علی رضا احرامیان پور



زندگی نامه
متولد 9 آذر 1348 ش در یزد. از خانواده ای شعر دوست و شاعرپرور. پدرش استاد کاظم احرامیان پور متخلص به "شاهد" از شعرای پیشکسوت یزد است. علی رضا از نوجوانی به سرودن پرداخت و پنج سال متوالی برگزیده شعر دانش آموزی کشور بود.
او بعدها دبیر شورای شعر یزد شد و از سال 1378 انجمن ادبی جیحون را به همراه همسرش شیرین صبوری که او نیز شاعر است درمنزل شخصی شان راه اندازی کردند.
انجمن جیحون یزد یکی از انجمن های باسابقه خانگی است که بیشتر شاعران بنام کشور حداقل یکبار در آن حضور داشته اند..
احرامیان پور که متخلص به نوید است فازغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی ارشد است و به تحقیق و پژوهش در این حوزه مشغول است. وی تاکنون 13 کتاب در حوزه ادبیات گردآوری، تدوین و تالیف کرده است.

کتاب ها
در غربت کوثر.( گردآوری)
ثانیه های زلال(شبه تذکره)
باغ الماس(شبه تذکره)
در حوالی بهشت(گردآوری)
آسمانی غریب(گردآوری)
شین مثل شعر / دو جلدی/ آموزش شعر
زن، شعر، زندگی(نخستین تذکره شعرای زن یزد)
تبسم هستی(گردآوری)
جرعه جرعه مستی(گردآوری)
و...



نقد ها
موارد مصرف متوکلوپرامید
مواظب بیمارت باش دکتر
قافیه زدگی آفت شعر شماست
عقربه ای از سلاله تیمور !؟
کارکرد شعر این ها نیست
باید واژگان در تسخیر شاعر باشند نه برعکس
فوتبالی سالم اما بدون گل
شعرهای خوبی که تکانت نمی دهند
رباعی را دست کم گرفته اید
آینده ای امیدوارکننده دارید
زبانی روز آمدتر می باید
بیان شاعرانه
فارغ از شاعرانگی، شعر باید قابل فهم باشد
پروراندن تصویر در جریان شعر
واژگان هویت و شخصیت دارند
غزلی سالم اما ناگیرا
وقتش رسبده دنیای شعرت را عوض کنی
چهارچوب وزن شعر سنتی را یاد بگیر
بسیار امیدوار کننده...
ترانه ای بیش از حد ساده
زبانی که یکدست نیست
شعری که در یک بیت تمام می شود
هرچه در ذهن شماست لاجرم به مخاطب ابلاغ نمی شود
خانه را از پای بست آباد کنید
لازمه آشنایی با عروض شعر
کار سختی در پیش گرفته ای
لقمه را دور سر پیچانده‌ای!
"دواسبه در پی" نوآوری و بهتر شدن
رسانایی شعرت را بیشتر کن!
محور عمودی را دریاب
به جزییات بیشتر توجه کنیم!
دیدگاه شاعرانه
سرودن بیت از آخر به اول اشتباه است
انتظاری که برآورده نشد
بیت‌هایی که از آخر به اول سروده شده‌اند
شتاب‌تان را چند برابر کنید
شعری موفق در تصویرآفرینی
رباعی را در اندیشه و محتوا کوچک نشمریم
شعر، خلق لحظه‌های کوتاه اما فراموش نشدنی است
انگار حرف مرد یکی است
خشت اول بنای شعر کلاسیک
بیان صحیح و فهم درست اولین انتظار مخاطب شعر است
برداشت مخاطب مهم است!
سختی کار در شعر آیینی دوچندان است
حواست به نبض شعرت باشد!
بنیان شعر کلاسیک بر وزن و قافیه است
روز به روز بهتر و شاعرانه‌تر!
باید به ذائقه مخاطب امروز بها داد
با دیوارهایی شکسته و ترک‌خورده چه کنیم
بیش از اینها بر خود سخت بگیر!
راز ماندگاری و جذابیت شعرها را بیابیم
تنها بیت‌ها و مصاریع ناب به ذهن می‌مانند
چگونه متفاوت بنویسیم
یک اتفاق نادر در ادبیات!
سخن نوآر که نو را حلاوتی است دگر
هر شعر محاوره، ترانه نیست
عدم تناسب زمان فعلها، روایت را مختل می‌کند
از قرنها تجربه شاعری دیگران بهره ببریم
کار سختی در پیش گرفته‌اید اما امیدوار باشید
پیوندهای لفظی و معنوی میان واژگان
صداقت در این شعرها موج می‌زند
تلاش کنیم تا دنیای شعرمان وسعت داشته باشد
سه شعر با سه طعم مختلف
برای موفقیت تلاشی دو چندان لازم است
باید توجه عمیق‌تری به اندیشه در شعر داشت
خسته نباشی شاعر!
واعتصموا بالتخیل و التصویر !
شعرهایی که مخاطبانش قرنهاست در بین ما نیستند
باغی پرگل و معطر
باید کوچ کرد، از شعار تا شعر!
شعرهایی که حال شنونده را خوب می‌کنند
تسبیحی گسسته با دانه‌های فیروزه‌ای
در هم‌آمیختگی کلمات
استعداتان بی‌نظیر است؛ ادامه بدهید!
حرف‌های معمولی با جلوه‌های زیباشناسانه
این نقد برای شما نیست!!!
مزه این شعرها هنوز پای دندانم است
گشایش شما در زیاد شعر خواندن و تأمل درآنهاست
شروعی خوب و پایانی سخت
"کار نیکو کردن از پر کردن است".
طفا با همین فرمان جلو برو!
چند راهکار عملی برای نوشدن زبان
برای محمد حسین عزیز!
مرز مدرنیسم در شعر کلاسیک کجاست
وجوه دیگر موسیقی در شعر سپید
تصویرسازی و کشف‌های شاعرانه لازمه شعر امروز
دریغ از مضمون‌های خوبی که ابتر رها می‌شوند
که شعر! آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها
پنج سال حرکت با پنچری
فراری زرد قناری یا فولکس قورباغه‌ای
کسی که در صندوق عقب است از جاده چالوس لذت نمی‌برد
یکی از کوزه‌ها ترک داشت
ادبیات ابزار زیبا دیدن و از زیبایی شنیدن است
راهی دراز اما شیرین در پیش رو دارید.
شعر سر بریده
دو غزل؛ یکی سکرآور و دیگری ملال‌انگیز
نور رستگاری در جبین شاعری جوان
شعری پر تصویر و اندیشه اما ناموفق در ارائه
با مطالعه بیشتر و عمیق¬تر، آینده خوبی در پیش دارید
شتاب شاعر، قاتل شعرهای اوست
مثنوی را دست کم نگیریم
ما هر دو در ابتدای راهیم
شعری خوش لفظ با مضمونی شیوا
"و ما رأیت الا جمیلا"
شعری خوب با چاشنی چند اشتباه
توجه به دستور زبان را جدی بگیریم
آشفتگی یا شلختگی در نوشتار
مخاطب امروزی را دریابید
باید به زیبایی کلام بیفزاییم
معجونی از مهارت و لغزشهای کوچک
مهندسی شعر
بر شعر کلاسیک مسلط و در سپید سرایی موفقتر
راهی دراز در پیش دارید
رمز موفقیت، خواندن و بسیار خواندن است
اسراف در صنایع ادبی، طناب دار شعر خواهد یود
اصل اول: نگاه متفاوت است
شاعری با آینده ای روشن
زبانی که شخصی نیست
کوله باری سنگین تر لازم است