فریبا یوسفی



زندگی نامه
 شاعر، نویسنده، منتقد ادبی.
تولد: 22 مهرماه 1349، تهران
تحصیلات: فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران.
ـ دارای گواهینامه پایان دوره آموزش ویراستاری از جهاد دانشگاهی و فعالیت در این زمینه.
ـ گذراندن دوره‌های خوشنویسی در انجمن خوشنویسان ایران تا پایان دورهٔ ممتاز.
ـ سپری کردن دورهٔ گویندگی در رادیو جوان و ...
آثار و فعالیت‌ها:
ـ مجموعه شعر "حالا تو"، نشر تکا، 1387(برگزیده جایزه ادبی پروین اعتصامی)
ـ "تا روح تنهای تن‌ها"، مجموعه شعر، انتشارات سوره مهر1390
ـ "غزل در سایهٔ نیما" اثر پژوهشی، زیر چاپ و چند کتاب شعر و پژوهشی دیگر.
ـ حضور در چند مجموعهٔ شعر گزیدهٔ شاعران زن از جمله؛ "شعر جوان"، "از عاشقانه‌ترین سرزمین‌ها"، "زنان همیشه"، "همراه آهوان" و ...
ـ همکاری در تدوین مجموعه شعر زنان با نام «همراه آهوان» در امور زنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی.
ـ تدوین مجموعه شعری از زنان، برای ترجمه به چندین زبان؛ در مرکز ترجمه حوزه هنری (در دست ترجمه) کتاب «حواکی بتیان» از همین مجموعه به زبان اردو ترجمه و منتشر شده است.
ـ برگزیده چهارمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی، با کتاب "حالا تو".
ـ برگزیده سطح اول دومین کنگره شعر زنان تهران در سال 87.
ـ دبیر چهارمین دوره نشست‌های ادبی سرای اهل قلم.
ـ دبیر دوره‌ای از نشست‌های شعر ویژه زنان در موسسهٔ فرهنگی ادبی شهرستان ادب.
ـ داوری بخش شعر جشنواره‌های معتبر ادبی کشور (شعر فجر، دو دوره جایزه ادبی پروین، دو دوره شعر انقلاب، شعر جوان سوره، یار و یادگار، شعر نیاوران و... ، و دبیر علمی بخش شعر هفدهمین جشنواره شعر جوان سوره)
ـ میهمان برنامه‌های فرهنگی ادبی داخل و خارج کشور (امارات؛ شعرخوانی به مناسبت بزرگداشت حافظ، لبنان، سوریه، افغانستان، تاجیکستان، بصره؛ شعرخوانی در سی‌ودومین دوره مهرجان المربدالشعری و...)
ـ حضور در برنامه‌های ادبی صداوسیما به‌عنوان میهمان شاعر و کارشناس شعر (دو نوبت «نقد شعر» شبکه4 ، جام جم و...)
ـ همکاری با اداره کتاب وزارت ارشاد.
ـ کارشناس دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری.
ـ دبیری و اجرای نشست‌های نقد کتاب شعر زنان با عنوان «یک ماه، یک کتاب».
ـ عضو کارگروه اجرای آیین‌نامۀ امور انجمن‌های ادبی.
ـ عضو شورای شعر نهاد کتابخانه‌ها.
ـ همکاری با مرکز موسیقی صدا و سیما در زمینه تولید ترانه
و ...





نقد ها
زیبایی‌های ظاهری به چه قیمت
در صف درنگ‌ها
شعر امروز
به سوی عینیت‌ها
تاک تیک
نوای بس نو
وصف‌ها و سایر لوازم شعر
شعرِ اندیشه
از آینه بپرس
ملال رمانتیک
آینده روشن است
تا شعر امروز
بی‌سبب بر پهنۀ دریا مشو
نزدیک سایه‌ها
رهایی از تعلیق
نوبت نوجویی
بر آب‌های تاریک
چشم‌انتظار لحظۀ اعجاز
دو رباعی؛ فقط دو رباعی
از مقدمات شعر
تا تعریف و انتظار ما از شعر چه باشد
زبان شعر؛ گام اول
آوا و معنا
طنز و زبان طبیعی شعر
رهاشدن از بندها
جویندگی
تغزل
نظری بر خلاقیت‌ها
کشف‌ها
از جزییات نگذرید
اتصال‌ها
هنگام گامی فراتر
گام بعدی
تو آشناتری
برکۀ یخ‌مک
قافیه و سایر امور
تصویر، زبان
شاعر طبیعی
پرهیز از شتابزدگی
اهمیتِ جزییات
پرهیز از تصنع
نقش انسجام
تازه چه خبر؟
اما رعایت آداب و ترتیب
توجه به ایجاد تمایز
تاریک یا روشن
نظمی پراکنده
در شعر محاوره
دور از شتابزدگی
بلندتر بپرید!
