ابراهیم اسماعیلی اراضی



زندگی نامه
ابراهیم اسماعیلی اراضی
 
شاعر، ترانه‌سرا، منتقد ادبی
 

 
ابراهیم اسماعیلی‌اراضی زاده‌ی یلدای 1353 اصفهان است. بیشتر بر حوزه‌های غزل، ترانه و آموزش و نقد ادبی متمرکز بوده و سعی کرده از زوایای تازه، به مبانی ساختاری و ماهیتی شعر اصیل ایرانی، توجه داشته باشد؛ البته هیچ‌گاه از شعر آزاد هم غفلت نورزیده است.
وی از سال 1370سرودن را آغاز کرده و از سال 1377 در برنامه‌های مختلف ادبی کشور، حضور داشته است. اسماعیلی 2بار تحصیلات عالیه در رشته‌های غیرادبی را ناتمام گذاشته اما علاوه بر استفاده از استادان شعر از جمله محمد مستقیمی و حسین منزوی، همواره از آموزه‌های آکادمیک استادان دانشگاهی ادبیات فارسی نیز بهره برده است.
از اسماعیلی 2مجموعه شعر «غزل‌مزل» (چاپ اول1383/ چاپ دوم1394) و «نمی‌دانم‌ها» (1389) منتشر شده است. «از عشق تا عشق» (1394) نیز کتاب دیگر اوست که شامل یک گفت‌وگوی بلند با حسین منزوی است.
 تعدادی از تصنیف‌ها و ترانه‌های اسماعیلی نیز در قالب تک‌ترانه و آلبوم، به گوش فارسی‌زبانان رسیده است.
اسماعیلی در بسیاری از برنامه‌های ادبی کشور به عنوان برگزیده، منتقد، کارشناس آموزش، داور و برگزارکننده، حضور داشته و دارد و در مطبوعات و سایت‌های ادبی هم به عنوان ویراستار و نویسنده فعالیت می‌کند.





نقد ها
چه‌هاي ديگران
از آتش و پروانه
بالاي سرت را نگاه كن
دريابيد!
تاكيد بر توانستن‌هاي شخصي
قاب‌ها و كاشي‌ها
آفرینش درونزا
تمرين جسورانه
سرودن يا نسرودن؟ اولين مسأله اين است
اراده‌ي تغيير
واجبات و مستحبات
آميخته‌ي جان و زبان
شما در ابتداي راه نيستيد
تا سرودن فرداهاي روشن‌تر
استفاده‌ي بجا و به اندازه از مصالح ادبي
فصل پوست‌اندازي
به منزل بعدي فكر كنيد
لحظات شخصي را جدي‌تر بگيريد
بیاموزید و تمرین کنید
لطفا همه چیز را به خود شعر بسپارید
اسب را زين كرده‌ايد؛ مشق تاخت كنيد
لطفا جدي‌ باشيد!
خميره، آماده است
فراتر از هفده‌سالگي
عبور از تمرين
آري، واژه‌ها ستاره‌اند
اینجا نمان
ظرفيت‌ها و ظرافت‌ها
افزودن نانوشته‌ها
نشانه‌هاي روشن
آموختگي و دلبستگي
لطفا ساده نگذرید
از خود زبان بشنويد
مادرانگي
يك صداي شنيدني
خواستم اما نشد...
موزون؛ درست و طبيعي
لطفا عجله نکنید
ذوق و رعب
از اين هم تازه‌تر
كاميابي در تكاپو
جز خواب نبود راز لالايي‌ها
روايت استمرار
توانستن و تعجیل
زبان عاطفه
پيش‌تر از خويش
در طبيعت زبان بسراييم
سيل در رگ
در مسير تاليف
بازآفريني آري، تكرار، نه!