محمد مستقیمی (راهی)



زندگی نامه
محمد مستقیمی با نام هنری (راهی), شاعر , نویسنده, پژوهشگر, مترجم, منتقد در یلدای سال 1330 در روستای چوپانان بخش انارک شهرستان نایین در خانواده‌ای که از پدر انارکی و از مادر بیابانکی بود متولد شد، نسب او از طرف مادر با فاصله‌ی چهار نسل به هنر جندقی و با فاصله پنج نسل به یغمای جندقی شاعر نامی دوره قاجار می‌رسد تحصیلات ابتدایی را در روستا و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ایرانشهر یزد و تحصیلات عالی را در دو نوبت در دانشگاه اصفهان تا سطح کارشناسی ارشد ادبیات فارسی به پایان برد، سی سال آزگار در دبستان و راهنمایی و دبیرستان و بالاخره در دانشگاه‌های اصفهان به تدریس مشغول بود و در حال حاضر بازنشسته و سرگرم مطالعه و تحقیق و نگارش است و گهگاهی در محفلی ادبی شرکت می‌کند و گاه گداری کلاس‌هایی در آموزش و نقد شعر دارد که می‌کوشد آنچه را یافته‌است به دیگران بدهد ناگفته نماند که فعالیت‌های مجازی او نیز کمتر از حقیقی نیست، وبلاگ‌هایی دارد و در شبکه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیتی گسترده دارد از ابتدای نوجوانی شروع به سرودن کرد ولی از سی سالگی به بعد به طور جدی وارد عرصه‌ی ادبیات شد

کتاب ها
و آثاری چند تا کنون منتشر کرده‌است:
1-  آسمان را بالاتر بیاویز، دفتر شعر نو
2-  آن آویشن غریب، دفتر  شعر نو
3-  شب و ابر و هامون، دفتر شعر کلاسیک
4-   چه تابستان بی‌سایه‌ای، دفتر شعر نو و کلاسیک
5-  عاشقان ایستاده می‌میرند دفتر شعر جنگ
6-  اوج آبی، نقد شعر جوان اصفهان به همراهی بهمن رافعی شاعر بروجنی
7-  آیینه پردازان, در شناخت ماهیت و ساختار شعر
8- - آن گور غریب, تحقیقی تاریخی
آثار آماده برای چاپ:
1-  دیوان نیکی اصفهانی، تصحیح و نقد
2-  آهی گهان بر آیینه‌های ناگهان، نقد شعر قیصر امین‌پور
3-  مجموعه‌ای از پانصد کاریکلماتور
4-  پروین همیشه دیر می‌آید، مجموعه‌ی داستان کوتاه
5-  سفرنامه‌ی حج
6 -  ترجمه و تسجیع صحیفه سجادیه
 7-  اتوبیوگرافی

جوایز
1- جایزه شعر معلم چند سکه و مسافرت سوریه
2- جایزه‌ی مؤلف نمونه چند سکه و سفر عمره
3- جایزه سرود دانش‌آموزی چند سکه و سفر عمره
4- چند جایزه کنکره‌ی شعر در دهه‌ی 60

نقد ها
از ذهن تا خیال
مناسبت قالب و مضمون
واگن‌های خالی
سقط جنین
گستره‌ی تأویل
حشوهای تحمیلی
می‌توان سعدی شد
انتخاب درست راوی
زمان نقد خویش
تصاویر پراکنده‌ای که محو می‌شوند
تقلید
مراقب این آفت موذی باشیم
ماهیت شعر
تصمیم درست
ایراد کجاست؟
تفاوت روایت شعر و داستان
مراحل رشد یک شاعر
فیلسوف, دانشمند یا شاعر
نگرانی شاعر در ارتباط با مخاطب
از نظم تا شعر
زبان عهد دقیانوس
نقد هنگام سرودن
تأویل‌پذیری متون
موسیقی فریباترین عنصر
کپی‌برداری
کم‌آفت‌ترین قالب شعر کلاسیک
عریان کردن کلام
کنایات گنگ
اجتماع تصادفی واژگان
شگردهای کلاسیک‌سرایان
فریاد احساس شعر نیست
آنچه خواننده را می‌آزارد
شاعر ناگهان
انتخاب پدیده‌ها
تلاش بیهوده
کشف عادیروایت یا لفاظی
روایت یا لفاظی
کنایات نابجا
شاعر یا خبرنگار
آسمان ریسمان
مضمون‌یابی درست
ویرانگران روایت
حشو مخرب
زبان روایت
شعر یا نقاشی
آفریننده یا پیامبر
موسیقی عنصر فریبا
لابیرنت واژگان
شناخت ماهیت
ویرانگری تقطیع