از تماشاهای تازه
تناسب اجزاء
موسیقی و سایر لوازم
شعر جوان خراسان
آمیختگی با آموخته‌ها
ذوق هنری به‌علاوۀ آموزش
خطر دارد، ولی
سهمی برای مکاشفه
از روابط اجزاء
شعر/موسیقی
انسجام/ ساختار
کلام طبیعی
توجه به تمام جوانب شعر
قدم به قدم
انسجام
به سوی مکاشفه‌ها
چراغی روشن
پرهیز از تصنع
پایه‌های استواری شعر
جای خالی امروز در شعر
تجربه‌های تازه
عمر شعر
انسجام همه‌جانبه
حضور شاعر در شعر
می‌توانید
دو غزل در دو سطح
تعلیق، نوسان
خلاقیت و تقویت آن
وصف‌ها و دیگر جزییات
معنای شعر
محال نیست
شعر و جزییات بیشتر
از گام‌های آغاز
هشیار و ناهشیار
ذوق و مهارت را بیامیزید
تجربه‌داشتن و سهل‌گذری
ای تیله‌های مست مرطوب شراب‌آلود
نظر بر جزییات
گام‌های بعد
فراز و فرود
آهسته‌تر
با نگاهی از امروز
نوبت تحول
بیش از این‌ها می‌توان
استخدام بی‌هدف کلمات
تاملی بر جزییات
حرکت به سوی شعر خلاق
شعر جوان
تجربه‌ای کم‌جان
جزییات زبان، جزییات موسیقی
امروز یا دیروز
تمرین مقدمات
از همین ابتدای راه
سادگی و تصنع
تمام جوانب شعر
هنگام کشف‌هاست
آنگاه پس از موسیقی و زبان...
همواری‌ها، ناهمواری‌ها
جلوه‌های مهم جزییات
شعر اندیشه
شهریار دیگری
هزار نکتۀ باریک‌تر ز مو
رهایی از یکدستی
موثر یا غیرموثر گفتن
تغزل
گام‌های نو، امیدهای روشن
در حال و هوای غزل امروز
اهمیت جزییات
نه تنها تخیل و عاطفه
تا چند شیرین داستان باشد
فرازهای تصویری و فرودهای زبانی
سه شعر در سه سطح
گام‌های آغاز
زبان و تمام جزییاتش
شاعر امروز
نوبت جرئت و جسارت‌هاست
تصاویرِ امروز در زبانِ دیروز
ضرورت‌های ناگزیر شعر
زبان صمیمانه یا فاخر
فرازها و فرودها
قدم‌های محکم آغاز
بخوانیم و بیافرینیم
جور دیگر دیدن
رها ز چون و چرا
نظری بر شگردها و ظرایف
تقویت جسارت‌ها
سایه‌روشن
ظرفیت‌ها و ظرافت‌ها
بیش از این‌ها می‌توان
نیم‌نگاهی به نوآوری
فراوانی فراز و فرودها
زبان شعر و قدم‌های نخست
نظری بر ظرافت‌های زبان
در گام‌های نخستین
موزون و خوش‌لفظ
اکنون جزییات بیشتری از شعر
شعر طبیعی و پاک
که نو را حلاوتی‌ست دگر
مسامحه و جسارت
ناگهان فرود
موزون یا آزاد
بلندنظری و مراقبت
کلام طبیعی
متن و بطن شعر
شادی تو کودکانه، رأفت تو مادرانه
ایجاز در اطناب
رهایی از قیدها و کلیشه‌ها
آهنگ شعر و انتقال حال
ابزار یا بازو
رو به روشنی
هماهنگ‌ساختن تمام اجزاء شعر
تازه‌سازی مکررات
امروز، شعر امروز
اهمیت هماهنگی‌ها
بعد از سخن موزون
جزییات، نسبت‌ها
پس از حس و موسیقی شعر
همچنان در میانه باش و نباش
