فریبا یوسفی



زندگی نامه
 شاعر، نویسنده، منتقد ادبی
تولد: 22مهرماه 1349، تهران
تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران

آثار و فعالیت‌ها:
ـ مجموعه شعر "حالا تو"، نشر تکا، 1387(برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی(
ـ "تا روح تنهای تن‌ها"، مجموعه شعر، انتشارات سوره مهر1390
ـ "غزل در سایهٔ نیما" اثر پژوهشی، زیر چاپ.
 ـ حضور در چند مجموعهٔ شعر گزیدهٔ شاعران زن از جمله؛ "شعر جوان"، "از عاشقانه‌ترین سرزمین‌ها"، "زنان همیشه"، "همراه آهوان" و ...
ـ همکاری در تدوین مجموعه شعر بانوان با نام «همراه آهوان».
ـ تدوین مجموعه شعری از بانوان، برای ترجمه به چندین زبان؛ در مرکز ترجمه حوزه هنری (در دست ترجمه)
ـ برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، با کتاب "حالا تو".
ـ برگزیده سطح اول دومین کنگره شعر زنان تهران در سال 87.
ـ همکاری با مرکز موسیقی صدا و سیما در زمینه تولید ترانه.
ـ گذراندن دورهٔ ویراستاری در مرکز جهاد دانشگاهی و فعالیت در این زمینه.
ـ گذراندن دوره‌های خوشنویسی در انجمن خوشنویسان ایران تا پایان دورهٔ ممتاز.
ـ سپری کردن دورهٔ گویندگی در رادیو جوان.
ـ دبیر چهارمین دوره نشست‌های ادبی سرای اهل قلم.
ـ دبیر دوره‌ای از نشست‌های شعر ویژه بانوان در موسسهٔ فرهنگی ادبی شهرستان ادب.
ـ داوری بخش شعر جشنواره‌های معتبر ادبی کشور (جشنواره شعر فجر، دو دوره شعر انقلاب، شعر جوان سوره، یار و یادگار، دو دوره جایزه پروین، و...)
ـ میهمان برنامه‌های فرهنگی ادبی داخل و خارج کشور (امارات، لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، بصره و...)
ـ همکاری با اداره کتاب وزارت ارشاد.
ـ کارشناس دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری.
ـ دبیری و اجرای نشست‌های نقد کتاب شعر زنان با عنوان «یک ماه، یک کتاب».





نقد ها
حرکت به سوی «شعر»
ائتلاف اشک و آه
گام‌های نخست برای حرکتی موثر
گذار از مرحله الگوپذیری
گزینش‌های باپشتوانه
پراکندگی و انسجام
بخوانیم بیش از آن‌که بنویسیم
یک گام تا امروز
کلمه، ساخت جملات و فصاحت
شعر و نظم
دامن‌های خالخالی بیشتری کشف کن
از تمرین و تقلید تا خلاقیت
شعرسرودن حاصل شعرخواندن
همین بیان کوتاه و کم‌هیاهو؟
بیش از این‌ها می‌توان
جوانه زدن، آنگاه شکفتگی
به امروز بیایید
علاوه بر عاطفه
ارزش کلمه
سلامت زبانی، زیبایی کلام
چرا این همه عجله؟
یک قاب، یک تصویر
چرخش حول ابزار
هدیۀ نیما
با چشم خود ببین
اما بعد از وزن
مشق شعر
ارتباط آوایی یا ارتباط معنایی
نو را حلاوتی‌ست دگر
برای دم‌زدن از عشق
حرکت به سوی فرم‌های تازه
واژه‌گزینی و سلامتِ ساخت
موسیقی و دیگر امکانات
رهایی از تسلط موسیقی شعر
سخت‌گیری و سالم‌سازی
بهره‌مندی هنرمندانه از امکانات
حرکت در سطح
شعر و شگفتی‌آفرینی
محدودکردن یا رهایی از محدودیت‌ها
مطالعه و کسب تجربه
قافیه‌مداری؛ ساخت‌گری
فکرِ پیش‌ساخته، شعرِ پیش‌ساخته
«پروانه را با خویش بگذاریم...»
غلبه بر قیدها
جای خالی مولفه‌های شعر
نوجویی و نوگویی
انس با شعر
ورود به مرحلۀ بعد از سه سال
...که نو را حلاوتی‌ست دگر
ظرفیت‌یابی و نوآوری