی
پشت دیوار فخامت
شعرهایی که حرف دارند
سلامت زبان فدای وزن شده است
نیمایی‌هایی که «شعرنو» نیست
وزن، وزن، وزن!
محال و مجال
خواب خرس بی‌غمی
تلخی های بی دلیل
تو من را خار کردی
گریۀ یک مرد نابینا
شعر را دوباره تقطیع کنید
تکنیک‌های تکراری را استفاده نکنید
بس کشته که پای اینترنت داری
توضیح نده!
حرف هایی دربارۀ رباعی
شاعری در مسیر
وقتی انسان سگ را گاز می گیرد
فوت کوزه گری کجاست؟
برای اقناع انرژی لازم است
به طرف عمق حرکت کنید
کشفی که به سرانجام نرسید
نمونۀ خوب غزل اجتماعی
اصل اول فراگیری وزن شعر
رباعی سرایی سخت است
عروض را باید بیاموزید
مهندسی کلمات
تزاحم تصویر
فاصلۀ ذهن و کاغذ
هندی سرایی بعد از نیما
دو غزل خوب، یک ترانۀ متوسط
طرحی که رها شد
دنیای بیرون را دریاب
ناگهان یک «گراز»
کلاه یا دستکش، مسأله این است
تخیل هرچه رهاتر، بهتر
ریسک هم لازم است
از مثنوی تا غزل
کلمه نه، ساختار!
سختی و سادگی شعر آیینی
محافظه کاری تا کجا؟!
دو چهره از یک شاعر
افراط در گیومه!
تجربه‌های جدید در قالب
خودتان طرح را خراب کرده اید
در همان آسمان بمان
ناکام و ناکامل
مسألۀ تریبون‌ها و شعر عاشقانه
حرکتی رو به جلو
تجربۀ زیسته را قدر بدانیم
مثل یک باغبان با خون دل
کمی تصویر لازم است
دربارۀ شعر روایی
شعر گفتن وسط خاص و عام
سکانس‌هایی خوب، تدوین نادرست
تخیل، تخیل، تخیل
نوآوری آری ولی به شرطی....
دوسبز آبی بلاتکلیف
بیان مستقیم، شعر نمی‌شود
در پیج و خم زبان
فرق ماه و زمین
تسلط بر چم و خم زبان
معشوقی که شناسنامه ندارد
ارتباط عمودی مختل شده است
مرعوب کردن مخاطب
سایۀ فرم بر سر مضمون
به تخیلتان سخت بگیرید
باید به شعر وقت بیشتری بدهیم
حتی درصط های مرا با خطا نوشت
حتی یک کلمه!
انرژی بیشتری بگذارید
بر تخیل و زبان مهار بزنیم
به اولین اتخاب شک کنید
سرعت سرودتان را کمتر کنید
کلمات را بی دلیل مصرف نکنیم
شعر کمی هم جنون می خواهد
مضمون مهم تر است یا زیبایی شعر؟
توقع از شعر را بالا ببرید
اتفاقاً باید سخت گرفت
ارزش کلمات را بدانیم
کلیشه شکستن کافی نیست
خورشید باش، ستاره نباش
دایرۀ انتخاب‌ها را گسترش دهید
غزل با زبان امروز
دشواری امروزی حرف زدن
آشفتگی در زبان
به قافیه فکر کنیم
ایراد در رسانندگی معنا
بیانیه به جای شعر
آسان گیری ممنوع!
در انتظار شگفت انگیزی
مثل آشپزی که حواسش هست
مثل یک دوندۀ المپیکی
اینهمه آسان گیری؟
در اهمیت پایان بندی
ابهامات در ده کلمه
چند گام جلوتر بیایید
سفری به قرن پنجم هجری
دربارۀ ترکیب سازی
جای «خیال» خالی است
در محدودۀ توصیف نمانید
پرداخت در شعر مهم است
دو شعر متفاوت از یک شاعر
فرمول‌ها را کنار بگذارید
شاعری کنید نه سخنوری
شعر خوب مانند یک پرواز موفق
شعر گفتن در نگاه اول ساده است
توجه به زبان، لطفاً
گریختن از تلۀ تکرار
فضاهای تازه را تجربه کن!
دردسر «تبرسازی»
چرا سه شنبه؟!
کافه و باران را بی خیال شوید!
شتاب زدگی در نوآوری
وسواس در زبان شعر
بازی با زبان لازمۀ کار شاعری است
تعریف ما از شعر چیست؟
باید بی رحمانه شعر را کوتاه کرد
رباعی های یک بیتی
چندفضایی در زبان
از چپ به راست ننویسید
تفاوت ایجاز و خلاصه گویی
فرارفتن از کلیشه‌ها
تفاوت شعر اجتماعی و نظم
عشق و تشبیه به انواع بلایای طبیعی
شاعری با شتاب زدگی ممکن نیست
چه گفتن یا چگونه گفتن؟
آسان گیری در شعر ممنوع!