آسان‌گذری
تلفیق سخت‌گیری و آسان‌گذری
قله‌ها و الگوها
ساخت‌مان و سخن
راه و بی‌راه
ربط‌ها
سایر امکانات
اصرار بر تکرار
وصف‌ها و ربط‌ها
اما بعد
برآیندی از الگوها
سنجش و مراقبت دائم
بر پایۀ جزییات
کلیشه‌های فکر و زبان
ظرفیت‌ها و ظرایف شعر
پراکندگی یا انسجام
بهره‌گیری از هنرسازه‌ها
دقت به جزییات
تنها نه موسیقی
شعری دارای حرکت
انس با شعر امروز
توجه به تمام ظرایف شعر
نظم یا شعر
حرکت به سوی نوآوری‌ها
استفاده از تکنیک‌های شعر
هنگام خلاقیت‌هاست
شعر عجول
ردّ تسلط قافیه
شعر امروز، زبان امروز
اجتماع استعداد و تجربه
نیم‌نگاهی به ظرایف زبانی
عبور از فراز و فرودها
اهمیت جزییات
باران رشت و بیقراری‌های یک شاعر
میل به نوگویی، حرکت به سوی تازگی
ضرورت ارتباط اجزاء
گزینش‌های دقیق کلمات
غزل امروز و اجرای فرم‌های منطبق با زمان
ذوق، حوصله، هوشیاری
نوشتن و گذشتن
تصویرپردازی در خدمت موثرساختن کلام
ابرم برای صاف شدن برف می‌زند!
حرکت به سوی تازه شدن
زبان و خلاقیت‌ها
اعتماد به تجربه‌ها و کشف‌های شخصی
سیر سالم و طبیعی غزل را بیشتر بشناسیم
جام می و ساغر و قدح تا کی؟
آن‌گاه جزییات
بعد از موسیقی شعر
نوشتن به خط لبخند
باید کلام دیگری پرداخت...
نشانه‌هایی روشن
از روشنی‌های شعر فردا
کشف‌هایی نو در آغاز راه
شعر امروز، شعر فردا
از شاعران روشن آینده
دوران شکوه باغ
چرا توقف کنم
بیش از این‌ها می‌توان
فغان رود میان دو کوه
زبان، آن‌گاه...
اهمیت حال و کشف‌ها
رابطه‌ای با شعر امروز
قوت کلام و جسارت
تعلیق میان دیروز و امروز
رهایی، تماشا و کشف
قفسی از کلماتی سربی
رنگ‌ها و حرف‌ها و تازه‌ها
سهمی برای تجربه‌های شخصی
میل به تازه‌سازی و نوگویی
برکنار از شعرهای مجازی
سهمی برای سایر عناصر
مثل اذان صبح
از تمرین تا تثبیت
تلفیق موسیقی و فکر
که نو را حلاوتی‌ست دگر
گام‌های نخستین، حرکت رو به آینده
پرهیز از آسان‌گیری
زیستن در امروز و گفتنی دیروزین!
تنها بر مدار عواطف
نوسانی میان دیروز و امروز
سه شعر، یک اندیشه
الگوپذیری، سپس نوآوری
در توده‌ای از غبار سرگردانیم
«شعر زمان ما»
ویرایش شعر، گزینش‌های دقیق‌تر
مسیر منطقی و طبیعی غزل
تا چند رجزخوانی؟
پنجره‌های تازه، منظره‌های نو
نگاهی به همۀ جوانب شعر
جمع صادقانه‌سرایی و نوآوری
سایۀ وهم‌افکن شبگرد...
از خسوف خود برگرد
رفت و برگشت، شک و یقین
گرفتاری در بندهای شعر کهن
همچنان تجربه‌اندوزی و کارآموزی
پس از راه‌یابی به رهایی
توجه به جزییات، احاطه بر تمام شعر
ذهنی تصویرگر و ...
