ابراهیم اسماعیلی اراضی



زندگی نامه
ابراهیم اسماعیلی اراضی
 
شاعر، ترانه‌سرا، منتقد ادبی
 

 
ابراهیم اسماعیلی‌اراضی زاده‌ی یلدای 1353 اصفهان است. بیشتر بر حوزه‌های غزل، ترانه و آموزش و نقد ادبی متمرکز بوده و سعی کرده از زوایای تازه، به مبانی ساختاری و ماهیتی شعر اصیل ایرانی، توجه داشته باشد؛ البته هیچ‌گاه از شعر آزاد هم غفلت نورزیده است.
وی از سال 1370سرودن را آغاز کرده و از سال 1377 در برنامه‌های مختلف ادبی کشور، حضور داشته است. اسماعیلی 2بار تحصیلات عالیه در رشته‌های غیرادبی را ناتمام گذاشته اما علاوه بر استفاده از استادان شعر از جمله محمد مستقیمی و حسین منزوی، همواره از آموزه‌های آکادمیک استادان دانشگاهی ادبیات فارسی نیز بهره برده است.
از اسماعیلی 2مجموعه شعر «غزل‌مزل» (چاپ اول1383/ چاپ دوم1394) و «نمی‌دانم‌ها» (1389) منتشر شده است. «از عشق تا عشق» (1394) نیز کتاب دیگر اوست که شامل یک گفت‌وگوی بلند با حسین منزوی است.
 تعدادی از تصنیف‌ها و ترانه‌های اسماعیلی نیز در قالب تک‌ترانه و آلبوم، به گوش فارسی‌زبانان رسیده است.
اسماعیلی در بسیاری از برنامه‌های ادبی کشور به عنوان برگزیده، منتقد، کارشناس آموزش، داور و برگزارکننده، حضور داشته و دارد و در مطبوعات و سایت‌های ادبی هم به عنوان ویراستار و نویسنده فعالیت می‌کند.





نقد ها
مولف: مخاطب عمومی
روزنه‌هایی به روشنی
از قافیه تا متن
اهمیت ماجرا
چه‌گفتن، چگونه‌گفتن
تصور يا شبكه‌ي تصويري؟
از آدمی که درد جنون دارد...
به سوی فصل جدید
از حکم تا حکمت
حادثه پس از سکوت
راه روشن
احساسات، وزن، قافیه و...؟
زرگری در سمرقند
به روزهای خوب در آینده فکر کن
لزوم نشستن در جایگاه مخاطب
خوب مثل شعر
«من»ِ کمرنگ
پرهیز از یک‌بارمصرف‌سرایی
در مسیر شناخت و تجربه
در بی‌قرینگی
همچنان در مسیر پیشرفت
هوشمندی و بازیگوشی
قطعه‌ای در تنگنای قوافی
یکی دو پیشنهاد
دستاوردهاي معمولي‌نبودن
زبان، اساس است
صریح و بدیهی
مساله‌ي شناخت
غزل را به ردیف نسپارید
گفتاري‌هايي كه الزاما ترانه نيستند
بالقوگی شعر در کشاکش با شعار
همگن‌بودن مصراع‌ها يا ضربه‌ي آخر؟!
ظرفیت واژگان در ردیف
اصلاح منظر براي همسايگي با شعر
انتخاب دقيق، سرودن درست
صدای خنده باغی که آب می‌نوشید...
كشيده آخر مصرع بلند خواهد شد
بهره‌مندي از يك امكان مغفول
فرزند زمان خويشتن باش
ايهام‌ خلاقانه؛ ارزش افزوده متني
يك پيشنهاد
يك تمرين قابل قبول
از شوخي كه بگذريم...
راه‌يافتن به جان زبان
تناسبات موسيقايي
در کشاکش با وزن و قافیه
موسيقي جملات گفتاري را از خودشان بشنويم
نوباوري
دست و پا بسته پیش شاه نرو
پلان‌هاي آشنا