من کباب شمایلت هستم
ریزه کاری ها را جدی بگیرید
زبان از وزن شکست خورده است
گریه اما بیشتر اتفاق می‌افتد
تفاوت دو شعر از یک شاعر
طرحی تازه برای موضوعی کلیشه‌ای
طاقتم بی طاق شده
شعر نیمایی را درست بفهمیم
چالش اول: قافیه!
کلیشه شکستن به تنهایی زیبایی آفرین نیست
در توصیف نمانید
حضور کوپرنیک در شعر فارسی
خط به خط از عشق گفتن
به سوی قصیدۀ امروزین
هارمونی زبانی از دست رفته است
هارمونی را فراموش نکنید
دست خودتان را رو نکنید
«دست» هایم را بشمار!
کار سخت شاعری
مخاطب منتظر مانده است
بذور کاکتوس ها
مجموعه ای از کلمات و اصطلاحات
سختی شاعری در «کشف کردن» است
دایرۀ واژگان را وسیع تر کنید
آه من حرام شده ام
اصول قافیه و وزن را بیاموزید و تمرین کنید
مثل سروی در آ ن وسط مانده
ذغال گرفتن از دایناسور
یک بار دیگر این شعر را بسرایید
این کار سخت، شدنی است
هم رنگ جماعت نشدن ساده نبود
غزل هایی خوب اما بی شناسنامه
سخن دوست خوش تر است
در اهمیت «ابهام» در شعر
خودتان را جای مخاطب بگذارید
محکوم به مجبور شدن
«تسبیح» به مثابه نخ تسبیح
سنگچینی از اجاقی خرد
مثل گفتن به جای غزل گفتن
تفاوت شعر سپید و متن ادبی
مطالعۀ شعر را پیگیرانه دنبال کنید
چرت مخاطب را پاره کن
آقای شاعر! به خودت بیا
خوش آمدی استاد!
هارمونی در رباعی یادتان نرود
همان حرف ها را تکرار می کنیم
به کیفیت بندیش
به ریزه کاری‌های زبانی دقت کنیم
محافظه کار نباشید
ارتباط غزه و سین کیانگ
ردپای پلنگ صورتی
دشواری رباعی سرایی
رباعی هایی که رباعی نیست
رعایت وزن را جدی بگیرید
شعر موفق، شگفت آور است
شعر کوتاه، سخت تر است
شاعر زمانۀ خود بودن
قدر یک دنیا سخن با پیرهن دارم
قضاوت با شاعر و خوانندگان!
بی رحمانه حذف کن!
مجوز ورود به قورباغۀ درختی
«نامه های نیما» را بخوانید
فردیت شاعرانه را فراموش نکنیم
زبان و باز هم زبان
زمین مرکز عالم نیست
ریسک کردن، شکست خوردن هم دارد
تجربه های مقدماتی در شعر نیمایی
به کلمات دقت کن
نثر یا شعر؟!
تمرکز بر روی وزن شعر
توقف در توصیف
چند هوایی در زبان شعر
شعر امروز و بیماری بی دردی
اندر مصائب نگنجیدن
یک عاشورایی خواندنی
غفلت از تصویرسازی
دوگانگی در لحن شعر
مضمون آفرینی لازم است اما کافی نیست
ذهنیت بس است
بیت مطلع خیلی مهم است
منطق شعر باید مخاطب را میخکوب کند
تمرکز بر روی قافیه
در اهمیت حتی یک واژه
به انتخاب تو، آن اتفاق می افتاد
ارزش هر کلمه در یک شعر کوتاه
اولین انتخاب، بهترین انتخاب نیست
لطفاً به خودتان سخت بگیرید
زبان را آسان نگیریم
خوب وبد تجربه های متفاوت
اندر مصائب تکرار یک ساختار
تازه اول عشق است
رعایت هارمونی زبانی
این قوه را باید تقویت کرد
تصویرسازی از روی تصویرهای دیگران
یک آفرین برای شجاعت شاعر
تاریخ این شعر را حدس بزنید
سالنامه را برین کن
مواظب کلیشه ها باشیم
انسجام در شعر فراموش نشود
شعر یا نظم؟!
مشکلی به نام «ازدحام تصاویر»
وقتی می گوییم قافیه از چه صحبت می‌کنیم؟
چپ کردن در گردنه‌ی دوم
شاعری که تصویرساز خوبی می‌شود
وای از چنین رسمی که در عالم به جا ماند
سفری اجباری به قرن دوازدهم
وسواس در انتخاب قافیه
شعر طنز را جدی بگیر
شعرگفتن به شیوه «چپ به راست»