سخن نو آر
موسیقی یا شعر؟
از شعر اول تا سوم؛ به سوی اجرای تازه‌تر
در جزء ببین کل را
شعر طبیعی، آزاد از تسلط ابزارها
گامی به سوی امروز
مرزهای شعر ماندگار و نامانا
که گریه‌گاه قشنگی‌ست کوه شانۀ تو
رهایی از تسلط الگوها
موسیقی شعر و دیگر عناصر
از نیمایی به سوی امروز
سخت همچون تندباد و نرم مانند نسیم
نظر بر تازگی‌ها
گاهی غزل یک دم نمی‌خواهد سکوتت را
با قوی‌ترها بپر!
حتی «زمزمۀ محبت» هم
گنج نهان را بیابید
انتخاب‌های دقیق؛ ارجمندی شعر
حرکت به سوی «شعر»
ائتلاف اشک و آه
گام‌های نخست برای حرکتی موثر
گذار از مرحله الگوپذیری
گزینش‌های باپشتوانه
پراکندگی و انسجام
بخوانیم بیش از آن‌که بنویسیم
یک گام تا امروز
کلمه، ساخت جملات و فصاحت
شعر و نظم
دامن‌های خالخالی بیشتری کشف کن
از تمرین و تقلید تا خلاقیت
شعرسرودن حاصل شعرخواندن
همین بیان کوتاه و کم‌هیاهو؟
بیش از این‌ها می‌توان
جوانه زدن، آنگاه شکفتگی
به امروز بیایید
علاوه بر عاطفه
ارزش کلمه
سلامت زبانی، زیبایی کلام
چرا این همه عجله؟
یک قاب، یک تصویر
چرخش حول ابزار
هدیۀ نیما
با چشم خود ببین
اما بعد از وزن
مشق شعر
ارتباط آوایی یا ارتباط معنایی
نو را حلاوتی‌ست دگر
برای دم‌زدن از عشق
حرکت به سوی فرم‌های تازه
واژه‌گزینی و سلامتِ ساخت
موسیقی و دیگر امکانات
رهایی از تسلط موسیقی شعر
سخت‌گیری و سالم‌سازی
بهره‌مندی هنرمندانه از امکانات
حرکت در سطح
شعر و شگفتی‌آفرینی
محدودکردن یا رهایی از محدودیت‌ها
مطالعه و کسب تجربه
قافیه‌مداری؛ ساخت‌گری
فکرِ پیش‌ساخته، شعرِ پیش‌ساخته
«پروانه را با خویش بگذاریم...»
غلبه بر قیدها
جای خالی مولفه‌های شعر
نوجویی و نوگویی
انس با شعر
ورود به مرحلۀ بعد از سه سال
...که نو را حلاوتی‌ست دگر
ظرفیت‌یابی و نوآوری
بسنده‌کردن به کم‌ترین‌ها
تعادل و تناسب
شعر تک‌معنایی یا چندمعنایی
گام اول
نه تنها وزن،
دیدن و سرودن
کلمه‌گزینی و تصویرسازی
نوآوری و مسامحه
توجه به قله‌ها
پراکندگی در نظم
نوجویی و نوگویی
یکپارچگی و مجموعه لوازم
زبان، اندیشه و ...
گامی به پیش
جمع همۀ لوازم شعر
امروز یا دیروز؟
پرسش‌گری از خود
زمینه‌سازی و هماهنگی
یک قصه بیش نیست
شعر با همۀ جزییات
با شعر امروز
انتخاب قله‌های مرتفع
الگوپذیری- نوآوری
به علاوه مطالعه
تناسب، هماهنگی، تناسب
دیدن تمامِ رنگ‌ها
جان‌بخشی به اجزای شعر
نه تنها عاطفه،
تا دو جهان تازه شود
نقاشی‌ـ شعر
انسجام ذهنی، قوت یا ضعف
تاریک و روشن کلمات
صمیمیت و فخامت
مرور سه غزل از آقای علی امیدیان
درباره غزل‌های سعید علی زاده
نقد چهار شعر از آقای مهران عزیزی